ارتباط مسئولین اتحادیه با واحدهای صنفی شهرستان
خبر خوش دولت به فعالان اقتصادي/ افزايش نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال ۹۴ منتفي شد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:10

خبر خوش دولت به فعالان اقتصادي/ افزايش نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال ۹۴ منتفي شد

به گزارش خبرنگار مهر، نرخ ماليات بر ارزش افزوده به عنوان يكي از تكاليف قانوني هر سال تعيين مي‌شود و دولت طي چند سال گذشته اين نرخ را اعلام كرده است و طبق قانون برنامه، ھر سال يك درصد به نرخ ماليات بر ارزش افزوده اضافه مي‌شود كه اين ميزان با توجه به مصوبه مجلس در سال ۹۳ به ۲ درصد افزايش پيدا كرده است.

بنابراين با توجه به احكام مقرر در تبصره ۲ ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ط) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ كل كشور نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال آينده جاري ۸ درصد تعيين شد كه ۵.۳ درصد ماليات و ۲.۷ درصد عوارض است كه طبق قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سال ۱۳۹۳ وصول مي‌شود. 

براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مكلف بود نرخ ماليات برارزش افزوده را از سال اول برنامه ساليانه يك واحد درصد اضافه نمايد به گونه اي كه در پايان برنامه به هشت درصد برسد. سهم شهرداري ها از نرخ مزبور سه درصد و سهم دولت پنج درصد تعيين شده است.

يك مقام مطلع در سازمان امور مالياتي كشور در گفتگو با مهر اعلام كرد كه براساس تصميم گيري كارگروه مالياتي در سازمان امور مالياتي كشور، نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال ۹۴ افزايش نخواهد يافت، اين در حالي است كه هر ساله براساس تكليف قانون، نرخ اين نوع ماليات يك درصد افزايش مي يابد.

در حال حاضر نرخ ماليات بر ارزش افزوده ۸ درصد است كه ۷ درصد آن نرخ عمومي ماليات و عوارض ارزش افزوده و يك درصد آن مربوط به ماليات سلامت است. به نظر مي رسد دولت در انتظار تصويب قانون دائمي كردن ماليات بر ارزش افزوده و اجراي آن از ابتداي سال ۹۵ با مصوبه مجلس است.

دولت براي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، هر ساله تعدادي از فروشندگان و اصناف را مشمول ماليات مي كرد كه البته مقاومت هايي نيز هر ساله از سوي كسبه براي عدم مشمول شدن بر اين نوع ماليات صورت مي گرفت و پاسخ سازمان مالياتي به اين مشمولان اين بود كه ماليات بر ارزش افزوده در نهايت از مصرف كنندگان اخذ مي شود.

علي عسكري رئيس كل سازمان امور مالياتي با بيان اينكه ديدگاه وزارت اقتصاد بر اين است كه نرخ ماليات برارزش افزوده در سال آينده افزايش نيابد و طبق نرخ فعلي قانون اجرا شود، افزود: براساس برنامه پنجم، پيش بيني شده ۱۰۰ درصد بودجه جاري كشور از محل وصول ماليات تامين شود ولي هنوز بسترهاي لازم جهت حصول ۱۰۰ درصدي بوجود نيامده كه در اين راستا بايد ابزارها و امكانات لازم جهت تشخيص ماليات براساس عدالت بوجود آيد.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي در زمان تصويب قانون ماليات برارزش افزوده گفت: مطابق قانون ماليات برارزش افزوده بايد از توليد دفاع شود، چون اين ماليات از مصرف كننده گرفته مي شود و ماليات بايد در زنجيره فعاليت اقتصادي وصول شود.

وي افزود: در نظام ماليات برارزش افزوده فعالان اقتصادي بايد بدانند ارزش افزوده و زنجيره عمل آن چگونه است. اين قانون هيچگاه مخالف توليد نمي باشد و چون در زنجيره اجرايي قانون به حلقه آخر نرسيده است، تصور اين است كه مخالف توليد عمل مي كند، سعي ما براين است كه مشكلات و موانع در مسير اجراي اين قانون حل وفصل شود.

همچنين عليرضا طاري بخش معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور گفت: نرخ‌هاي بالا براي ماليات بر ارزش افزوده مناسب نيست و حتي برخي از كشورها كه از ابتدا نرخ بالا در نظر گرفته بودند، بعدا نرخ ماليات را كاهش دادند، اما در عين حال هر تصميمي كه مجلس بگيرد، تابع و مجري قانون خواهيم بود.

 

قانون ماليات بر ارزش افزوده اصلاح مي‌شود

در همين حال علي فاضلي رئيس اتاق اصناف كشور از نهايي شدن اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده تا پايان سال يا اوايل سال آينده خبر داده و گفته است: اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده بايد در كارگروه‌هاي مختلف، مراحل قانوني خود را سپري كند و پيشنهادات مربوط در اين زمينه به مجلس ارائه مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه نتايج ‌بايد به‌گونه‌اي باشد كه در نهايت به نفع جامعه، دولت و مردم باشد، افزوده است: كسبه از اين نوع ماليات ناراضي بودند چون ضربه شديدي به توليد وارد مي‌كرد و ما بارها تاكيد كرديم كه ماليات بر ارزش افزوده يك قانون است، اما بسترهاي اجرايي آن براي حوزه‌هاي مختلف اصناف اصلا فراهم نيست. اكنون اين ماليات از توليدكننده، تبديل‌كننده، فروشنده و واردكننده اخذ مي‌شود و اين درحالي است كه اين ماليات فقط ماليات بر مصرف است.

ماليات بر ارزش افزوده يك نوع ماليات چند مرحله‌اي است كه در مراحل مختلف زنجيره واردات، ‌توليد و توزيع بر اساس درصدي از ارزش افزوده كالاهاي توليد شده يا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ مي‌شود. در حال حاضر حدود ۱۲۰ كشور جهان از اين روش مالياتي استفاده مي‌كنند كه نرخ‌‌هاي آن بين ۳ تا ۲۵ درصد در كشورهاي مختلف، ‌نوسان دارد.

عمده‌ترين مزاياي اين نوع ماليات، شفاف‌سازي معاملات اقتصادي، ‌گسترش پايه‌‌هاي مالياتي بر اساس مصرف،‌ افزايش درآمدهاي مالياتي قابل اتكا براي دولت، توسعه عدالت مالياتي و... است. عمده‌ترين معايب آن نيز مربوط به آثار احتمالي تورمي است. ماليات بر ارزش افزوده قدمتي بيش از ۶۰ سال دارد، اما تصويب قانون ماليات بر ارزش افزوده در كشور ما يك فرآيند طولاني را از سال ۱۳۶۶ لغايت ۱۳۸۷ طي كرد و در نهايت در تير ماه ۱۳۸۷ براي اجرا ابلاغ شد.

ماليات بر ارزش افزوده به سه دسته ماليات بر ارزش افزوده توليد،‌ درآمد و مصرف تقسيم مي‌شود. در بين سه نوع ماليات بر ارزش افزوده ياد شده، ماليات بر ارزش افزوده از نوع توليدي،‌ بيشترين پايه مالياتي و ماليات بر ارزش افزوده مصرفي كمترين پايه مالياتي را ايجاد مي‌كند. چون ماليات توليدي، ‌خريدهاي ناخالص كالاهاي سرمايه‌اي را شامل مي‌شود و‌ موانعي در برابر سرمايه‌گذاري ايجاد مي‌كند.

در بين سه روش ياد شده نيز ماليات بر ارزش افزوده مصرفي كه كمترين پايه مالياتي را ايجاد مي‌كند يك ماليات عمومي بر مصرف است كه بيشتر كشورها معمولا اين روش را انتخاب مي‌كنند.

البته استفاده از اين روش بالاترين نرخ ماليات را براي ايجاد بازده درآمدي مطلوب نياز دارد و به همين علت برخي كشورها كوشش مي‌كنند مبناي ماليات بر ارزش افزوده از نوع مصرفي را به وسيله ماليات پذير كردن بخشي از كالاهاي سرمايه‌اي گسترش دهند.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
حسين طاهرمحمدي درخصوص شمول يا عدم شمول واحدهاي صنفي فست فود و اغذيه فروش به اجراي نظام ماليات بر ارز
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:5

حسين طاهرمحمدي درخصوص شمول يا عدم شمول واحدهاي صنفي فست فود و اغذيه فروش به اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت:

حسين طاهرمحمدي درخصوص شمول يا عدم شمول واحدهاي صنفي فست فود و اغذيه فروش به اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت:       
براساس فراخوان مرحله چهارم نظام ماليات بر ارزش افزوده صاحبان تالارهاي پذيرايي و رستورانهاي موضوع بند (ب) ماده 96 قانون مالياتهاي مستقيم كه حائز شرايط فراخوان مرحله اول تا سوم نگرديده اند مشمول اجراي مقررات اين قانون از تاريخ 1/7/1389 از جمله ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده صدور صورتحساب مطابق نمونه موضوع دستورالعمل صدور صورتحساب موضوع ماده (19) اين قانون درج ماليات و عوارض ارزش افزوده در صورتحساب بر اساس نرخ هاي مقرر هرسال، دريافت ماليات و عوارض ارزش افزوده از خريداران، ارائه اظهارنامه، واريز ماليات و عوارض ارزش افزوده به همراه اظهارنامه به حساب هاي سازمان امور مالياتي كشور و ... مي باشند.
شايان ذكر است براساس فراخوان هاي نظام ماليات بر ارزش افزوده، فعالان اقتصادي مورد حكم قرار گرفته اند و موديان فراخوان شده جهت اجراي قانون مكلفند نسبت به وصول ماليات و عوارض ارزش افزوده از كليه كالاها و خدمات مشمول( به استثناي كالاهاي موضوع ماده 12 اين قانون اقدام نمايند.
لازم به يادآوري است درحال حاضر فست فودها و اغذيه فروشي هاي موضوع بند (ج) ماده 96 قانون ماليات هاي مستقيم(به استثناي فست فودها و اغذيه فروشي هاي داراي شخصيت حقوقي(شركت و موسسه) حائز شرايط مراحل اول، سوم و پنجم براي اجراي قانون فراخوان نشده اند.
لذا با عنايت به مراتب فوق رستورانها و تالارهاي پذيرايي شامل اشخاص حقوقي و موديان موضوع بند (ب) ماده 96 قانون مالياتهاي مستقيم و اغذيه فروشي و فست فودها صرفاً با شخصيت حقوقي(شركت/ موسسه/ ...) به موديان اين نظام مالياتي محسوب و مكلف به اجراي قانون و مقررات براي عرضه هرنوع غذا به خريداران خواهند بود و فست فودها و اغذيه فروشي هاي موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالياتهاي مستقيم(اشخاص صنفي) در حال حاضر موديان اين نظام مالياتي نمي باشند.
همچنين متل ها و هتل هاي سه ستاره و بالاتر مشمولين فراخوان مرحله دوم و صاحبان متل و هتل هاي يك و دوستاره و هتل آپارتمان از مشمولين فراخوان مرحله چهارم ثبت نام و اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده مي باشند.

النهايه خاطرنشان مي سازد در راستاي اجراي هرچه دقيق تر قانون ماليات ب رارزش افزوده، سازمان امور مالياتي كشور جهت موديان مشمول قانون اقدام به صدور گواهي ثبت نام (ياقيد مدت اعتبار) نموده و صرفاً مودياني كه داراي گواهي نامه معتبر هستند، مجوز دريافت ماليات و عوارض ارزش افزوده را دارند. مع الوصف بديهي است سازمان مجاز خواهد بود در چهارچوب مقررات قانوني با فعالان اقتصادي كه عليرغم نداشتن گواهي ثبت نام اقدام به اخذ ماليات و عوارض ارزش افزوده مي نمايند برخورد قانوني لازم را معمول نمايند.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
گله سیف از بانکی‌ها: نرخ سود رقابتی را کنار بگذارید
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:54

بانکداران درحالی عصر دیروز مهمان بانک مرکزی در برج میرداماد بودند که بخاطر عدم رعایت نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار مورد انتقاد رئیس کل بانک مرکزی قرار گرفتند.

به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از ایسنا، مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی بعدازظهر نخستین روز هفته میهمان ولی الله سیف در طبقه هفدهم برج میرداماد بانک مرکزی بودند.

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه با بانکداران به بیان دستاوردهای ارزی و پولی دولت یازدهم پرداخت و از بانکی‌ها خواست تا دولت و بانک مرکزی را در حفظ دستاوردهای ارزی یاری کنند.

از مهمترین مباحث جلسه بانکی‌ها با بانک مرکزی موضوع نرخ سود بود؛ از آنجایی که نرخ سود مدت‌هاست در نظام بانکی به موضوعی داغ تبدیل شده و بانکداران در نرخ های بالا گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند و در این فضای رقابتی حتی توجهی به توافق نامه یا مهمتر از آن مصوبه شورای پول و اعتبار ندارند، باردیگر این موضوع در بین بانکداران مطرح شد و ولی الله سیف تذکرات جدی درباره رعایت نرخ های سود داد.

کسب اطلاع تسنیم از این جلسه حکایت از آن دارد که رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر به بانکی‌ها تاکید کرده که نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند و از اعمال سودهای بالا در فضای رقابتی بپرهیزند. البته سیف این را هم گفته که با کاهش نرخ تورم به احتمال قوی نرخ سود کاهش خواهد یافت.

پرونده دریافت کارمزد از کارتخوان های فروشگاهی دیگر موضوع مهم در گردهمایی مدیران عامل بانک‌ها با هیات عامل بانک مرکزی بود، با خبر شدیم که ولی الله سیف به تبلیغات غیر اصولی بانک‌ها در این حوزه واکنش نشان داده و از آنها خواسته است بانک مرکزی را در اجرای این سیاست همراهی کنند.

یکی از مدیران حاضر در جلسه هماهنگی بانک مرکزی با بانک‌ها به خبرنگار تسنیم گفت: در این جلسه مشکلات بانک‌ها مطرح و رهنمودهایی از سوی رئیس کل بانک مرکزی و اعضای هیات عامل این بانک به بانکداران اعلام شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی بر انضباط پولی و همکاری شبکه بانکی در اجرای این سیاست‌ها تاکید کرده است، افزود: همچنین بانک مرکزی از بانک‌ها خواست تا برای کمک به تولید و اجرای سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود نسبت به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اقدام کنند.

این فعال بانکی همچنین گفت: بانک مرکزی در این جلسه به فعالیت منظم شبکه بانکی و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی و بدون مجوز موسسات غیرمتشکل تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم میانگین انتظار کاهش نرخ سود بانکی مطرح شده است، تصریح کرد: این موضوع در این جلسه هم مطرح شد اما بانکداران به بانک مرکزی تاکید کردند که باید در کنار کاهش نرخ سود فشارهای دیگر بانک‌ها از جمله بالا بودن هزینه های تسهیلات بانک‌ها در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول البته این را هم گفت که رئیس کل بانک مرکزی بر همراهی و همکاری شبکه بانکی و نظام اقتصادی در اجرای سیاست‌ها تاکید کرده و از بانکداران خواسته که اصول، منطق و قاعده ریسک را رعایت کنند.               

وی همچنین درباره طرح موضوع دریافت کارمزد از کارتخوان‌های فروشگاهی، تصریح کرد: این اصل پذیرفته است که بانک‌ها باید با کارمزد به فعالیت‌های خود بپردازند، بانک مرکزی پیرو همین موضوع از بانک‌ها خواست که با وحدت رویه همکاری لازم را در اجرای یکپارچه این سیاست انجام دهند.

گفتنی است علاوه بر موارد مذکور در این جلسه، بانک مرکزی بر مدیریت مصارف و منابع و اجرای بانکداری الکترونیک نیز تاکید کرده است.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
بازار خراسان شمالي نيازمند ساماندهي و نظارت بيشتر است
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:56

بازار خراسان شمالي نيازمند ساماندهي و نظارت بيشتر است

مديرکل تعزيرات حکومتي استان خراسان شمالي، اوضاع بازار استان را شلوغ و آشفته دانست و گفت: بازار استان نيازمند نظارت بيشتر و ساماندهي است.

داريوش جودکي، مديرکل تعزيرات حکومتي خراسان شمالي در نشست خبري با خبرنگاران استان با اعلام اين مطلب گفت: اولويت کاري ما تنظيم بازار و دفاع از حقوق مصرف کننده است.
وي با بيان اينکه خراسان شمالي به لحاظ اقتصادي صنعتي ضعيف دارد، افزود: اقتصاد استان بر پايه دامپروري و کشاورزي باتمکن مالي پايين ساکنان است.
جودکي ادامه داد: اين در حالي است که شهروندان آنهم نسبت به حق و حقوق خود آشنايي ندارند.
مديرکل تعزيرات حکومتي استان با اشاره به نقش تعزيرات حکومتي به عنوان يکي از دستگاه هاي ناظر بر تنظيم کمي و کيفي بازار، بر ارتباط تنگاتنگ با اتاق اصناف استان و تعامل بيشتر با سازمان صنعت ومعدن و دستگاه هاي مرتبط چون نيروي انتظامي ، بهداشت و درمان ، استاندارد و دامپزشکي تاکيد کرد.
جودکي وظايف کاري تعزيرات حکومتي را گسترده دانست و اظهار کرد: تمام امور مربوط به گران فروشي ، کم فروشي، احتکار ، عرضه خارج از شبکه، تخلفات دارويي، بهداشتي و زير ميزي پرشکان ، گارانتي و خدمات پس از فروش کالاها و خودروها و قاچاق کالا از جمله وظايف کاري تعزيرات حکومتي است.
وي بهترين معيار قضاوت را مردم دانست و گفت: هرگاه مردم از عملکردمان راضي شدند به معناي اين است که آن مسئول وظيفه خود را به درستي انجام داده است.
به گزارش خبرنگار ما داريوش جودکي مديرکل جديد تعزيرات حکومتي استان تنها سه روز بعد از انتصاب خود اولين نشست خبري خود را با خبرنگاران استان برگزار کرد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
تاسيس بانک اصناف منتفي شد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:54

تاسيس بانک اصناف منتفي شد

عضو هيات رييسه اتاق صنوف توزيعي گفت: متاسفانه کساني که بر سر راه تاسيس بانک اصناف سنگ اندازي مي کنند، همکاران بنده و اصناف سراسر کشور هستند.

عضو هيات رييسه اتاق صنوف توزيعي گفت: متاسفانه کساني که بر سر راه تاسيس بانک اصناف سنگ اندازي مي کنند، همکاران بنده و اصناف سراسر کشور هستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني اخبارپول( poolpress.ir )، قاسم نوده فراهاني در گفت و گو با نقدينه با اشاره به ارائه درخواست اتاق اصناف ايران به بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، مبني بر تاسيس بانک اعلام کرد: با ارائه اين درخواست، بانک مرکزي فوري با تاسيس آن موافقت کرد و حتي يک اجراي پلان ۲۱ بندي نيز در دستور کار بانک مرکزي قرار گرفت تا بانک اصناف هرچه سريع تر، تاسيس شود به طوري که در سال ۹۲ مورد بهره برداري قرار بگيرد.
وي ادامه داد: اما آنچه را که تاکنون شاهد بوده ايم؛ سنگ اندازي اصناف و همکاران ما است که نيازهاي پايه و اوليه تاسيس اين بانک را به پشت گوش مي اندازند به طوري که ديگر اميدي به تاسيس بانک اصناف وجود ندارد.
نوده فراهاني با اشاره به سرمايه اوليه مورد نياز تاسيس بانک اصناف افزود: هم اکنون در کشور حدود ۳ ميليون واحد صنفي وجود دارد که اگر تنها ۲ ميليون از اين تعداد، تنها مبلغي را به اندازه ۲۰۰ هزار تومان به صندوق اين بانک واريز کرده بودند، سرمايه اوليه که همان ۴۰۰ ميليارد تومان است، تامين مي شد.
رييس سابق شوراي اصناف در خصوص نبود همکاري اصناف براي تاسيس اين بانک گفت: اصناف هنوز محاسنات و مزاياي بانک اصناف را درک نکرده اند و نمي دانند با تاسيس اين بانک مي توانند به چه ميزان از مشکلات و مسائل مالي خود را حل کنند.
نوده فراهاني تاکيد کرد: صاحب يک مغازه راضي است که براي رفع نياز خود به بانک هاي متعدد درخواست وام دهد و هزينه هاي متعددي را متقبل شود اما راضي نيست که ۲۰۰ هزارتومان را براي بانکي که خود صاحب آن خواهد شد پرداخت کند.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
درصد ضرایب سود و هزینه ای عمده فروشی و خرده فروشی کالا
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:43

 

درصد ضرایب سود و هزینه ای عمده فروشی و خرده فروشی کالا

مصوب کمیسیون هیات عالی نظارت

ردیف

شرح

حداکثر سود و هزینه های عمده فروشی (درصد)

حداکثر سود و هزینه های خرده فروشی (درصد)

1

برنج داخلی

3

12

2

کره، پنیر و سایر محصولات لبنی غیر یارانه ای

4

15

3

فرآورده های گوشتی

3

12

4

گوشت قرمز

3

8

5

گوشت مرغ

3

10

6

تخم مرغ

3

10

7

ماهی

3

12

8

کمپوت، کنسرو، مربا، شربت، آبمیوه، سس، رب، حلوا و مشابه

3

12

9

بیسکوئیت، شکلات، کیک، کلوچه، ویفر، سوهان، گز، نبات و مشابه

3

12

10

انواع رشته و ماکارونی

3

10

11

حبوبات و غلات فله بسته بندی شده و پاک شده و پاک نشده

3

12

12

انواع خشکبار و آجیل

3

10

13

ادویه، نمک و آرد بسته بندی

3

12

14

میوه، تره بار و صیفی

5

15 تا 30

با نظر کمیسیون نظارت هر استان

15

چای، قهوه، کاکائو

3

10

16

خمیر مایه

3 (مصارف نانوایی)

10 (مصارف مردمی آزاد)

17

انواع نوشابه گازدار

3

10

18

انواع لوازم با دوام سرمایه ای نظیر یخچال، تلویزیون با حدود قیمت بالای 000 000 1 ریال

3

7

19

انواع لوازم خانگی مصرفی (کوچک) با قیمت های کمتر از یک میلیون ریال

4

10

20

انواع منسوجات پنبه ای، پشمی و الیاف مصنوعی (3 عدل فروشی)

5(طاقه فروشی)

15 (متر فروشی)

21

فرش ماشینی و موکت

3

9

22

انواع نخ

3

10

23

انواع پوشاک و لباس

7

20

24

لباس زیر، خوراک، کاموا

5

15

25

انواع روتختی، ملحفه آماده، حوله و رومیزی

3

10

26

انواع پتو و لحاف، تشک و بالش آماده

3

10

27

انواع کیف و کفش

5

20

28

انواع محصولات سراجی و چمدان

3

15

29

انواع لوازم کفش

5

 

30

چرم طبیعی و چرم مصنوعی

3

 

31

انواع کاغذ دیواری، کفپوش، دیوار پوش و سقف کاذب

5

10

32

انوع پرده کرکره افقی و عمودی

5

 

33

کالا و لوازم خرازی

5

25

34

پلاستیک، نایلون، نایلکس

3

15

35

انواع ظروف ملامین، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف

3

15

36

ظروف تفلون، آلومینیوم و لعابی

4

10

37

ظروف چینی و بلور و لوستر

5

17

38

انواع مصالح ساختمانی (گچ، سیمان و...)

3

10

39

انواع چینی بهداشتی

3

15

40

کاشی و سرامیک

3

12

41

انواع شیرآلات بهداشتی،‌شیر فلکه، سینک و سیفون

3

10

42

انواع لوله و اتصالات پی وی سی

3

10

43

انواع لوازم تاسیسات، حرارتی و برودتی

3

7

44

انواع محصولات آزبست سیمان، ایرانیت، لوله و ورقهای موجدار و مشابه

3

15

45

انواع آهن آلات و مقاطع ساختمانی

5/2

5

46

انواع خشکه فولاد

5/2

 

47

انواع لوله آب و گاز و تاسیسات

5/2

5

48

انواع لوله های آهنی، پروفیل آهنی و آلومینیومی

3

7

49

فویل آلومینیوم خانگی

3

12

50

مفتول مس

3

10

51

رنگ ساختمانی و صنعتی و لوازم و ابزار نقاشی

3

12

52

لوازم الکتریکی و سیم کشی و روشنایی

3

15

53

انواع سیم و کابل

3

10

54

قفل، یراق و لولا

3

15

55

انواع ابزار و الکترود (به استثنای ماشین آلات و تجهیزات و دستگاه های صنعتی)

3

8

56

انواع موتور، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، کشاورزی و معدنی، تیلر و خرمنکوب

3

6

57

قطعات و لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات صنعتی، کشاورزی و معدنی

3

15

58

انواع دوچرخه و موتور سیکلت

3

7

59

قطعات ولوازم دوچرخه و موتور سیکلت و قطعات یدکی خودرو

3

15

60

قطعات و لوازم یدکی انواع یخچال فریزر، یخچال فریزر، سردخانه‌، لباسشویی و دیگر لوازم برقی خانگی مشابه

3

15

61

انواع باتری و لاستیک

3

12

62

روغن ترمز، گریس، فیلتر واسگازین، روغنهای صنعتی و مشابه

3

12

63

شیشه اتومبیل و جام ساختمانی

3

10

64

چوب، فیبر، تخته و نئوپان

3

12

65

مصنوعات چوبی، میز، صندلی و ملزومات اداری

3

10

66

انواع مبلمان

3

15

67

مداد و خودکار

5

15

68

نوشت افزار و لوازم التحریر و دفتر

3

15

69

لوازم مهندسی و اداری

4

12

70

انواع کاغذ (تحریر و فتوکپی) مقوا

3

10

71

لوازم پزشکی یکبار مصرف

3

12

72

انواع لوازم و کالاهای پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی

3

10

73

انواع تجهیزات و فرآورده های پزشکی و دندانپزشکی

3

10

74

لوازم دارویی، بهداشتی و آرایشی

3

15

75

محصولات سلولزی و بهداشتی و دستمال کاغذی و پاک کننده (بجز پودرهای شوینده)

3

15

76

داروها، مکمل ها، واکسنها و مواد ضدعفونی کننده و دام و طیور

3

12

77

انواع پوشاک و ساک دستی و کیف و کفش ورزشی

4

15

78

انواع لوازم و تجهیزات ورزشی

3

12

79

قاب عینک طبی و عینک آفتابی

3

12

80

انواع ساعت

3

15

81

سکه، طلا، جواهر

2

7

82

زعفران

2

8

83

اسباب بازی

3

12

84

فیلم عکاسی، انواع نوار ویدئو و کاست و مشابه

3

12

85

صنایع دستی و هنری

3

12

86

دوربین عکاسی و فیلمبرداری

3

7

87

دستگاه های مخابراتی، الکترونیکی، رایانه و متعلقات مربوط

3

7

88

لوازم و قطعات یدکی مربوط به دستگاه های مخابراتی، الکترونیکی، رایانه و صوتی و تصویری

3

12

توضیح اینکه: درصدهای تعیین شده جهت سود و هزینه های عمده فروشی و خرده فروشی شامل سود خالص + هزینه های مترتب بر آن می‌باشد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: دستورالعمل، ،
سند منشور حقوق مودیان مالیاتی ابلاغ شد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:11

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، سند منشور حقوق مودیان مالیاتی راجهت اجرا به ادارات مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از رسانه مالیاتی، در این بخشنامه آمده است: مودیان مالیاتی به عنوان ذینفعان اصلی سازمان امور مالیاتی کشور، سرمایه های ارزشمند این سازمان محسوب می شوند و تمکین داوطلبانه آنان از تکالیف قانونی، ضمن افزایش کارآیی نظام مالیاتی،ارتقاء جایگاه اجتماعی سازمان امور مالیاتی کشور را نیز در پی خواهد داشت.
تحقق این مهم، در گرو آشناسازی مودیان با حقوق قانونی خود و جلب اعتماد آنان نسبت به پایبندی به تمامی ارکان نظام مالیاتی به رعایت این حقوق است. بر همین اساس و به منظور شفاف سازی حقوق مودیان مالیاتی، منشور حقوق مودیان که بر مبنای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با تکیه بر قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، قانون مدنی و قانون تجارت تدوین شده است، جهت اجرا در کلیه واحدهای سازمانی، ابلاغ می گردد.
همچنین درخصوص مضمون و دورنمای این منشور نیز تصریح شده است: این منشور چشم اندازی برای طراحی و اجرای راهبردهای بهینه خدمت رسانی به مودیان و شاخص های کلیدی برای ارزیابی عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه ارائه می نماید. در سطح عملیاتی نیز این منشور با تصریح حقوق مودیان در مراحل مختلف ثبت نام، ارایه اظهارنامه، رسیدگی و تشخیص، حل اختلافات مالیاتی و پرداخت مالیات، همزمان مودیان و ماموران مالیاتی را از سطح قابل قبول خدمات رسانی مطلع می کند.
بنابراین، اجرای منشور حقوق مودیان مالیاتی ضمن تصریح حقوق مودیان و افزایش آگاهی مودیان و ماموران مالیاتی نسبت به این حقوق، این اهداف را محقق می سازد:

- ایجاد بسترهای ارتقا و توسعه عدالت مالیاتی
-بسط و گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه از طریق جلب اعتماد عمومی نسبت به نظام مالیاتی کشور
-ایجاد وحدت رویه در شیوه تعامل ماموران مالیاتی با مودیان
-گسترش فرهنگ مودی مداری در سازمان امور مالیاتی کشور
-شناسایی و تبیین شاخص های عملیاتی برای ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف سازمانی از نظر میزان توجه به حقوق مودیان مالیاتی و خدمت رسانی به آنان.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه، با اشاره بر اهمیت سند منشور حقوق مودیان تاکید کرده است: تمام ماموران مالیاتی ملزم به رعایت آن هستند. لذا به منظور تثبیت جایگاه این سند به عنوان معیار عمل ارکان مختلف سازمان در برخورد با مودیان مقتضی است منشور حقوق مودیان در سیاستگذاری های کلان سازمان مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی های عملیاتی لازم برای اجرای این سند و نهادینه سازی مفاد آن صورت پذیرد.
وی افزود: براین اساس تمامی مدیران ارشد سازمان، ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور و دفاتر ستادی مرتبط، باید حسب وظایف ذاتی خود، اقدامات لازم را برای اجرای منشور حقوق مودیان بعمل آورند.
عسکری ابراز امیدواری کرده است تلاش و جدیت همکاران در اجرای این منشور، ارتقای فرهنگ مالیاتی، خوداظهاری و تمکین داوطلبانه مودیان و در نهایت اعتلای نظام مالیاتی را به همراه داشته باشد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
مردم باید معترض مالیات بر ارزش افزوده باشند
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:9
به گزارش اتاق اصناف ایران، روزنامه شهروند با غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
 
در ابتدا می‌خواستم اساساً توضیح بدهید که تعریف مالیات بر ارزش افزوده چيست؟
 
اگر بخواهيم ارزش افزوده را به زبان ساده بيان كنيم، ارزش افزوده عبارت است از ما‌به‌التفاوت ستانده و داده. به عبارت ساده‌تر و در عمل ارزش افزوده يعني: فروش منهاي خريد.
 
اگر ممکن است برای روشن شدن بحث، در این رابطه یک نمونه عینی ارایه دهید؟
 
برای توضیح بیشتر يك كارگاه كفاشي را در نظر بگيريد كه اقدام به توليد كفش مي‌كند. اين كارگاه براي توليد يك جفت كفش احتياج به مواداوليه به شرح زير دارد كه هركدام را به قيمت‌هايي كه در فهرست زير آمده است، ‌خريداري مي‌کند: چرم رويه ٣٥,٠٠٠ ريال، كفي كفش ٢٥.٠٠٠ ريال، ميخ كفاشي ١.٠٠٠ ريال، چسب كفاشي: ٨٠٠ ريال، نخ كفاشي ٥٠٠ ريال
 
بنابراين مجموع خريد اين كارگاه كفاشي براي توليد يك جفت كفش ٦٢,٣٠٠ ريال است. بعد از انجام يكسري عمليات روي مواداوليه خريداري شده، يك جفت كفش توليد مي‌شود. توليدكننده كفش، يك جفت كفش را به قيمت ١٢٠.٠٠٠ ريال مي‌فروشد.
 
با توجه به تعريف فوق، ارزش افزوده ايجاد شده توسط توليدكننده كفش عبارت خواهد بود از: خريد ـ فروش = ارزش افزوده
٤,٦١٦ = ٨درصد × ٥٧.٧٠٠ = ٦٢.٣٠٠ ـ ١٢٠.٠٠٠= ارزش افزوده
 
بنابراین مشاهده می‌کنید که این مالیات چندباره اخذ نشده بلکه در مجموع ٤,٦١٦ ریال اخذ می‌شود همین فرمول در مورد طلا هم صادق است. یعنی در تبدیل شمس به طلا و زیورآلات در مجموع در چند مرحله همان ٨‌درصد فعلی اخذ می‌شود نه بیشتر.
اما هر چرخه کالایی خریداری شده که مالیاتی داده است، در مجموع این هزینه را بالا برده و از کل ٨‌درصد گرفته می‌شود!
 
اگر طلای شمش ١٠ دلار خریده شود و ده‌ها دلار هزینه بشود و نهایتش بشود ١١٠ دلار باز هم اگر ٨‌درصد را بگیریم این مبلغ یک عدد جمع شده است که مالیات‌هایش به جیب تولید برگشته است. سیستم حسابداری این موضوع ساده است. در حساب‌های هر مجموعه‌ای، یک بخش برای مالیات بر ارزش افزوده ایجاد می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده پرداختی برای هر بخش مجموعه تولیدی یک ستون و دریافتی‌هایش ستون دیگر می‌شود؛ اگر بیشتر کسی مالیات بر ارزش افزوده داده باشد از سازمان امور مالیاتی پس می‌گیرد یا از مالیات بستانکار می‌شود و در دوره ٣ ماهه بعدی آن را کسر می‌کند.
 
آیا هم‌اکنون سیستم‌های زیرساختی لازم برای محاسبه و برگرداندن مالیات‌ها در چرخه‌ها را داریم؟
 
نه متاسفانه مشکلات این‌گونه‌ای به وضوح وجود دارد و برخی کالاهای تمام‌شده را نمی‌توان دقیق محاسبه کرد که چه زمانی فروخته شده تا مالیات آن در چرخه قبلی تولید برگردانده شود.
 
در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟
 
در اصل لایحه پیشنهادی دولت که در ‌سال ١٣٨٠ به مجلس وقت ارایه شده بود نرخ پیشنهادی دولت ١٥‌درصد بود که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان در ‌سال ١٣٨٧ به ٣‌درصد کاهش یافت اما وفق قانون دولت مجاز بود سالانه یک‌درصد به نرخ اضافه كند تا سرانجام که ‌سال گذشته مجلس نرخ مالیات بر ارزش افزوده را ٨‌درصد (یک‌درصد مالیات سلامت) تعیین كرد.
 
آیا این نرخ منطقی است؟
 
با توجه به نرخ‌های متداول در کشورهای مختلف که مابین ١٠ الی ١٥درصداست این نرخ چنانچه دولت به تعهدات خود در قانون (استرداد مالیات اضافی) به موقع عمل كند غیرمنطقی نیست.
 
با بالا رفتن این نرخ باز هم هزینه تمام‌شده کالاهای مردم بیشتر می‌شود! آیا با وضع کنونی اقتصادمان این منطقی و درست است؟
 
بحث دقیقا همین است که در اعتراض به این قانون مردم باید معترض باشند نه صنوف. چون قیمت تمام‌شده کالاهای مردم بالا رفته و بالاتر می‌رود. اما در کمال تعجب این صنوف هستند که معترضند. آنها با پول مردم کار می‌کنند و مالیات‌ها که متعلق به آنها نیست، ٣ ماه در جیبشان می‌ماند و باز هم معترضند!
 
در تمام دنیا این مالیات برای کنترل مصرف است اما در ایران تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برای بالا بردن سود خودشان دنبال راهی هستند که مالیات ندهند، به این قانون معترضند و اصل ماجرا مغفول واقع شده است.
 
قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران چقدر سابقه دارد؟
 
وزارت امور اقتصادی و دارايی از‌ سال ١٣٦٤ موضوع مالیات بر ارزش افزوده را  در دستور کار خود دارد.‌ سال ١٣٦٦ پیش‌نویس این قانون به مجلس رفت که به علت تداوم جنگ مسکوت ماند. لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از تجدید نظر در ‌سال ١٣٨١ به مجلس ارایه و کلیات آن سال ١٣٨٤ تصویب شدکه ‌سال ١٣٨٧ تصویب و از ١ /٧/ ١٣٨٧ لازم‌‌الاجرا شد. به علت آن‌که مدت اجرای قانون ٥‌سال پیش‌بینی و در تاریخ ١ /٧ /١٣٩٢ خاتمه یافته وزارت امور اقتصادی و دارايی مجدداً قانون ارزش افزوده را جهت تصویب و دائمی‌شدن قانون به مجلس ارایه کرده‌است.
 
پس با این حساب هم‌اکنون قانونی نیست؟
 
در بودجه ٩٣ دیده شد و مصوبه دارد و هم‌اکنون باید این قانون دایمی شود چون در بودجه سالانه موقت است و دولت می‌خواهد دایمی شود.
 
 نتايج و ويژگي‌هاي ماليات بر ارزش افزوده چه بوده که دولت بر اجرایش اصرار دارد؟
 
شفاف‌سازي تدريجي مبادلات اقتصادي به دليل ويژگي خودكنترلي اين ماليات، قابليت رديابي معاملات در زنجيره‌ها (واردات، توليد، توزيع و صادرات)، تشويق صادرات و حمايت از سرمايه‌گذاري و توليد، اخذ ماليات بيشتر از افرادی كه یک كالا و خدمت لوكس‌ و غيرضرور را بيشتر مصرف مي‌کنند از مزایای این قانون است. افزايش مستقيم و غيرمستقيم ميزان درآمدهاي مالياتي و نسبت آن از كل درآمدهاي جاري دولت، جلوگيري از اخذ ماليات مضاعف بر مصرف محصول (يا خدمت) نهايي و حذف ماليات‌ها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجميع عوارض از دیگر ویژگی‌های این قانون است. زیرا ماليات بر ارزش افزوده از نوع مصرفي است و فصلي بودن دوره‌هاي مالياتي با امکان کاهش دوره براي موديان خاص (٣ماهه) مهم‌ترین مزیت مالیات بر ارزش افزوده است.
 
برخی محافل و صنوف در ایران با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مخالفند یا مانع‌تراشی می‌کنند؛ با مزایایی که شما گفتید دلیل مخالفت‌ها چیست؟
 
اساساً عده‌ای که عمدتاً هم بخش ویرانگر اقتصادی هستند علاقه‌مند هستند که همه هستی کشور را ببلعند و هیچ هزینه‌ای هم متحمل نشوند. اینان تحت عناوین فریبنده، «توسعه، کارآفرینی و...» درصدد هستند از طریق رسانه‌ها و مجلس اعمال نفوذ کرده و درآمدهای خود را از مالیات معاف کنند. البته بخش قابل توجهی از مودیان مالیاتی که اتفاقاً همیشه بار مالیاتی بر دوش آنان بوده (حقوق‌بگیران و کسبه) هم معترض هستند. اعتراض اینان بر این مبناست که می‌گوینددر ازای پرداخت مالیات باید ارایه خدمات اجتماعی مناسب از سوی دولت باشد. یعنی نمی‌شود مردم هم مالیات بدهند و هم همه‌ساله مشاهده کنند خدمات اجتماعی رو به نقصان رفته و کیفیت این خدمات کاهش یابد. به‌طور مثال دولت نمی‌تواند هم از مردم مالیات بگیرد و هم آموزش را به اشکال مختلف غیردولتی و خصوصی کند یا نمی‌توان از جامعه کار و تولید ٣٠‌درصد بابت مالیات تأمین اجتماعی (حق بیمه) کسر کرد اما هر روز با بخشنامه‌های مختلف سبد‌ دارو و درمان مردم را کاهش داد.
 
آیا واقعیت دارد که در برخی کشورهای پیشرفته نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی بالای ٥٠‌درصد است.
 
آری. اساساً در کشورهایی که به‌ویژه دارای منابع طبیعی و خدادادی نیستند منابع دولت جز از طریق مالیات و عوارض تأمین نمی‌شود. مثلاً در دانمارک به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین کشورهای جهان این نسبت ٥٨‌درصد اما متاسفانه در ایران حداقل از‌سال ١٣٨٤ تاکنون این نسبت حول و حواشی ٦ تا ٧‌درصد در نوسان بوده و باز هم سرمایه‌داران مدعی هستند که باید معاف باشند. تو گویی سرمایه‌داران ایرانی شاخ فلک را شکافته‌اند درحالی‌که در کشورهای اروپای شمالی نرخ مالیات شرکت‌ها و اشخاص بسیار بالاتر از ایران هستند و اقتصاد آنها هم برخلاف اقتصاد سنتی‌ ما دانش پایه است.
 
تغییراتی که به ارایه مجدد قانون مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته چیست؟
 
تغییرات کلی معنی‌داری صورت نگرفته است. فراموش نکنیم متن این قانون به‌طورکلی رونویسی از یک متنی است که توسط برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) و اتحادیه اروپا توصیه شده لذا جز در دو سه مورد که احتمالاً در فرآیند بررسی اصلاح خواهد شد، خود قانون دچار اشکال متنی نیست بلکه متاسفانه در اجرا دچار مشکل هستیم.
 
این مشکلات اجرایی کدامند؟
 
به‌طور مثال در قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای عرضه کالا، تاریخ صورتحساب، تاریخ تحویل یا تاریخ تحقق معامله ذکر شده که به‌نظر اینجانب تاریخ تحقق معامله با توجه به شرایط محیطی اقتصادی کشور نامناسب و ناعادلانه است زیرا در بسیاری موارد با امضای قرارداد، اجرای آن محقق اما تا زمان تحویل کالا هیچ فعل و انفعال اقتصادی خاصی صورت نمی‌گیرد لذا اخذ مالیات قبل از اجرای فرآیند منطقی نیست همین مورد درباره عرضه تاریخ ارایه خدمات نیز وجود دارد. زیرا عملاً بسیاری از پیمانکاران بعد از ارایه خدمات اقدام به صدور صورتحساب و اخذ وجه می‌کنند و لذا قبل از آن پرداخت مالیات منطقی نیست. از سوی دیگر متاسفانه سازمان مالیاتی در استرداد مالیات اضافی موفق عمل نکرده و نهایتاً کوشش می‌کنند مودی را به پذیرش تهاتر با سنوات بعدی راضی کنند که چنین عملی با متن قانون مغایرت دارد.
 
پس اعتراض طلافروشان و صادرکنندگان فرش چه بوده است؟
 
اولاً وفق مقررات قانون صادرات کالا و خدمات از شمول این مالیات معاف هستند اما اعتراض صادرکنندگان فرش روی حساب و کتاب بوده بدین معنی که آنها فکر کردند اگرچه معاف هستند اما چون ملزم به ارایه اظهارنامه صفر هستند پس سازمان مالیاتی به مقدار صادرات پی خواهد برد و مصادف به پیمان ارزی آنها مشخص می‌شود. بدین معنی که بعداً مشخص خواهد شد صادرکنندگان فرش، ارز حاصل از صادرات را به چه اشخاصی فروخته‌اند؟ صادرکنندگان فرش از زاویه پنهان‌کاری معترض بودند که اعتراض آنها نابجا و عمل سازمان مالیاتی از این بابت کاملاً درست و قانونی بود.
 
اما درباره اعتراض واردکنندگان طلا قصه سر دراز دارد. طلافروشان مدعی هستند که چون ساخت طلا فرآیندی چندباره است پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چندباره و قیمت طلا بالا رفته و کسب و کار آنان دچار نقصان خواهد شد. درحالی‌که فارغ از چندباره بودن این مالیات اولاً آنها متحمل پرداخت مالیات نیستند بلکه مصرف‌کننده بخت‌برگشته نهايی باید این مالیات را پرداخت کند ثانیاً اگر طلافروشان وقتی شمش و طلای اولیه را خریداری کنند مالیات آن را بپردازند (که باعث شناسايی دانه درشت‌های این صنعت و قاچاق واردات طلا خواهد شد) در مرحله بعدی که طلا را می‌فروشند مالیات اولیه پرداختی کسر می‌شود و لذا دچار دوباره پرداختی نمی‌شوند اما چون حضرات مالیات بار اول را به علت آن‌که نمی‌خواهند دانه‌درشت‌ها شناسایی شوند پرداخت نمی‌کنند بدیهی است در مرحله بعدی قادر به استفاده از اعتبار مالیاتی مرحله قبل نیستند و لذا اصل دعوا سر هیچ (عدم معرفی واردکنندگان طلا و دانه‌درشت‌ها) می‌باشد و لاغیر.
 
یعنی شما می‌گویید این همه اعتراض‌ها پایه منطقی ندارد؟
 
خیر اتفاقاً آنهايی که باید معترض باشند (مصرف‌کنندگان نهایی) چون فاقد قدرت و توانايی و سازماندهی هستند ناچارند جور مصیبت این مالیات را به دوش کشند اما آنهایی که در بسیاری موارد مالیات را هم از مصرف‌کننده اخذ اما به جیب خود واریز و حتی از پرداخت آن به حساب خزانه خودداری کرده‌اند معترض شده‌اند. من هم یکی از کسانی هستم که به فرآیند اجرای قانون معترض هستم. یعنی اعتقاد دارم رابطه دولت - ملت باید براساس مسئولیت و پاسخگویی باشد به‌طوری که اگر یک مودی مالیات خود را وفق قانون پرداخت و اضافه مالیات دارد دولت باید و حتماً اضافه مالیات را در موعد مقرر مسترد و از بازی مالیاتی خودداری کند و ماموران مالیاتی حقوق مودیان مالیاتی را رعایت کنند یا چنانچه دستگاه‌های دولتی به‌رغم کسر این مالیات از پرداخت به‌موقع آن به حساب خزانه اجتناب کرده‌اند اصل مالیات و جریمه مالیاتی را از کسرکنندگان مالیاتی (دستگاه‌های دولتی) مطالبه کنند نه این‌که پیمانکاران را تحت فشار بگذارند که بابت مالیات اخذ نشده بروند بدهی تقسیطی را بپذیرند!! (کاری که متاسفانه در ٤‌سال گذشته صورت گرفته). بلی این مسائل قابل اعتراض و دستگاه مالیات‌ستانی هم وظیفه دارد از حقوق مالیاتی حمایت کند بدین‌طریق که با ارایه صورتحساب پیمانکار و صورت‌های مالی حسابرسی‌شده چنانچه مشخص شود کارفرمایان در ایفای تعهدات قانونی خود کوتاهی کرده، با کارفرمایان اعم از دولتی، نهادی و خصوصی برخورد شدید کند و حساب‌های آنها را به موجب قانون مسدود و مالیات را از حساب‌های آنها پرداخت کند نه این‌که پیمانکاران را موظف به دوباره پرداخت کند.
 
مگر این‌گونه موارد هم بوده است؟
 
متأسفانه بسیار زیاد به‌ویژه از سوی کارفرمایان دولتی که عمدتاً دستگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی مسبب آن بوده‌اند. جالب است پیمانکاران به دلیل آن‌که بزرگ‌کارفرمایان کشور دولتی هستند نمی‌توانند علیه آنان اقامه دعوی کنند (زیرا در این صورت دیگر به آنها کار ارجاع نخواهد شد) لذا کارفرمایان دولتی به پیمانکاران می‌گویند شما بروید با اداره مالیاتی توافق کنید بعد ما قسط مالیات را به شما پرداخت می‌کنیم (در بهترین حالت) اما جریمه مالیاتی بهرحال دامنگیر پیمانکاران شده است. جالب آن‌که اعتراض به حق پیمانکاران بزرگ حوزه نفت و گاز و پتروشیمی که در سازندگی کشور موثر و دخیل هستند هیچ‌گاه در رسانه‌ها مطرح نشده اما اعتراض صنوف بازاری که برادران قانون‌گذار به آنها عنایت خاص دارند همه در جا در بوق و کرنا مطرح شده و حتی مناظره و میزگرد تلویزیونی هم دراین‌باره به کرات برگزار شده است.
 
بیشترین تخلف از مالیات بر ارزش افزوده را شرکت‌های دولتی مرتکب شدند که به بهانه‌های واهی به‌ویژه در سال‌های ٨٨- ١٣٨٧ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و قراردادهای پیمانکاری عمرانی خودداری و هزینه‌های سنگینی را به پیمانکاران و مهندسین مشاور کشور تحمیل کردند.
 
با این توضیح پس قانون اشکالی ندارد و مردم باید مالیات را بدهند؟
 
خیر من معتقدم چون هرگونه مالیات یک هزینه اجتماعی است دولت باید ما به ازای مالیات دریافتی را به صراحت به مردم از طریق ارایه خدمات اجتماعی مناسب ارایه دهد بدین معنی که وقتی نرخ مالیات و حجم مالیات بالا می‌رود در عمل شاهد تعداد بیشتر مدارس، دانشگاه و مراکز آموزشی و درمان و بهداشتی دولتی ارزان‌قیمت باشیم نه این‌که هر روز و به بهانه‌های مختلف به افزایش بهای خدمات عمومی نظیر آب و برق و گاز و... بپردازیم و از مردم هم توقع داشته باشیم مالیات بدهند در چنین شرایطی بدیهی است مالیات‌گریزی به‌عنوان یک اصل در دستورکار شهروندان قرار خواهد گرفت.
 
مردم می‌گویند اگر این قانون خوب است باید برای همه اجرا شود نمی‌شود بخشی از جامعه مشمول مالیات و بخش دیگر مالیات‌گریز راست راست مصاحبه و مناظره کنند که مالیات نمی‌دهیم!
 
آیا مشخص است درآمد دولت از مالیات بر ارزش افزوده چقدر بوده است؟
 
براساس آمار و اطلاعات منتشر شده درآمدهای دولت بابت اخذ مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم‌ سال ١٣٨٧ تا پایان تیرماه ١٣٩٢ مبلغ مالیات و عوارض ابراز شده معادل ٣٠٢,٨١٥هزار میلیارد ریال و مبلغ مالیات و عوارض وصول شده معادل ٣٨٩.٣٢٥‌هزار ‌میلیارد ریال مالیات (٢٢٢.٣١٢‌هزار ‌میلیارد ریال مالیات و ١٦٧.٠١٣‌هزار ‌میلیارد ریال عوارض) وصول شده که بالاترین مبلغ وصولی مربوط به ‌سال ١٣٩١ بوده است.
 
با این توضیحات عمده فشار مالیات بر ارزش افزوده به مصرف‌کنندگان است نه تولیدکنندگان؟
کاملاً درست است. اساساً این مالیات نوعی مالیات بر مصرف است و برای فعالان حرفه‌ای مشخص نیست چرا تولیدکنندگان می‌نالند زیرا باید مصرف‌کنندگان فغان برآورند. البته در همه جای دنیا برای این‌که زندگی مردم دچار مشکل نشود معافیت‌های خاصی برای موادغذایی، دارویی، عملیات بانکی، مطبوعات و کتاب، انواع دارو و خدمات حمل‌ونقل عمومی، اموال غیرمنقول، انواع خدمات آموزشی، محصولات کشاورزی فرآوری نشده دام و طیور زنده، انواع کود و سم و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته شده است.
 
دولت باید از مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان شمشیری علیه قاچاق استفاده کند. چطور امکان دارد در کشوری که بر مسائل امنیتی محیط شده سالانه ٢٠ الی ٣٠‌میلیارد نخ سیگار، بیش از یک‌میلیارد دلار موبایل و یک‌میلیارد دلار لوازم بهداشتی و به صورت قاچاق وارد و مالیات و عوارض گمرکی (حقوق دولتی) را نپردازند. بعد دولت برای کمبود منابع مالی خود به اقشاری که اساساً مشمول مالیات نمی‌شوند فشار مضاعف وارد کند. بعد دیگر قضیه آن است که منابع مالیات نباید صرفاً بابت تأمین هزینه‌های جاری دولت به کار برود بلکه دولت باید هزینه‌های جاری خود را کاهش و کنترل و منابع مالیاتی مصروف توسعه اقتصادی کشور شود. درحالی‌که حقوق‌بگیران و اقشار آسیب‌پذیر بیشترین مالیات کشور را پرداخت می‌کنند، الطاف مالیاتی متوجه مالیات‌گریزان است.
 
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
وزن و بهداشت جعبه‌های شیرینی مشمول استاندارد اجباری است
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:7

طبق اعلام اداره استاندارد استان تهران بیش از 28 هزار عدد جعبه شیرینی غیراستاندارد در هفت ماهه اخیر در تهران توقیف شده که به گفته رییس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی‌فروشی، سازمان استاندارد باید به دنبال اتحادیه جعبه‌سازان برود و از آنها بخواهد که جعبه‌های استاندارد تولید کنند.

به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از ایسنا، علی بهرمند اظهار کرد: از خرداد‌ امسال براساس اعلام سازمان استاندارد وزن استاندارد یک جعبه شیرینی باید 125 گرم باشد و اگر بیشتر از این میزان باشد به عنوان تخلف محسوب و برخورد قانونی با واحد صنفی متخلف می‌شود.

وی افزود: سال گذشته وزن استاندارد جعبه‌های شیرینی 130 گرم بود که سازمان استاندارد این میزان را در سال جاری به 125 گرم کاهش داد که این میزان وزن در قیمت شیرینی محاسبه می شود.

بهرمند خاطر نشان کرد: سینی زیر کیک جزو قیمت کیک محاسبه می‌شود ولی جعبه‌ای که روی آن قرار می‌گیرد در قیمت نهایی محاسبه نمی شود.

رییس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی‌فروشی با بیان این‌که 20 بازرس اتحادیه، نظارت‌های لازم را در واحد‌های صنفی مناطق مختلف انجام می‌دهند، بیان کرد: بیشتر تخلفاتی که قنادی‌ها مرتکب شدند به دلیل وزن غیر استاندارد جعبه های شیرینی است.

رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران در عین حال تاکید کرد: موضوع مهم این است که سازمان استاندارد باید به دنبال اتحادیه جعبه‌سازان برود و از آنها بخواهد که جعبه‌های استاندارد تولید کنند، چون این موضوع به اتحادیه ما مربوط نمی‌شود.

وی اضافه کرد: البته اعضای اتحادیه اطلاع رسانی شده که حتما از واحد‌های صنفی مجوز‌دار، اقدام به خرید جعبه کنند.

بهرمند در عین حال یادآور شد: درآنالیز قیمتی که کارشناسان اتحادیه انجام می‌دهند و نتیجه آن را به سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف تهران اعلام می‌کنند همه محاسبات قیمت شیرینی در هر کیلوگرم انجام می‌شود.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
اقتصاد مقاومتی معیار اصلی توسعه اقتصاد کشور است
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:6

نماینده استان خراسان شمالی در اتاق اصناف ایران گفت: اقتصاد مقاومتی معیار اصلی توسعه اقتصاد در کشور است.

محمود اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: توجه به مسایل اقتصادی کشور از موضوعات اصلی است که با توجه به شرایط ایران و وجود تحریم‌ها، تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است .

وی اضافه کرد: اصلاح ساختار اجرایی کشور لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه باید قوانین دست‌و پاگیر که مانع سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی هستند، اصلاح شود.

اسدی با تاکید بر اهمیت ساختارسیستم بانکی و پرداخت تسهیلات و تزریق سرمایه به بازار تصریح کرد: در حال حاضر بانکها به لحاظ پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان بخش خصوصی ساختار درستی ندارند و ضروری است تا مسئولان ذیربط توجه بیشتری را به این بخش داشته باشند.

وی با بیان اینکه برنامه دقیق توسعه اقتصادی باید در دستور کار دولت و مجلس باشد، افزود: در حال حاضر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های واحدهای تولیدی استفاده نمی‌شود و شرایط و امکانات لازم برای همه تولیدکنندگان وجود ندارد.

اسدی با تاکید بر تعاملات سازنده اتاق اصناف ایران با مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اتاق اصناف ایران مجموعه بزرگی است که باید با داشتن تعاملات سازنده با دولت و مجلس خواسته‌ها و مشکلات اصناف را پیگیری کند.

وی افزود: شهرستان بجنورد دارای پتانسیل فراوان برای تولید است اما مشکل اصلی نبود سرمایه لازم برای واحدهای تولیدی است و لازم است اتاق اصناف ایران برای تامین منابع مالی و گردش سرمایه واحدهای تولیدی، راهکارهای مناسبی را در نظر بگیرد.

اسدی تاکید کرد: به دلیل پایین بودن درآمد مردم در برخی شهرستان‌ها، میزان خرید و فروش ها کاهش یافته و بازار با رکود نسبی همراه است.

وی تعداد واحدهای صنفی فعال در شهرستان بجنورد را 15 هزار واحد برشمرد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
اجرای غلط قانون مالیات بر ارزش افزوده مردم را قانون‌گریز کرده است/ شهرداری در ازای عوارضی که می گیرد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:5

کارشناس ارشد مالیاتی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه شهرداری باید در جهت توسعه فرهنگ مالیاتی مشارکت داشته باشد، گفت: عملکرد بد ماموران مالیاتی و اجرای غلط قانون مردم را قانون‌گریز کرده است.

محمد رضا جعفریان در گفت‌وگو با اتاق اصناف ایران در مورد آخرین وضعیت لایحه پیشنهادی دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: این لایحه قرار است هفته آینده به دولت برود.

وی در مورد خواسته بخش خصوصی نسبت به مالیات بر ارزش افزوده، گفت: ما به دولت پیشنهاد داده ایم که تا پایان برنامه ششم توسعه، نرخ مالیا ت برارزش افزوده را 10 درصد تصویب کند تا بتوانیم فرهنگ سازی و زیر ساخت های اجرای دقیق مالیات ها را به وجود آوریم.

کارشناس ارشد مالیاتی اتاق اصناف اتهران ادامه داد: همچنین پیشنهاد می کنیم با توجه به اینکه دریافتی شهرداری از منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده بالغ بر7/2 درصد است، شهرداری نیز در جهت توسعه زیرساخت ها و توسعه فرهنگ مالیاتی مشارکت داشته باشد و در ازای عوارضی که می‌گیرد امکاناتی را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی کوچک قرار دهد تا آنها بتوانند در اجرای بهتر قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند.

جعفریان گفت: شهرداری می تواند به استقرار و نصب صندوق های فروش کمک کند، اکنون از این طرح استقبال نمی شود و مهمترین دلیل آن عملکرد بد ماموران مالیاتی به خصوص در بخش ارزش افزوده است به این صورت که در همه جا از کل فروش، مالیات بر ارزش افزوده مالیات دریافت می‌کنند اما در ایران در هر مرحله از تولید یک کالا مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود که این با روح قانون مغایرت دارد، این نحوه اجرای غلط قانون مردم را قانون‌گریز کرده است.

وی تاکید کرد: ما باید در جهت شفاف سازی و روان سازی قانون در جامعه تلاش کنیم تا بتوانیم قوانین را بهتر به اجرا درآوریم.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
سهم اصناف درسهام عدالت کجاست
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:4

نماینده استان چهارمحال بختیاری، شهرستان فارسان در اتاق اصناف ایران گفت: بیش از 8 سال است که از توزیع سهام عدالت به مردم می‌گذرد؛ سهامی که تمامی قشرها موفق به دریافت آن شدند اما سهم اصناف در سهام عدالت کجاست.

نصراله غفاری فارسانی در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: تاکنون هریک از 40 میلیون نفر جمعیت کشور معادل یک میلیون تومان بابت سهام عدالت دریافت کرده‌اند که شامل کارمندان،بازنشستگان، افراد تحت پوشش سازمانهای بهزیستی ،کمیته امداد و ..... شده اما اصناف سهمی ندارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ارزش واقعی سهام عدالت برای هر نفر تا 2 میلیون و 500 هزار تومان برآورد شده است که این سهام در ابتدای اجرای طرح یک میلیون تومان بود.

غفاری فارسانی تاکید کرد: طبق آمارهای اعلام شده ارزش میزان کل دارایی هایی که در قالب سهام در سبد سهام عدالت وجود دارد، به دو برابر رسیده و اکنون پرسش جامعه صنفی و اصناف کشور این است سهام جمعیت صنفی کجاست؟ اگر نام عدالت زیبنده این سهام است چرا شامل حال اصناف که قشر بزرگی در جامعه هستند، نشده است.

وی اظهارکرد: مگر نه اینکه دولت همیشه از اصناف به عنوان پشتوانه و یاور توانمند خود در زمینه‌های گوناگون یاد می‌کند؛ پس به چه علت تاکنون در زمینه توزیع سهام عدالت هیچ گامی برای اصناف برداشته نشده و چه کسی باید از حقوق حقه این قشر زحمتکش دفاع کند.

غفاری فارسانی افزود: آمارها نشان می‌دهد اصناف با داشتن با 360 اتاق اصناف،  حدود 8 هزار اتحادیه صنفی و سه میلیون نفر جمعیت که با احتساب هر واحد 3 نفر تحت پوشش جمعیتی بالغ 24 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل ‌می‌دهند که از دریافت سهام عدالت محروم هستند. وقتی اصناف 5/17 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را رقم می‌زنند، آیا نباید در اختصاص سهام عدالت به این قشر از جمعیت کشور تجدید نظر کرد.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
رفع ایرادات قانون نظام صنفی در راس برنامه‌های رئیس اتاق باشد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 18:57

نماینده خراسان شمالی در اتاق اصناف ایران گفت: پیگیری اصلاح قانون نظام صنفی باید در راس برنامه‌های رئیس منتخب اتاق اصناف ایران باشد.

زین العابدین جفاکش در گفت‌وگو با اتاق اصناف ایران، گفت: رئیس اتاق اصناف ایران باید با شناخت عمیقی که از امور اصناف و تشكل‌ها دارد از حقوق اصناف به موقع و در محافل مختلف دفاع كند.

وی ادامه داد: از هیات رئیسه اتاق اصناف ایران نیز انتظار داریم نسبت به اصلاح ایردات قوانین صنفی که مزاحم کسب و کار صنوف است، اقدام کنند.

نماینده خراسان شمالی در اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ماده 91و92 قانون نظام صنفی اتحادیه را با ادارات روبروی همدیگر قرار داده‌اند، گفت: اتحادیه ها را با اداره تعاون درگیر كردند، اتحادیه چلوكبابی‌ها را با میراث فرهنگی و تاكسی تلفنی را با شهرداری درگیر كرده‌اند، ما انتظار داریم هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، در اسرع وقت نسبت به رفع ایرادات قانون نظام صنفی اقدام كند


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
مدارک مورد نياز براي متقاضيان تعويض و المثني گواهينامه
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:28

1- اصل و كپي شناسنامه (در صورت داشتن توضیحات کپی صفحه توضیحات ممهور به مهر ثبت احوال)
 
2- اصل و کپی كارت ملي
 
3- کدپستي 10 رقمی و آدرس دقیق پستی محل سکونت دائمي
 
4- اصل گواهينامه مربوطه بر اساس یکی از شرایط زیر : 
  • اعتبار آن به پایان رسیده باشد.
  • مخدوش و يا مهر و مندرجات آن ناخوانا شده و يا اينکه مشخصات شناسنامه‌اي فرد و يا وضعيت جسماني دارنده گواهينامه تغيير يافته باشد.
  • مفقود شده باشد که می‌بایست در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام داده و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمائي و رانندگي صادر كننده گواهينامه مراجعه و برگه استعلام را تهیه نموده و به دفتر ارایه دهند.

توجه :
دارندگان گواهینامه‌های قدیمی (پایه دوم قدیم، پایه یکم قدیم، ب1، ب2، پ1، پ2، موتورسیکلت، انواع ویژه، تراکتور چرخ لاستیکی) می‌توانند جهت صدور گواهینامه رانندگی جدید و یا تجمیع نمودن آنها، زودتر از موعد مقرر، درخواست تعویض گواهینامه رانندگی نمایند.
 
5- عکس: برای گواهینامه پایه یک، دو قطعه عكس رنگي و برای گواهینامه گروه ب، 3 قطعه عكس رنگي در ابعاد 3x4 بدون عينك، كلاه، كراوات و آرایش (بدون پیرایش مو و محاسن)، تمام رخ به صورتي كه گردي صورت معلوم و مربوط به سال جاري باشد.
 
6- اعلام گروه خوني: ارائه هر گونه مدرک اعم از کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و ... که گروه خونی در آن درج شده و یا حتی خوداظهاری (با ثبت اثر انگشت و امضا خوداظهاری) در خصوص تعیین و ثبت گروه خونی متقاضی کافی می‌باشد.

7- اصل فيش بانكي قابل واريز در كليه شعب بانك ملي طبق جدول با توجه به نکات زیر: 

توجه 1: در صورتی که در دفتر مورد مراجعه، دستگاه کارتخوان (POS) وجود داشته باشد بدون نیاز به واریز این مبلغ از طریق بانک، می‌توان از کارت‌های بانکی استفاده نمود.

توجه 2: شماره حساب‌های ذیل فقط براي متقاضيان تهران است و براي ساير استان‌ها شماره حساب از بانك ملي آن شهر دريافت شود. ضمناً مبالغ در سطح کشور یکسان می‌باشند.

توجه 3: متقاضياني که داراي گواهينامه صادره از مراکز استان‌ها (مجهز به سيستم مکانيزه) بوده و از شهرستاني به غير از واحد صدور گواهينامه اوليه خويش تقاضاي تعويض و يا المثني را دارند بايستي نسبت به تهيه فيش‌هاي بانکي به شماره حساب‌هاي شهرستاني که ورود اطلاعات در آنجا انجام مي‌گيرد اقدام نمايند؛ 
مثلاً فردی که گواهينامه‌اش صادره از اصفهان است و در تهران قصد تعويض دارد بايستي به شماره حساب‌هاي تهران اقدام به تهیه فيش نمايد.
 
رديف گواهینامه‌ مبلغ بابت بانک شماره حساب صاحب حساب
1 کلیه گواهینامه‌ها 150,000 ريال
(پانزده هزار تومان)
هزینه‌های تعویض و تبدیل به گواهینامه هوشمند ملي 2171151303003
(فقط استان تهران)
نیروی انتظامی
2 10,000 ريال (هزار تومان) حق تمبر ملي 2171159008009 خزانه‌داری کل
به ازای هر سال ديركرد از تاريخ پايان اعتبار گواهينامه می‌بایست مبلغ 50,000 ريال (پنج هزار تومان) به شماره حساب: 2171151304001 به نام نیروی انتظامی پرداخت گردد.
توجه مهم: این جریمه دیرکرد پس از گذشت یکسال تمام از تاریخ انقضای اعتبار گواهینامه اخذ می‌شود.

  9- گواهي عدم اعتياد : متقاضيان تعويض و المثني گواهينامه پايه يكم (در تهران) جهت انجام تست اعتياد پس از دريافت معرفي‌نامه از دفاتر می‌بایست به يكي از مراکز ذيل مراجعه نمايند:
  • بيمارستان وليعصر(عج): تهران - بالاتر از ميدان ونك
  • بيمارستان امام سجاد (ع): تهران، خیابان بهار شمالي، بالاتر از خیابان طالقاني، كوچه مهندسي
  • درمانگاه حضرت زينب(س): شهرري - دولت آباد 
توجه :  هزينه معاينه پزشکي و انجام تست اعتياد و ارسال گواهينامه توسط پست به آدرس متقاضي و خدمات الکترونيک به عهده متقاضي می باشد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در سال 93 حق الزحمه پزشکان معاین متقاضیان گواهینامه 180،000 ریال (هجده هزار تومان) می‌باشد.

نکات مهم مشترک بین همه گواهینامه‌ها:
 
الف) حضور شخص متقاضی به منظور اخذ اثر انگشت در دفتر الزامی است.

ب) با ارائه مدارك فوق به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی برگه معاينه چشم صادر مي‌شود که معاینه می‌بایست توسط يكي از پزشكان معتمد ناجا انجام پذیرد.
  • براي تعويض گواهينامه گروه ب موقت، انجام معاينه چشم نياز نيست و ارائه يک قطعه عكس كافيست.
  • متقاضيان بالاي 70 سال بعد ازانجام معاينه چشم می‌بایست ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و سپس به باجه كاردان فني شهرك آزمايش مراجعه نمايند.
ج) در مورد کساني که گواهينامه قبلي آنان با عينک بوده و اکنون با انجام جراحي ليزيک نيازي به استفاده از عينک ندارد تأييديه یک پزشک معتمد ناجا در اين خصوص در فرم معاينه پزشکي لازم است.

د) کساني که قبلاً داراي نقص عضو بوده‌اند و يا اينکه پس از اخذ گواهينامه وضعيت جسماني آنان تغيير پيدا نموده است، پس از انجام معاينه پزشکي، اخذ نظريه کاردان فنی شهرك آزمايش برای این اشخاص الزامي است.

هـ) افرادی که گواهینامه آنها با استفاده از با لنز طبی می‌باشد بعد از حضور در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی می‌بایست به کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه نمایند.
 
توجه : پس از اتمام امور مربوط به این خدمت، رسیدی تحویل متقاضی خواهد شد که می‌تواند تا تاریخ اعتبار آن به مأموران راهنمایی و رانندگی ارایه شود.
 
تعرفه این خدمت در دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي با احتساب هزینه پستی مبلغ 190،000 ريال (نوزده هزار تومان) مي باشد.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف
مدارک لازم برای تعويض‌ کارت‌هاي معافيت و پايان خدمت وظيفه عمومي
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:27
مهلت تعویض کارت پایان خدمت تا پایان سال 1393 تمدید شد.

توجه 1 : کارت‌های معافیت غیر هوشمند از تاریخ 01-04-1392 (یکم تیر 1392) فاقد اعتبار خواهند بود.
 
توجه 2 : تعویض کارت پایان خدمت عادی به هوشمند برای آن دسته از کسانی است که از تاریخ 01-01-1360 (یکم فروردین 1360) به بعد خدمت آنان به اتمام رسیده است.
 
توجه 3 : کساني که کارت خود را مفقود نموده‌ و يا غير قابل استفاده باشد مي بايست براي دريافت کارت مراحل مربوط به صدور کارت المثني را طي نمايند. (مشاهده مدارک مورد نياز جهت صدور کارت معافيت المثنی)
 
توجه 4 : ثبت و درخواست تعویض کارت پایان خدمت برای کارکنان نیروهای مسلح که از خدمت رها شده‌اند (بازنشسته، بازخرید، مستعفی، اخراجی و پایان خدمت) در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس + 10) انجام می‌شود و کارکنان نیروهای مسلح که هنوز شاغل بوده و در حال خدمت هستند می‌بایست به یگان خدمتی خود مراجعه نمایند.

 1- اصل و تصوير پشت و رو كارت ملي.
 
2- اصل شناسنامه عکسدار به همراه تصوير صفحه اول و توضیحات.
 
3- دو (2) قطعه عكس 4×3 صرفاً رنگی فقط با زمينه سفید و تمام رخ، مطابق با شئونات اسلامي فاقد زيور آلات، کراوات يا هرگونه پیرایش مو و محاسن.
 
4- اصل و تصوير آخرين مدرک تحصيلي يا گواهي مربوطه. (در صورتی که وضعیت تحصیلی به نسبت به گذشته تغییر کرده باشد)
 
5- اصل کارت معافيت یا پایان خدمت قبلي که داراي مهر طلاکوب بوده، شماره سريال آن مشخص و با اطلاعات ارائه شده از سوي متقاضي مطابقت داشته باشد.
 
نرخ اين خدمت در دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي با احتساب هزینه پستی مبلغ 150،000 ريال (پانزده هزار تومان) مي‌باشد.

فقط برای متقاضیان تعویض کارت پایان خدمت:
 
علاوه بر هزینه فوق، می‌بایست مبلغ 120،000 ریال (دوازده هزارتومان) به حساب شماره 2171159017005، بانک ملی به نام ‌‌خزانه‌داری کل واریز گردد.
در صورتی که در دفتر مورد مراجعه، دستگاه کارتخوان (POS) وجود داشته باشد بدون نیاز به واریز این مبلغ از طریق بانک، می‌توان از کارت‌های بانکی استفاده نمود.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
مدارک لازم خدمات اماکن عمومي (صدور گواهي پروانه کسب)
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:3
مدارک لازم خدمات اماکن عمومي (صدور گواهي پروانه کسب)


مدارک ذیل توسط اتحادیه‌ها و مراجع صدور تکمیل و توسط متقاضی به منظور ورود اطلاعات یه دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه می‌گردد.

1. فرم‌هاي مخصوص معرفي فرد از مرجع صدور.

2. كپي تمام صفحات شناسنامه (يك سري).

3. سه قطعه عكس جديد تمام رخ از متقاضي و پشت نويسي شده.

4. كپي واضح از كارت پايان خدمت (پشت و رو) يا مدارك تعيين كننده وضعيت خدمت.( براي دانشجويان مشغول به تحصيل، نامه اشتغال به تحصيل که به تأييد اداره نظام وظيفه و مرجع صدور رسيده باشد.)

5. تعهدنامه كليه صنوف.

6. گواهي عدم سوء پيشينه.
(مدارک مورد نياز حهت صدور اين گواهي)

7. گواهي عدم اعتياد.

توجه: از زمان صدور گواهی‌های عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد نباید بیشتر از 3 ماه گذشته باشد.

توجه: تمامي مدارك بايد ممهور به مهر مرجع صدور پروانه باشد.

نرخ اين خدمت در دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي بدون احتساب هزینه پستی مبلغ 120،000 ريال (دوازده هزار تومان) مي‌باشد.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،
ذکر مدت در قرارداد کار ولو آنکه طبيعت آن جنبه مستمر داشته باشد، قرارداد کار موقت تلقي مي‌شود
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:58

شماره دادنامه: ۳۷۱ـ۳۷۲
کلاسه پرونده : ۹۱/۲۵۲ـ ۹۰/۱۰۶۹
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
شاکي: ۱ـ آقاي سيدحسين افتخاري ۲- اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان البرز
موضوع شکـايت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صـادر شده از شعب ديوان عدالت اداري
گردش کار : آقاي سيدحسين افتخاري به موجب درخواستي به شماره ۵۸۰۱۱۷۳ـ ۷/۱۰/۱۳۹۰که ثبت دفتر انديکاتور هيأت عمومي ديوان عدالت اداري شده است اعلام کرده است:
به استحضار مي‌رساند اينجانب سيدحسين افتخاري طي مدارک پيوست اقدام به طرح شکايت به طرفيت اداره کار و امور اجتماعي به خواسته نقض و ابطال رأي آن مرجع کرده‌ام که منجر به صدور رد شکايت و عدم ثبوت خواسته بنده گرديد در حالي که به موجب دادنامه‌هاي مذکور در شعبه ۱۸و شعبه ۱۹ديوان عدالت اداري که در موضوع واحد و شرايط يکسان درخواست نقض و ابطال رأي صادر شده بود حکم به وارد دانستن شکايت صادر شد در حالي که سابقه و مدت اشتغال بنده بسيار بيشتر از ساير همکاران بوده و رأي صادره برخلاف عدالت و به صورت ناعادلانه و با تبعيض ناروا در خصوص بنده صادر شده است که در اين زمينه خواستار رسيدگي و صدور حکم شايسته مي‌باشم. نامبرده رفع تعارض و صدور رأي وحدت رويه را خواستار شده است.
متعاقباً اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان البرز به موجب لايحه شماره ۴۱۹۸ـ ۳/۲/۱۳۹۱ اعلام کرده است که:
احتراماً به پيوست تصاوير دادنامه‌هاي شماره ۸۹۲۵۷۰ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰ صادره از سوي شعبه ۱۸ديوان ـ ۸۹۲۵۵۲ـ ۲۶/۵/۱۳۹۰و ۸۹۲۵۷۳ـ ۲۹/۵/۱۳۹۰ هر دو صادره از سوي شعبه ۱۹ديوان به همراه تصوير رأي حل اختلاف شماره ۳۱۲ـ ۹ـ ۳۰/۸/۱۳۸۹ جهت استحضار ارسال مي‌گردد. نظر به اين که پرونده شاکيان مشترک بوده و در خصوص يک رأي واحد از سوي دو شعبه ديوان عدالت اداري آراء متناقض صادر گرديده، لذا خواهشمند است ضمن بررسي دستور فرماييد که کدامين رأي قابليت اجرايي را دارا مي باشد.
   گردش کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زير است:
الف: شعـبه هجـدهم ديوان عـدالت اداري در رسيـدگي به پرونـده شمـاره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۴۸۸۴با موضوع دادخواست آقاي سيدحسين افتخاري به طرفيت اداره کار و امور اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسته اعتراض به رأي شماره ۳۱۲ـ ۹ـ ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۰۱ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
درخصوص شکايت آقاي سيدحسين افتخاري به طرفيت اداره کار و امور اجتماعي شهر ساوجبلاغ به خواسته اعتراض به دادنامه شماره ۳۱۲ـ ۹ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف بدين توضيح که مشتکي‌عنه برابر مقررات به شکايت رسيدگي کرده است و نامبرده دليل و مدرکي که موجب بي‌اعتباري و تزلزل رأي معترضٌ‌به را فراهم کند ارائه و ابراز نداشته است و ايراد وي مبتني بر قانون و مقررات کار نيست، زيرا شاکي در متن دادخواسـت اقرار کرده است که قرارداد وي پايان يافته و براي سه ماه بعد تمديد شده و در ادامه تمـديد نشده اسـت. لذا ديوان به استـناد بند د ماده ۲۱ از قانون کار حکم به رد شکايت و ابرام رأي معترضٌ به صادر و اعلام مي کند. رأي ديوان قطعي است.
ب: شعـبه هجدهم ديوان عـدالت اداري در رسـيدگي به پـرونده شماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۴۸۴۱با موضوع دادخواست آقاي جواد کشن زارع بـه طرفيت اداره کار و امور اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسته اعتراض به رأي شماره ۳۱۰ـ ۹ ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۰۲ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
شاکي اظهار داشته است مشتکي‌عنه فوق‌الذکر به حقوق و ساير مطالبات قانوني از جمله برگشت به کار بعد از پايان سال ۱۳۸۹توجه نکرده و بر خلاف قانون و اصول دادرسي حکـم به محکوميت وي، صادر کرده است، لذا تقاضاي نقض رأي شماره ۳۱۰ـ ۹ـ ۳۰/۸/۱۳۸۹ را دارد. مشتکي عنه پرونده هيأت و لايحه دفاعيه را ارسال داشته است و ايراد معنون از سوي کارگر را مورد خدشه قرار نداده است ديوان با بررسي مدارک ابرازي از جمله شکايت شاکي و عدم دفاع طرف شکايت ادعاي مطروح را مقرون به صحت تشخيص داده به استناد مواد ? و ? و ?? و ??? از قانون کار و مواد ?? و ?? و ?? از قانون تأمين اجتماعي رأي معترضٌ‌به را مخدوش مي‌داند و الزام کارفرما به تمديد قرارداد موقت فاقد مبناي قانوني است، حکم به وارد دانستن شکايت و نقض رأي معترضٌ‌به و ارجاع امر به هيأت همعرض براي رسيدگي مجدد صادر و اعلام مي‌کند. رأي ديوان قطعي است.
ج: شعبه نـوزدهم ديوان عـدالت اداري در رسـيدگي به پـرونده شـماره ???????????????? با موضوع دادخواست آقاي ابوالفضل چنکشي به طرفيت اداره کار و امور اجتـماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسته اعتراض به رأي شماره ???ـ





?ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجب دادنامه شماره ????????????????ـ۲۶/۵/۱۳۹۰ ، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
با توجه به مفاد دادخواست خواهان و مستندات پيوست آن و با عنايت به اين که در رأي معترضٌ‌به حسب ادعاي خواهان به سابقه و پيشينه خدمتي وي در نزد کارفرما که مؤيد وجود رابطه کارگري و کارفرمايي موضوع مادتين ? و ? از قانون کار بوده است با توجه به دايمي بودن قرارداد کار، اخراج کارگر بدون رعايت مقررات ماده ?? قانون کار صورت گرفته است لذا دعواي مطروح را وارد تشخيص ضمن نقض رأي معترضٌ‌به براي رسيدگي مجدد و بررسي به مرجع همعرض ارجاع و احاله مي‌دارد. رأي ديوان قطعي است.
د: شعبه نوزدهـم ديوان عدالت اداري در رسيـدگي به پرونده شـماره ???????????????? با موضوع دادخواست آقاي احمد موسوي به طرفيت اداره کـار و امور اجتـماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسـته اعتراض به رأي شماره ???ـ ?ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجـب دادنامه شمـاره ????????????????ـ ۲۹/۵/۱۳۹۰ ، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
با توجه به مفاد دادخواست خواهان و مستندات پيوست آن و با عنايت به اين که در رأي معترضٌ‌به حسب ادعاي خواهان به سابقه و پيشينه خدمتي وي در نزد کارفرما که مؤيد وجود رابـطه کارگري و کارفرمـايي موضوع مادتين ? و ? از قانون کار بوده است، نظر به اين که کارگر با وصف اتمام قرارداد کار، اشتغال به کار داشته است وفق تبصره ? ماده ? قانون کار قرارداد کار وي دايمي تلقي مي‌شود لذا به جهت عدم رعايت مقررات ماده ?? قانون دعواي مطروح را وارد تشخيص ضمن نقض رأي معترضٌ‌به براي رسيدگي مجدد به مرجع همعرض ارجاع و احاله مي‌دارد. رأي ديوان قطعي است.
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ ياد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب ديوان تشکيل شد. پس از بحث و بررسي، با اکثريت آراء به شرح آينده به صدور رأي مبادرت مي¬کند.
د: شعبه نوزدهـم ديوان عدالت اداري در رسيـدگي به پرونده شـماره ???????????????? با موضوع دادخواست آقاي احمد موسوي به طرفيت اداره کـار و امور اجتـماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسـته اعتراض به رأي شماره ???ـ ?ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجـب دادنامه شمـاره ????????????????ـ ۲۹/۵/۱۳۹۰ ، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
با توجه به مفاد دادخواست خواهان و مستندات پيوست آن و با عنايت به اين که در رأي معترضٌ‌به حسب ادعاي خواهان به سابقه و پيشينه خدمتي وي در نزد کارفرما که مؤيد وجود رابـطه کارگري و کارفرمـايي موضوع مادتين ? و ? از قانون کار بوده است، نظر به اين که کارگر با وصف اتمام قرارداد کار، اشتغال به کار داشته است وفق تبصره ? ماده ? قانون کار قرارداد کار وي دايمي تلقي مي‌شود لذا به جهت عدم رعايت مقررات ماده ?? قانون دعواي مطروح را وارد تشخيص ضمن نقض رأي معترضٌ‌به براي رسيدگي مجدد به مرجع همعرض ارجاع و احاله مي‌دارد. رأي ديوان قطعي است.
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ ياد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب ديوان تشکيل شد. پس از بحث و بررسي، با اکثريت آراء به شرح آينده به صدور رأي مبادرت مي کند.
 
رأي هيأت عمومي
اولاً : تعارض در آراء مندرج در گردش کار محرز است.
ثانياً : از تبصره۲ ماده ۷ قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹مبني بر اين که در کارهايي که طبيعت آنها جنبه مستمر دارد در صورتي که مدتي در قرارداد ذکر نشود قرارداد دايمي تلقي مي‌شود، مستفاد مي‌شود که در صورت ذکر مدت در قرارداد کار ولو آن که طبيعت آن جنبه مستمر داشته باشد، قرارداد کار موقت تلقي مي‌شود. بنابراين چون در پرونده‌هاي موضوع تعارض شکات به موجب قرارداد با مدت معين به کار اشتغال داشته‌اند و پس از انقضاي مدت قرارداد با اشتغال در کارگاه به نحو ضمني قرارداد کار با مدت موقت آنان تجديد شده است، مفيد اين معني است که همان قرارداد کار با مدت موقت براي مدت ديگري تجديد شده و دلالتي بر تغيير ماهيت قرارداد کار از مدت موقت به قرارداد دايم ندارد، بنابراين دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۰۱ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰ شعبه هجدهم ديوان عدالت اداري در حدي که متضمن اين معني است صحيح و موافق مقررات تشخيص مي‌شود. اين رأي به استناد بند ۲ ماده ۱۲و ماده ۸۸قانون تشکيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري براي شعب ديوان و ساير مراجع اداري مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.
          
                                                                                                         هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
                                                                                                         معاون قضائي ديوان عدالت اداري
                                                                                                                       علي مبشري

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
ابطال مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در تهران
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:56

 

کد مطلب : ۵۱ تاریخ مطلب : ۱۳۹۳/۰۹/۰۲

رأي شماره ۸۷/۴۰۶، ۴۰۷ با موضوع ابطال مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در تهران

: ابطال بند ۶ شق (ز) مصوبه جلسه ۲۳۱ مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۵ و دستور شماره ۳۲۳۲/۶۱۵ مورخ ۱/۳/۱۳۸۶ شهرداري تهران.



تاريخ دادنامه : ۳/۶/۱۳۸۷
شماره دادنامه: ۸۷/۴۰۶، ۴۰۷

کلاسه پرونده: ۸۷/۵۲، ۸۶/۵۸۳
موضوع رأي: ابطال بند ۶ شق (ز) مصوبه جلسه ۲۳۱ مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۵ و دستور شماره ۳۲۳۲/۶۱۵ مورخ ۱/۳/۱۳۸۶ شهرداري تهران.
مقدمه: شکات به شرح دادخواست تقديمي اعلام داشته‎اند، شوراي شهر تهران مصوبه‎اي تحت عنوان «چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در شهر تهران» صادر و به شهرداري اجازه داده است از ابتداي سال ۱۳۸۵ از هر نوع تابلو که بنحوي از انحاء جهت معرفي کالا يا خدمات مورد استفاده قرار مي‎گيرد «هزينه تبليغات» دريافت نمايد. در بند (ز) مصوبه تابلوهاي منصوب بر سردرب واحدهاي دولتي از پرداخت هزينه تبليغات معاف محسوب شده‎اند اما در قسمت اخير مصوبه مذکور بدون هيچ دليلي تابلوهاي شرکتهاي دولتي و بانکها از اين معافيت محروم شده‎اند. در اجراي اين مصوبه شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) با گزارش خلاف واقع و مجرمانه جلوه دادن نصب تابلو نام شرکتهاي دولتي (بانکها) از دادسراي ناحيه ۷ دستور تخريب تابلوهاي نام بانکها را اخذ نموده است. مصوبه شوراي شهر و هم نحوه تفسير موسع شهرداري از آن به دلايل زيرخلاف قانون است. بانکها آمادگي دارند جهت تابلوهاي تبليغاتي خود هزينه مورد نظر را پرداخت نمايند. اما تابلوهائي که صرفاً يک شرکت دولتي (بانک) در آن درج شده است شرعاً و قانوناً تابلوي تبليغاتي محسوب نمي‎گردد و نبايد با تابلو نام، همان برخوردي شود که با تابلوي تبليغاتي صورت مي‎گيرد.  ۲- همانگونه که از نام مصوبه مشخص مي‎شود و در متن ماده واحده به آن اشاره شده است، موضوع مصوبه، تابلوهاي صنفي مي‎باشد. شرکتهاي دولتي و بانکها، جزء اصناف و کسبه محسوب نمي‎شوند تا مقررات اصناف شامل بانکها و شرکتهاي دولتي محسوب شود! «صنف» واحدهاي تجارتي کوچک کسبه و پيشه وران بوده و هرگز در طول تاريخ، سازمانهاي دولتي در رديف اصناف و مشمول احکام آنان محسوب نشده‎اند! ۳- باتوجه به اينکه در قانون به عبارات «از ابتداي سال ۱۳۸۵» اشاره شده است، شهرداري ابتدا تابلوهايي را که از تاريخ مصوبه به بعد نصب شوند، مشمول مصوبه مي‎دانست اما با تغيير موضع مصوبه را عطف بماسبق کرده و تابلوهايي را که قدمت چندين ساله دارند مورد حمله قرار داده و قصد تخريب آنها را دارد. همچنين اين مصوبه بر خلاف اصل ۴۴ و ۵۱ قانون اساسي و همچنين بند (ب) ماده ۳۰ قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين مصوب ۱۳۷۳که بر طبق آن وضع هرگونه عوارض براي بانکها منوط به تصويب شوراي اقتصاد خواهد بود و همچنين بر خلاف ماده ۲ قانون نوسازي و عمران شهري مصوب سال ۱۳۴۷ و تبصره ۳ ماده مذکورمي‎باشد .همچنين ماده ۴ قانون محاسبات عمومي مصوب سال ۱۳۶۶ و ماده ۲ قانون نظام صنفي و رأي وحدت رويه شماره ۶۰۲ مورخ ۲۶/۱۰/۱۳۷۴ هيأت عمومي ديوان عالي کشور و رأي ۴۴۹ مورخ۱۳۸۴/۹/۶ هيأت عمومي ديوان عدالت اداري و مصوبه مورخ ۲/۱۱/۱۳۸۲ مي‎باشد، لذا تقاضاي ابطال مزبور را دارد. مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران در پاسخ طي نامه شماره ۳۲۷۴/۱۵ مورخ۲۴/۲/۱۳۸۷ اعلام نموده است، به استناد مصوبه هفتادمين جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر و بند (ب) و (ج) ماده واحده اصلاحيه مصوب سامان دهي تبليغات محيطي سازمان زيباسازي شهر به نيابت از شهرداري تهران به عنوان متولي اصلي اعمال مديريت و نظارت بر تبليغات محيطي مي‎شود تا در مورد واگذاري امتياز بهره‎برداري از فضاهاي تبليغاتي شهر اعم از عرصه و اعيان به صورت جزئي و کلي و براي مدت معين به اشخاص حقيقي يا حقوقي در قبال اخذ سهم درآمد سازمان اقدام نمايد. ۲- در اجراي مصوبات شوراي اسلامي شهر، صاحبان و متصديان کليه حرف و مشاغل اعم از توليدي، توزيعي، خدماتي، فرهنگي و تجاري به منظور بهره‎برداري از ابزارهاي تبليغاتي مورد نظر خود که بنحوي از انحاء جهت معرفي کالا، کاربري صنف و ارائه هر نوع کالا و خدمات و يا به منظور انتقال پيام مشخص در محدوده قانوني وحريم شهر تهران که در معرض ديد عموم است ) الزاماً مي‎بايست از سازمان زيباسازي با رعايت ضوابط مصوب) پروانه اخذ و شماره مجوز در تابلوها قيد شود در غير اين صورت شهرداري مي‎تواند به استناد مصوبه شماره ۴۳۸/۱۴۰/۱۶۰ مورخ ۲/۱۱/۱۳۶۵ قائم مقام وزير کشور در شهرداري تهران که با اختيارات حاصل از بند يک ماده ۳۵ قانون تشکيلات شوراهاي اسلامي کشور صادر شده و طبق ماده ۵۷ قانون شهرداري لازم الرعايه مي‎باشد و همچنين نظريه کميسيون آيين دادرسي کيفري به شماره ۶۳۵۵/۷ مورخ ۲۴/۸/۱۳۸۵ رأساً نسبت به جمع آوري تابلوهاي غيرمجاز اقدام نمايد. ۳- به استناد بند ۶ قسمت (ز) مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات¬محيطي، ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در شهر تهران مصوب ۲۳۱ جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر و بانکها مي‎بايست نسبت به اخذ مجوز از سازمان زيباسازي و پرداخت هزينه تبليغات اقدام نمايند و مصوبه فوق‎الذکر تفکيکي بين تابلوهاي صنفي يا تبليغاتي قائل نشده است و به صراحت اعلام شده است. هر نوع پيکره يا سازه‎اي که بنحوي از انحاء جهت معرفي کالا، کاربري صنف و ارائه هر نوع کالا و يا خدمات و .... مي‎بايست نسبت به پرداخت هزينه تبليغات و اخذ مجوز اقدام نمايند که با اندک تامل در متن مصوبه محرزخواهد شد که استدلال خواهان مخالف نص صريح مصوبه بوده و جهت فراز از هزينه تبليغات بوده است. شوراي اسلامي شهر تهران در پاسخ طي نامه شماره ۱۳۴۸/۱۶۰ مورخ ۱۲/۳/۱۳۸۷ اعلام داشته است، ۱- بر مبناي بند ۲۶ ماده ۷۱ قانون تشکيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدي تصويب بهاي خدمات بر عهده شوراي اسلامي شهرها است که هزينه تبليغات محيطي به عنوان يکي از مصاديق بهاي خدمات در نظر گرفته شده است. ۲- معافيت از هر امري من جمله تعهدات مالي و بدهي هاي ديواني نيازمند دليل است و عدم اعطاي معافيت نيازمند دليل نيست بلکه متقاضي معافيت بايد دليل خود مبني بر ضرورت برخورداري از معافيت را اعلام دارد، در اين خصوص نيز دلايلي که موجبات برخورداري بانکهااز معافيت نسبت به حقوق ديوان را فراهم آورد ارائه نشده است. ۳- بهاي خدمات ناظر به تبليغ ارائه خدمات و يا به منظور انتقال پيام مشخص در محدوده قانوني شهر است و منحصر به اصناف نمي‎باشد. ۵- حسب مندرجات بند (ب) ماده واحده اصلاحي مورخ ۱۳/۴/۱۳۸۵ مصوبه مورد بحث موضوع تابلو مي‎تواند تبليغ ارائه خدمات باشد و ذکر نام بانک نيز يکي از مصاديق بارز تبليغ محل ارائه خدمات است. مؤيد اين ادعا به کارگيري تابلوهاي متنوع بانکها است، خصوصاً از محلهايي که شعب بانکها در کنار يکديگر قرار دارند. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري درتاريخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علي‎البدل شعب ديـوان تشكيل و پس از بحث و بـررسي و انجام مشاوره بـا اکثريت آراء بـه شرح آتي مبادرت بـه صدور رأي مي‎نمايد.

رأي هيأت عمومي
با عنايت به حدود اختيارات شوراي اسلامي شهر در زمينه وضع عواض محلي جديد و يا افزايش نرخ آن به شرح مقرر در تبصره يک ماده ۵ قانون موسوم به تجميع عوارض مصوب ۱۳۸۱ و همچنين تصويب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداري و سازمانهاي وابسته به آن با رعايت آيين‎نامه مالي و معاملات شهرداريها موضوع بند ۲۶ ماده ۷۱ قانون تشکيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اينکه تابلوهاي منصوبه بر سر درب اماکن تجاري و اداري علي القاعده مبين معرفي محل استقرار و فعاليت اماکن مذکور است و الزاماً متضمن تبليغاتي در زمينه ارائه خدمات مربوط نيست و اصولاً شهرداري در خصوص مورد ارائه کننده خدمتي نمي‎باشد تا ذيحق به دريافت بهاي آن باشد. بنابراين قسمت اخير بند ۶ رديف (ز) ماده واحده مصوب دويست و سي و يکمين جلسه مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۵ شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر لزوم اخذ بهاي خدمات مورد ادعاي شهرداري تحت عنوان (هزينه تبليغات محيطي) بابت تابلوهاي منصوبه بر سر درب شرکتهاي دولتي، شعب بانکها و مؤسسات اعتباري مغاير هدف و حکم مقنن و خارج از حدود اختيارات شوراي اسلامي شهر تهران تشخيص داده مي‎شود و مستنداً به قسمت دوم اصل ۱۷۰ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و ماده يک و بند يک ماده ۱۹ و قسمت اخير ماده ۲۰ و ماده ۴۲ قانون ديوان عدالت اداري مصوب ۱۳۸۵ از تاريخ ۱/۱/۱۳۸۵ (تاريخ اجراء مصوبه مورد اعتراض) ابطال مي‎شود.

                                                                                           هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
                                                                                           معاون قضائي ديوان عدالت اداري
                                                                                                         مقدسي‎فرد

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،