ارتباط مسئولین اتحادیه با واحدهای صنفی شهرستان
بازار داغ کلاهبرداران اینترنتی برای اعزام نیروی کار به خارج
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 3:2

 

محمد اکبرنیا در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور اظهار داشت: متأسفانه در شرایطی که با تورم نیروی کار فارغ‌التحصیل و نرخ بیکاری این گروه از جامعه مواجه هستیم، بازار اعزام نیروی کار برای سودجویان جذابیت پیدا کرده و به همین دلیل کلاهبرداران در این زمینه فعال شده اند.

وی با تاکید بر اینکه نیروی کار متقاضی اعزام به خارج، پیش از اقدام در این زمینه باید حتماً از «مجاز» بودن فعالیت کاریابی اطمینان حاصل کنند، درباره نحوه شناسایی و تشخیص کاریابی‌های غیرمجاز گفت: لیست تمام کاریابی‌های بین المللی و داخلی مجاز در سایت وزارت کار اعلام شده و متقاضیان باید فقط از طریق این مراکز برای عزیمت به خارج از کشور با هدف اشتغال اقدام کنند.

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های متعدد اما به دلیل گسترگی فضای مجازی متأسفانه شدت اینگونه فعالیت‌های غیرمجاز همچنان زیاد است و در کنار نظارت‌ها و اقدامات کنترلی، متقاضیان نیز باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

اکبرنیا با تاکید بر اینکه پیش از هر اقدام کنترلی، متقاضیان باید مراقب اقدامات فریبکارانه سودجویان در حوزه اعزام نیروی کار باشند، افزود: اطمینان از داشتن مجوز کاریابی مهمترین اصل پیش از اقدام برای شروع فرایند اعزام است و متقاضیان باید به این موضوع توجه داشته باشند تا مبادا فریب وعده‌های دروغین را بخورند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در صورت تخلف احتمالی از سوی کاریابی‌های دارای مجوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور، شاکیان می‌توانند با حمایت وزارت کار به مراجع قضائی شکایت کنند و این وزارتخانه نیز پشتیبان آنها خواهد بود.

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار تاکید کرد: تنها روش قانونی مهاجرت شغلی، مراجعه متقاضیان به کاریابی‌های دارای مجوز از وزارت کار است که مسئولیت صحت فعالیت این مراکز را این وزارتخانه بر عهده دارد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
تقسيط ۴۵ ماهه بدهي معوق کارفرمايان/بخشش جرايم کارفرمايان خوش‌حساب
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 2:58

 

به گزارش خبرنگار مهر، کريم ياوري مدير کل حمايت از پايداري مشاغل وزارت کار بخشنامه سازمان تأمين اجتماعي براي رونق توليد را به اين سازمان ابلاغ کرد. سازمان تأمين اجتماعي مکلف شده در نهايت همراهي و همکاري با کارفرمايان بنگاههاي اقتصادي، در جهت رونق توليد و گره گشايي از مشکلات آنان به گسترش خدمات تأمين اجتماعي اهتمام کند.
بر اساس يکي از مفاد اين بخشنامه، بدهيهاي معوق کارفرماياني که توان پرداخت به صورت يکجا را نداشته باشند تا ۴۵ ماه و براي کارگاههاي بحراني نيز تا ۶۰ ماه قابل تقسيط است. همچنين در صورت درخواست کارفرما، بايد در تقسيط بدهي به صورت پلکاني مساعدت شود.
متن بخشنامه ۱۷ بندي سازمان تأمين اجتماعي که به سراسر کشور ابلاغ شده به شرح زير است:
۱- در اجراي مواد ۳۹ و ۱۰۱ قانون تأمين اجتماعي و به منظور تسهيل در رسيدگي و بازرسي از دفاتر قانوني و مدارک کارفرمايان در خصوص بيمه پردازي، لازم است در سال جاري با تاکيد بيشتري مصوبه شماره ۵۰۴۳۲ مورخ ۳۱/‏۰۴/‏۹۶? ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي به اجرا در آيد. همچنين لازم است نسبت به ايجاد وحدت رويه مناسب و شفافيت در اقلام مشمول کسر حق بيمه به لحاظ استخراج و بررسي اسنادي و در کاهش زمان رسيدگي اقدام و براي صدور مفاصا حسابهاي قراردادهاي پيمانکاري اعم از کارگاه ثابت و غير ثابت تسهيلات بيشتري فراهم شود.
۲- با توجه به تفاهمات با وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور در خصوص حق بيمه قراردادهاي تحقيقاتي و پژوهشي منعقده في مابين دانشگاهها، مراکز علمي، آموزشي و پژوهشي، پارکهاي علم و فناوري، مراکز رشد و شرکتهاي مستقر در آنها که داراي مجوز از وزارتين مذکور ميباشند و همچنين قراردادهاي منعقده مؤسسات و شرکتهاي دانش بنيان مورد تأييد معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور»، لازم است در صورت ارائه قراردادهاي ياد شده از سوي پيمانکاران مربوطه، بدون اعمال ضريب حق بيمه قرارداد، در حداقل زمان نسبت به ارائه مفاصا حساب ماده ۳۸ قانون تأمين اجتماعي اقدام شود.
۳- لازم است در جهت بهبود فرآيند رسيدگي به قراردادهاي منعقده شرکت پخش فرآوردههاي نفتي با پيمانکاران طرف قرارداد و همچنين اعمال تعديل ضريب حق بيمه، اقدام لازم به عمل آيد.
۴- آن سازمان مجاز به منوط کردن دريافت ليست و حق بيمه جاري کارکنان شاغل در کارگاههاي مشمول قانون تأمين اجتماعي به پرداخت بدهي معوقه و يا تعيين تکليف آن توسط کارفرما نيست و بايد نسبت به دريافت ليست و حق بيمه جاري کارکنان شاغل در کارگاهها اقدام و در خصوص مطالبات معوق از کارفرمايان طبق ساير مقررات رفتار کند.
۵- در مواردي که به تشخيص آن سازمان و يا مراجع قانوني ، کارگاه دچار بحران مالي باشد، در صورت درخواست کارفرما، در نحوه دريافت حق بيمه مساعدت لازم معمول شود.
۶- در صورت درخواست تقسيط از سوي کارفرماياني که توان پرداخت بدهيهاي معوقه را به صورت يک جا نداشته باشند، بايد با بررسي فوري شرايط و وضعيت مالي کارگاه، نسبت به تقسيط تا ۴۵ ماهه و در صورت بحراني بودن وضع کارگاه تا ۶۰ ماهه اقدام شود. همچنين در صورت درخواست کارفرما در تقسيط بدهي به صورت پلکاني مساعدت شود.
۷- در صورتي که کارفرمايان براي تقسيط بدهيهاي کارگاه براي ارائه ضمانت نامه معتبر بانکي و ملکي داراي مشکلاتي باشند، لازم است در صورت درخواست کارفرما نسبت به اخذ ساير وثايق اقدام لازم به عمل آيد.
۸- در صورتيکه برخي از کارفرمايان خوش حساب واحدهاي توليدي، صنعتي، معدني و خدماتي به دليل تحريمهاي ظالمانه و نوسانات ارزي و حوادث غيرمترقبه، دچار بحران شده و در ارسال ليست و پرداخت حق بيمه جاري کارکنان با مشکل مواجه گردند، سازمان بايد در خصوص کارگاههايي که دچار مصاديق وقوع دلايل ابرازي مربوط به بحران کارگاه گردند، نسبت به بخشودگي جرايم در اين حالت در دوره زماني وقوع دلايل ابرازي اقدام نمايد.
۹- لازم است ضمن همکاري با واحدهاي ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعي ترتيبي اتخاد گردد تا کارفرمايان علاوه بر حفظ نيروي کار موجود کارگاه بتوانند از مزاياي طرحهاي مشوق بيمهاي سهم کارفرما در جذب نيروي کار جديد برخوردار شده و نسبت به جذب نيروي کار جديد اقدام نمايند. بديهي است در صورت تصويب آئين نامه اجرايي ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه، مراتب جهت اجرا به آن سازمان ابلاغ خواهد شد.
۱۰- در مواردي که کارفرمايان مربوطه با توجه به محاسبه ۴ درصد حق بيمه و مستمري کارهاي سخت و زيان آور به استناد تصميمات کميتههاي بدوي و تجديد نظر مشاغل سخت و زيان آور ، اعتراض خود را مبني بر استانداردسازي و ايمن سازي کارگاه و همچنين عدم ابلاغ تصميمات يادشده از سوي ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي اعلام نمايند، لازم است قبل از محاسبه ۴ درصد مذکور، سخت و زيان آور بودن شغل و محاسبه مبالغ جرايم متعلقه، بدواً از کارفرما پيگيري شده و پس از اعلام نهايي ابلاغ انجام گرفته، محاسبات مربوطه صورت پذيرد.
۱۱- در جهت حل و فصل بخشي از مشکلات ،لازم است آن سازمان و واحدهاي تابعه نسبت به تشکيل جلسات مشترک با تشکلهاي کارفرمايي و کارگري اقدام نمايد.
۱۲- در خصوص پيمانکاران طرحهاي عمراني لازم است، منحصراً پس از اعلام آخرين صورت وضعيت قطعي پيمانکار از سوي واگذارندگان کار، نسبت به محاسبه حق بيمه قرارداد پيمان طبق ماده ۴۱ قانون تأمين اجتماعي اقدام و از محاسبه جرايم تأخير پرداخت حق بيمه قرارداد خودداري شود.
۱۳- با توجه به اينکه در پارهاي موارد درمانگاهها، تجهيزات پزشکي و بعضاً بيمارستانهاي سازمان تأمين اجتماعي دچار خسارتهاي فيزيکي ناشي از سيل گرديده اند، لازم است همکاران خدوم حداکثر تلاش خود را معمول داشته که با ترميم به موقع و جايگزيني ساختمانها، تجهيزات پزشکي و نيروي انساني، هيچ گونه خللي در ارائه خدمات درماني به بيمه شدگان صورت نگرفته و علاوه بر پذيرش حداکثري مراجعات، رضايتمندي لازم را جلب نمايند.
۱۴- با توجه به اينکه برخي از کارفرمايان به دليل عدم وجود نقدينگي لازم، نسبت به ارسال ليست حقوق و مزد ماهيانه کارگران شاغل با بخشي از حق بيمه اقدام مينمايند، لازم است در جهت رفاه حال بيمه شدگان اين گونه کارگاهها و بهره مندي آنان از مزاياي درماني، دفترچه درماني آنها به موقع تمديد گردد.
۱۵- در خصوص آن دسته از بيمه شدگان شاغل در کارگاههاي فعال که محل اشتغال آنها به دليل سيل دچار حادثه و يا بحران گرديده است، بايد تسهيل لازم در خصوص پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري با اولويت بعمل آيد.
۱۶- در خصوص آن دسته از کارگراني که کارگاههاي محل اشتغال آنها دچار بحران ناشي از سيل شده اند، بايد برقراري مقرري بيمه بيکاري با تسهيل و در حداقل زمان و بدون انجام تشريفات صورت پذيرد.
۱۷- با عنايت به پيش بيني و تأمين اعتبار مربوط به حق بيمه سهم دولت (هدفمند سازي يارانهها) در سال جاري، لازم است آن دسته از رانندگاني که تا پايان سال ۹۷ با پرداخت بخشي از حق بيمه سهم خود از سهم منابع حاصله از هدفمندسازي يارانهها برخوردار بوده اند، کماکان در سال جاري نيز بتوانند نسبت به بيمه پردازي خود اقدام نمايند و اين گونه رانندگان نبايد با هيچ گونه مانعي در تداوم پوشش بيمهاي مواجه شوند.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
ابلاغ اجرای طرح بنگاه های کارآفرینی صنفی بارویکرد ایجاد فرصت های شغلی برمبنای زیست بوم های کارآفرین
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 2:51

 

در راستای برنامه­ های رونق تولید و اشتغال وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت از کارآفرینان، فراهم شدن زمینه­ های مناسب­تر برای افزایش توان رقابت­ پذیری واحدهای صنفی، افزایش بهره ­وری، جایگاه­ سازی و نمانام (برند) سازی محصولات صنفی، ایجاد مسیر ارتقاء بنگاه ­های صنفی از خرد به کوچک و از کوچک به متوسط، خوشه­ سازی، شبکه سازی، ایجاد و یا توسعه زنجیره­ های تأمین و ارزش بر مبنای زیست ­بوم ­های کارآفرینی با استفاده از ظرفیت قانون و مقررات نظام صنفی، به پیوست «طرح بنگاه ­های کارآفرینی صنفی با رویکرد ایجاد فرصت های شغلی برمبنای زیست بوم های کار آفرینی و اولویت مناطق روستایی و محروم» برای اجرابه کلیه استانها ابلاغ گردید.
در این ابلاغیه سازمانهای صمت علاوه بر تبیین و تشریح طرح درجلسات کارگروه اشتغال استان، مکلف شدند موضوع در اولین جلسه کمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی مطرح نموده و نسبت به ابلاغ آن به اتاق ­های اصناف واتحادیه ­های صنفی برای اجرا – با تعیین و تصویب ضوابط داخلی با رعایت مفاد طرح و نیز اطلاع رسانی کافی با استفاده ازظرفیت های رسانه­ ای استان اقدام و بر حسن اجرای آن نظارت شایسته داشته باشند.
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
اولتیماتوم رییس مرکز اصناف و بازرگانان به واحدهای صنفی
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 2:45

 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیمان زندی، رییس مرکز اصناف و بازرگانان و دبیر هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور افزود: با هدف پیشگیری از فشار به مصرف‌کنندگان و ایجاد آرامش در بازار، "نظارت بر واحدهای صنفی" در تمامی رسته‌های صنفی با کمک اصناف تشدید شده است.

به گفته وی، یکی از عوامل شفافیت در بازار در شرایط فعلی، اطلاع‌رسانی به موقع و مناسب به مصرف‌کنندگان کالا و خدمات است از این رو تمام واحدهای صنفی مکلف به درج قیمت و رعایت قیمتهای مصوب اعلامی مراجع ذیصلاح هستند.

رییس مرکز اصناف و بازرگانان در توضیح این مطلب ادامه داد: درج قیمت یکی از عناصر مهم در روابط بین عرضه‌کننده و خریدار است و شاید به همین دلیل، یکی از مواردی که قانون در صورت ارتکاب آن، برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مجازات تعیین کرده، "درج نکردن قیمت بر روی کالا و خدمات است".

وی با اشاره به مفاد ماده ۱۵ قانون نظام صنفی گفت: افراد صنفی عرضه‌کننده کالا و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روی کالا، یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمات را به طور روشن و مکتوب و به صورتی که برای همگان قابل رویت باشد، اعلام کنند.

زندی با اشاره به دیگر ماده قانونی در زمینه الزام نصب برچسب قیمت، اظهار کرد: ماده ۶۵ قانون نظام صنفی برای تخلفاتی همچون "عدم درج قیمت"، "نصب نکردن برچسب قیمت بر کالا"، "‌استفاده نکردن از تابلو نرخ دستمزد خدمت در محل کسب یا حرفه" یا درج قیمت به نحوی ‌که برای مراجعه‌کنندگان قابل رؤیت نباشد، جریمه نقدی تعیین کرده است.

صدور فاکتور کالا و خدمات الزامی است

وی با تاکید بر اینکه امتناع از درج قیمت، برخورد قانونی را در پی خواهد داشت، با اشاره به اینکه در کنار درج قیمت، صدور فاکتور از ضروریات مهمی است که باید واحدهای صنفی رعایت کنند، گفت: در همه مراحل بایستی صدور فاکتور صورت گیرد تا امکان نظارت بر بازار بیش ار بیش تسهیل شود.

وی افزود: صدور فاکتور ابزار مهمی برای تشخیص و رعایت سودهای قانونی است و اصلاح قیمتها در شبکه توزیع در این ساختار امکان پذیر است. صدور فاکتور در همه مراحل توزیع، از عمده‌فروشی تا رسیدن به دست مصرف‌کننده الزامی است.

او همچنین رعایت موارد قانونی و پرهیز از احتکار و عدم عرضه به موقع کالا را نیز در حوزه وظایف واحدهای توزیعی، در سطح عمده و خرده‌فروشی دانست و از تمامی صنوف چهارگانه ( توزیعی، خدماتی، تولیدی و خدمات فنی ) و تشکلهای صنفی ذیربط خواست در این مسیر همکاری کرده و از تمامی ظرفیتهای خود برای ایجاد شفافیت در بازار بهره ببرند.

زندی همچنین با اشاره به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها گفت: راهبردهای این مرکز برای عبور از تحریم‌ها ایجاد امید، ایجاد فرصت و استفاده از ظرفیت‌های اصناف در مقابله با اثرات منفی تحریم است، چرا که اصناف می‌تواند نقش بسزایی در توزیع مطلوب کالاها و رونق تولید ایفا کند، در این مقطع وظیفه خانواده بزرگ اصناف، تلاش مضاعف برای بهبود وضعیت شهروندان و پیشگیری از تشدید فشار بر مردم است که این مهم با حضور پررنگ اصناف و بازاریان امکان‌پذیر خواهد بود.

رییس مرکز اصناف و بازرگانان متذکر شد: با عنایت به قوانین مشروحه و به منظور رعایت حقوق شهروندان و صنوف عرضه‌کننده کالاها و خدمات، بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و بازرسان اصناف بر نحوه اجرای این قوانین نظارت کرده و در صورت مشاهده تخلف، برابر مقررات اعمال قانون خواهند کرد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
اطلاعیه
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 1:5

 

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
اطلاعیه
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 1:1

 

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
روز اصناف برهمکاران گرامی وتمامی اصناف گرامی باد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:50

 

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 1:24

 توزیع کالاها از جمله اصلی‌ترین مسئولیت‌هایی است که به‌عهدهٔ اصناف می‌باشد

 

یکم تیرماه مصادف با روز ملی اصناف

یکی از بزرگترین نهادهاى مدنى در هر کشورى اصناف هستند، این نهادها توسط خود مردم اداره مى شوند و در وضعیت بازار و قیمت گذارى کالاها نقش بسیار موثرى دارند. از این رو اول تیرماه روز اصناف نامگذارى شده و هرساله در این روز مجامع امور صنفى سراسر کشور، مسوولان اتحادیه ها و مدیران وزارت بازرگانى و … گرد هم مى آیند تا در خصوص مشکلات اصناف به تبادل نظر بپردازند.

 

صنف چیست ؟
صِنف یا رَسته انجمنی است که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود تا از این راه به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعهٔ واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات، و همچنین انجام وظیفهٔ اطلاع‌رسانی دربارهٔ اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه موردنظر، یاری رساند. یکی از ویژگیهای اساسی بازارها، تشکل بازاریان در انجمنهای صنفی، یعنی «اصناف» بوده‌است. این انجمنها اصولاً به صاحبان حرفه‌ها تشکل می‌بخشند و دارای وظایف اجتماعی وسیعی نیز هستند.

 

واژه صنف را به سه صورت جمع می‌بندند: صنف‌ها، اصناف، صنوف.
توزیع کالاها از جمله اصلی‌ترین مسئولیت‌هایی است که به‌عهدهٔ اصناف می‌باشد. دسترسی به آمار اصناف ایران از طریق سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی امکان‌پذیر است.

 

تاریخچه اصناف در ایران و جهان
ابتدای پیدایش اصناف اسلامی به قرن سوم هجری می‌رسد که دوره شکوفائی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهرنشینی بود. در این سده بود که تشکل افزارمندان و صنعتگران بر اساس حرفه‌ها و پیشه‌ها بوجود آمد، رشد و توسعه کامل شهرها در دو قرن پنجم و ششم هجری، فعالیتهای اصناف را توسعه فراوان بخشید. برخی از خاورشناسان شوروی، خاستگاه پیدایش انجمنهای صنفی در شهرهای ایرانی را، دوره ساسانیان می‌دانند. برخی دیگر از خاورشناسان، منشأ انجمنهای صنفی اسلامی را در فرقه‌های درویشان و صوفیان و یا صنفهای غازیان جستجو می‌کنند.

 

در قرون وسطی وظیفه اصلی مجموع اصناف در اروپای غربی شامل نظارت محلی بر حرفه یا کسب و کار از طریق تعیین موازین مرغوبیت و قیمت کالا، حمایت از کسب و کار در مقابل رقابت و تعدی، و برقرار کردن مقام اجتماعی اعضای صنف می‌شد. در ادوار گوناگون تشکیلاتی نظیر بازرگانان و ارباب حرف و صنایع در بسیاری از نواحی وجود داشته‌است. اصناف سوداگر یونانی در دوره هلنیستی و زمان رومیان، دارای اهمیت فراوان بودند، اتحادیه‌های صنفی در این کشور به دلیل تحریف قدرت در دست امپراتوری روم شرقی و در بعضی از شهرهای ایتالیا (بویژه در راونا) حداقل تا پایان قرن دهم میلادی باقی‌ماندند، ولی تأثیر آنها در پیدایش صنفهای اروپای قرون وسطی مشخص نیست.


برخی از پژوهندگان، مجموعه اصناف اروپای قرون وسطی را ناشی از تشکیلات قبیله‌ای قدیم ژرمن ها یا از گروههای مذهبی شمرده‌اند. در هر حال، بازرگانان در آغاز قرن یازده میلادی «اصناف تجارتی» را بوجود آوردند. هدف آنها حمایت از تجارت در مقابل خطرات حکومتهای دوره فئودالیته بود. با توسعه تجارت از طریق دریای مدیترانه اصناف و بازرگانان قدرت فراوانی کسب کردند، و بعضی از تجار ایتالیائی مانند «جنووا» و «فلورانس» بر حکومتهای محلی استیلا یافتند.

 

در انگلستان و برخی شهرهای آلمان نیز بسیاری از اصنفا و بازرگانان در توسعه شهرها قدرت زیادی را اعمال کردند. از این پس جنبه محلی بازرگانی بیش از گذشته کاهش یافت. و اصناف شهرهای مختلف برای توسعه و حمایت از دادوستد، با یکدیگر متحد می‌شدند که نمونه بارز آن، اتحادیه «هانسائی» در اروپای شمالی است.

 

 

برخی خاستگاه پیدایش انجمنهای صنفی در شهرهای ایرانی را، دوره ساسانیان می‌دانند

 

 ارباب حرف و صنایع، دست کمی از بازرگانان نداشتند، اصناف حرفه‌ای در قرن دوازدهم میلادی با توسعه شهرها، به سرعت پیش رفتند، و ازحیث قدرت هم پایه بازرگانان و گاه جایگزین آنان شدند. بطور کلی، اعضای هر صنف را استادکاران، شاگردان و کار آموخته‌ها تشکیل می‌دادند. استادکاران، صاحبان کارگاهها بودند که به شاگردان کار می‌آموختند و کار آموخته‌ها کسانی بودند که دوره شاگردی را تمام کرده بودند، ولی نمی‌توانستند به مقام استادکاری برسند (زیرا عده استادکاران محدود بود) چنانچه در ابتدا گفته شد، هر صنف موازینی مربوط به خود را مقرر می‌کرد، اما پس از رشدملل اروپای غربی، اصناف با فرمانروایان دوره فئودالیته در ظاهر مبتنی بر همکاری بود، اما در عمل، اصناف مقتدر، با تهدید یا تطمیع، از دخالت اشراف یا سلاطین در امور خود جلوگیری می‌کردند.

 

گاهی نیز اصناف (مانند صنف نساج در فلاندر) شورشهای ضد حکام فئودال را رهبری می‌کردند. مجموعه اصناف در شهرهای صنعتی، می‌کوشیدند تا بر حکومت بلدی استیلا یابند. اصناف شهر لند در اداره شهر، قدرت بسیار داشتند. در قرون ۱۵ و ۱۶ میلادی، قدرت ملتها و اقتدار سلاطین افزون گشت، و در بعضی موادر پادشاهان از قدرت اصناف کاستند، و آنها را به اطاعت در آوردند.

 

بهبود وسایل و امکانات ارتباطی، توسعه تجارت، و بالاخره ظهور سرمایه داری و مقاطعه کاری به نظام صنفی خاتمه داد. اصناف کوشیدند که انحصارات خود را حفظ کرده و با هر تغییری مخالفت ورزند. روند نظام صنفی با مرور زمان سخت و پیچیده شده و گرایش به موروثی کردن عضویت، بروز یافت. در نتیجه، تجارت و صنعت جدید، به دست سرمایه دارانی افتاد که می‌توانستند خود را با مقتضیات عصر جدید وفق دهند. قدرت مجموعه اصناف از آغاز قرن ۱۷ میلادی در انگلستان روبه زوال گذاشت.

 

جوامع صنفی فرانسه تا قرن ۱۸ میلادی رونق داشتند تا آنکه انقلاب کبیر فرانسه، بساط آنها را بر چید (۱۷۹۱). سازمانهای اصناف آلمانی به تدریح در قرن ۱۹ میلادی از بین رفتند. سازمان اصناف ایتالیا نیز در همین قرن بر افتادند.


در اروپای شرقی سازمانهای اصناف متعدد، در شهرهائی که مرکز دادوستد بود تأسیس شد و قدرت برخی از آنها (خاصه در نوو گروودوکراکو) مدتها برقرار ماند. در هند نیز تشکیلات صنفی پیش از دوره امپراتوری سلسله مارویا، توسعه فراوان یافته بود و پس از استیلای انگلستان نیز مدتها دوام یافت. بدین گونه می‌توان گفت که تشکیلات صنفی در هند حدود ۲۰۰۰ سال سابقه دارد.

 

در ژاپن، تشکیلات اصناف با مخالفت فرمانروایان قرون وسطائی مواجه بود ودر اصلاحات میجی (۱۸۶۸) بطور کامل از بین رفت. جوامع اصناف در چین از زمانهای بسیار قدیم سابقه داشتند، و حتی درقرن ۲۰ میلادی گروههای با نفوذ و با قدرتی بوده‌اند. در آسیا نیز، اتحادیه‌های صنفی، بازرگانان و ارباب حرف و صنایع همانند اتحادیه‌های صنفی اروپا بوده‌است.

 منبع : fa.wikipedia.org

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 1:21

 

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
روز اصناف پیشاپیش مبارک باد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 1:18

 

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
روز اصناف برهمکاران گرامی وتمامی اصناف گرامی باد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 8:0
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
خبر خوش دولت به فعالان اقتصادي/ افزايش نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال ۹۴ منتفي شد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:10

خبر خوش دولت به فعالان اقتصادي/ افزايش نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال ۹۴ منتفي شد

به گزارش خبرنگار مهر، نرخ ماليات بر ارزش افزوده به عنوان يكي از تكاليف قانوني هر سال تعيين مي‌شود و دولت طي چند سال گذشته اين نرخ را اعلام كرده است و طبق قانون برنامه، ھر سال يك درصد به نرخ ماليات بر ارزش افزوده اضافه مي‌شود كه اين ميزان با توجه به مصوبه مجلس در سال ۹۳ به ۲ درصد افزايش پيدا كرده است.

بنابراين با توجه به احكام مقرر در تبصره ۲ ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ط) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ كل كشور نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال آينده جاري ۸ درصد تعيين شد كه ۵.۳ درصد ماليات و ۲.۷ درصد عوارض است كه طبق قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سال ۱۳۹۳ وصول مي‌شود. 

براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مكلف بود نرخ ماليات برارزش افزوده را از سال اول برنامه ساليانه يك واحد درصد اضافه نمايد به گونه اي كه در پايان برنامه به هشت درصد برسد. سهم شهرداري ها از نرخ مزبور سه درصد و سهم دولت پنج درصد تعيين شده است.

يك مقام مطلع در سازمان امور مالياتي كشور در گفتگو با مهر اعلام كرد كه براساس تصميم گيري كارگروه مالياتي در سازمان امور مالياتي كشور، نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال ۹۴ افزايش نخواهد يافت، اين در حالي است كه هر ساله براساس تكليف قانون، نرخ اين نوع ماليات يك درصد افزايش مي يابد.

در حال حاضر نرخ ماليات بر ارزش افزوده ۸ درصد است كه ۷ درصد آن نرخ عمومي ماليات و عوارض ارزش افزوده و يك درصد آن مربوط به ماليات سلامت است. به نظر مي رسد دولت در انتظار تصويب قانون دائمي كردن ماليات بر ارزش افزوده و اجراي آن از ابتداي سال ۹۵ با مصوبه مجلس است.

دولت براي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، هر ساله تعدادي از فروشندگان و اصناف را مشمول ماليات مي كرد كه البته مقاومت هايي نيز هر ساله از سوي كسبه براي عدم مشمول شدن بر اين نوع ماليات صورت مي گرفت و پاسخ سازمان مالياتي به اين مشمولان اين بود كه ماليات بر ارزش افزوده در نهايت از مصرف كنندگان اخذ مي شود.

علي عسكري رئيس كل سازمان امور مالياتي با بيان اينكه ديدگاه وزارت اقتصاد بر اين است كه نرخ ماليات برارزش افزوده در سال آينده افزايش نيابد و طبق نرخ فعلي قانون اجرا شود، افزود: براساس برنامه پنجم، پيش بيني شده ۱۰۰ درصد بودجه جاري كشور از محل وصول ماليات تامين شود ولي هنوز بسترهاي لازم جهت حصول ۱۰۰ درصدي بوجود نيامده كه در اين راستا بايد ابزارها و امكانات لازم جهت تشخيص ماليات براساس عدالت بوجود آيد.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي در زمان تصويب قانون ماليات برارزش افزوده گفت: مطابق قانون ماليات برارزش افزوده بايد از توليد دفاع شود، چون اين ماليات از مصرف كننده گرفته مي شود و ماليات بايد در زنجيره فعاليت اقتصادي وصول شود.

وي افزود: در نظام ماليات برارزش افزوده فعالان اقتصادي بايد بدانند ارزش افزوده و زنجيره عمل آن چگونه است. اين قانون هيچگاه مخالف توليد نمي باشد و چون در زنجيره اجرايي قانون به حلقه آخر نرسيده است، تصور اين است كه مخالف توليد عمل مي كند، سعي ما براين است كه مشكلات و موانع در مسير اجراي اين قانون حل وفصل شود.

همچنين عليرضا طاري بخش معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور گفت: نرخ‌هاي بالا براي ماليات بر ارزش افزوده مناسب نيست و حتي برخي از كشورها كه از ابتدا نرخ بالا در نظر گرفته بودند، بعدا نرخ ماليات را كاهش دادند، اما در عين حال هر تصميمي كه مجلس بگيرد، تابع و مجري قانون خواهيم بود.

 

قانون ماليات بر ارزش افزوده اصلاح مي‌شود

در همين حال علي فاضلي رئيس اتاق اصناف كشور از نهايي شدن اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده تا پايان سال يا اوايل سال آينده خبر داده و گفته است: اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده بايد در كارگروه‌هاي مختلف، مراحل قانوني خود را سپري كند و پيشنهادات مربوط در اين زمينه به مجلس ارائه مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه نتايج ‌بايد به‌گونه‌اي باشد كه در نهايت به نفع جامعه، دولت و مردم باشد، افزوده است: كسبه از اين نوع ماليات ناراضي بودند چون ضربه شديدي به توليد وارد مي‌كرد و ما بارها تاكيد كرديم كه ماليات بر ارزش افزوده يك قانون است، اما بسترهاي اجرايي آن براي حوزه‌هاي مختلف اصناف اصلا فراهم نيست. اكنون اين ماليات از توليدكننده، تبديل‌كننده، فروشنده و واردكننده اخذ مي‌شود و اين درحالي است كه اين ماليات فقط ماليات بر مصرف است.

ماليات بر ارزش افزوده يك نوع ماليات چند مرحله‌اي است كه در مراحل مختلف زنجيره واردات، ‌توليد و توزيع بر اساس درصدي از ارزش افزوده كالاهاي توليد شده يا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ مي‌شود. در حال حاضر حدود ۱۲۰ كشور جهان از اين روش مالياتي استفاده مي‌كنند كه نرخ‌‌هاي آن بين ۳ تا ۲۵ درصد در كشورهاي مختلف، ‌نوسان دارد.

عمده‌ترين مزاياي اين نوع ماليات، شفاف‌سازي معاملات اقتصادي، ‌گسترش پايه‌‌هاي مالياتي بر اساس مصرف،‌ افزايش درآمدهاي مالياتي قابل اتكا براي دولت، توسعه عدالت مالياتي و... است. عمده‌ترين معايب آن نيز مربوط به آثار احتمالي تورمي است. ماليات بر ارزش افزوده قدمتي بيش از ۶۰ سال دارد، اما تصويب قانون ماليات بر ارزش افزوده در كشور ما يك فرآيند طولاني را از سال ۱۳۶۶ لغايت ۱۳۸۷ طي كرد و در نهايت در تير ماه ۱۳۸۷ براي اجرا ابلاغ شد.

ماليات بر ارزش افزوده به سه دسته ماليات بر ارزش افزوده توليد،‌ درآمد و مصرف تقسيم مي‌شود. در بين سه نوع ماليات بر ارزش افزوده ياد شده، ماليات بر ارزش افزوده از نوع توليدي،‌ بيشترين پايه مالياتي و ماليات بر ارزش افزوده مصرفي كمترين پايه مالياتي را ايجاد مي‌كند. چون ماليات توليدي، ‌خريدهاي ناخالص كالاهاي سرمايه‌اي را شامل مي‌شود و‌ موانعي در برابر سرمايه‌گذاري ايجاد مي‌كند.

در بين سه روش ياد شده نيز ماليات بر ارزش افزوده مصرفي كه كمترين پايه مالياتي را ايجاد مي‌كند يك ماليات عمومي بر مصرف است كه بيشتر كشورها معمولا اين روش را انتخاب مي‌كنند.

البته استفاده از اين روش بالاترين نرخ ماليات را براي ايجاد بازده درآمدي مطلوب نياز دارد و به همين علت برخي كشورها كوشش مي‌كنند مبناي ماليات بر ارزش افزوده از نوع مصرفي را به وسيله ماليات پذير كردن بخشي از كالاهاي سرمايه‌اي گسترش دهند.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
حسين طاهرمحمدي درخصوص شمول يا عدم شمول واحدهاي صنفي فست فود و اغذيه فروش به اجراي نظام ماليات بر ارز
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:5

حسين طاهرمحمدي درخصوص شمول يا عدم شمول واحدهاي صنفي فست فود و اغذيه فروش به اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت:

حسين طاهرمحمدي درخصوص شمول يا عدم شمول واحدهاي صنفي فست فود و اغذيه فروش به اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده اظهار داشت:       
براساس فراخوان مرحله چهارم نظام ماليات بر ارزش افزوده صاحبان تالارهاي پذيرايي و رستورانهاي موضوع بند (ب) ماده 96 قانون مالياتهاي مستقيم كه حائز شرايط فراخوان مرحله اول تا سوم نگرديده اند مشمول اجراي مقررات اين قانون از تاريخ 1/7/1389 از جمله ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده صدور صورتحساب مطابق نمونه موضوع دستورالعمل صدور صورتحساب موضوع ماده (19) اين قانون درج ماليات و عوارض ارزش افزوده در صورتحساب بر اساس نرخ هاي مقرر هرسال، دريافت ماليات و عوارض ارزش افزوده از خريداران، ارائه اظهارنامه، واريز ماليات و عوارض ارزش افزوده به همراه اظهارنامه به حساب هاي سازمان امور مالياتي كشور و ... مي باشند.
شايان ذكر است براساس فراخوان هاي نظام ماليات بر ارزش افزوده، فعالان اقتصادي مورد حكم قرار گرفته اند و موديان فراخوان شده جهت اجراي قانون مكلفند نسبت به وصول ماليات و عوارض ارزش افزوده از كليه كالاها و خدمات مشمول( به استثناي كالاهاي موضوع ماده 12 اين قانون اقدام نمايند.
لازم به يادآوري است درحال حاضر فست فودها و اغذيه فروشي هاي موضوع بند (ج) ماده 96 قانون ماليات هاي مستقيم(به استثناي فست فودها و اغذيه فروشي هاي داراي شخصيت حقوقي(شركت و موسسه) حائز شرايط مراحل اول، سوم و پنجم براي اجراي قانون فراخوان نشده اند.
لذا با عنايت به مراتب فوق رستورانها و تالارهاي پذيرايي شامل اشخاص حقوقي و موديان موضوع بند (ب) ماده 96 قانون مالياتهاي مستقيم و اغذيه فروشي و فست فودها صرفاً با شخصيت حقوقي(شركت/ موسسه/ ...) به موديان اين نظام مالياتي محسوب و مكلف به اجراي قانون و مقررات براي عرضه هرنوع غذا به خريداران خواهند بود و فست فودها و اغذيه فروشي هاي موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالياتهاي مستقيم(اشخاص صنفي) در حال حاضر موديان اين نظام مالياتي نمي باشند.
همچنين متل ها و هتل هاي سه ستاره و بالاتر مشمولين فراخوان مرحله دوم و صاحبان متل و هتل هاي يك و دوستاره و هتل آپارتمان از مشمولين فراخوان مرحله چهارم ثبت نام و اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده مي باشند.

النهايه خاطرنشان مي سازد در راستاي اجراي هرچه دقيق تر قانون ماليات ب رارزش افزوده، سازمان امور مالياتي كشور جهت موديان مشمول قانون اقدام به صدور گواهي ثبت نام (ياقيد مدت اعتبار) نموده و صرفاً مودياني كه داراي گواهي نامه معتبر هستند، مجوز دريافت ماليات و عوارض ارزش افزوده را دارند. مع الوصف بديهي است سازمان مجاز خواهد بود در چهارچوب مقررات قانوني با فعالان اقتصادي كه عليرغم نداشتن گواهي ثبت نام اقدام به اخذ ماليات و عوارض ارزش افزوده مي نمايند برخورد قانوني لازم را معمول نمايند.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
گله سیف از بانکی‌ها: نرخ سود رقابتی را کنار بگذارید
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:54

بانکداران درحالی عصر دیروز مهمان بانک مرکزی در برج میرداماد بودند که بخاطر عدم رعایت نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار مورد انتقاد رئیس کل بانک مرکزی قرار گرفتند.

به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از ایسنا، مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی بعدازظهر نخستین روز هفته میهمان ولی الله سیف در طبقه هفدهم برج میرداماد بانک مرکزی بودند.

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه با بانکداران به بیان دستاوردهای ارزی و پولی دولت یازدهم پرداخت و از بانکی‌ها خواست تا دولت و بانک مرکزی را در حفظ دستاوردهای ارزی یاری کنند.

از مهمترین مباحث جلسه بانکی‌ها با بانک مرکزی موضوع نرخ سود بود؛ از آنجایی که نرخ سود مدت‌هاست در نظام بانکی به موضوعی داغ تبدیل شده و بانکداران در نرخ های بالا گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند و در این فضای رقابتی حتی توجهی به توافق نامه یا مهمتر از آن مصوبه شورای پول و اعتبار ندارند، باردیگر این موضوع در بین بانکداران مطرح شد و ولی الله سیف تذکرات جدی درباره رعایت نرخ های سود داد.

کسب اطلاع تسنیم از این جلسه حکایت از آن دارد که رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر به بانکی‌ها تاکید کرده که نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند و از اعمال سودهای بالا در فضای رقابتی بپرهیزند. البته سیف این را هم گفته که با کاهش نرخ تورم به احتمال قوی نرخ سود کاهش خواهد یافت.

پرونده دریافت کارمزد از کارتخوان های فروشگاهی دیگر موضوع مهم در گردهمایی مدیران عامل بانک‌ها با هیات عامل بانک مرکزی بود، با خبر شدیم که ولی الله سیف به تبلیغات غیر اصولی بانک‌ها در این حوزه واکنش نشان داده و از آنها خواسته است بانک مرکزی را در اجرای این سیاست همراهی کنند.

یکی از مدیران حاضر در جلسه هماهنگی بانک مرکزی با بانک‌ها به خبرنگار تسنیم گفت: در این جلسه مشکلات بانک‌ها مطرح و رهنمودهایی از سوی رئیس کل بانک مرکزی و اعضای هیات عامل این بانک به بانکداران اعلام شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی بر انضباط پولی و همکاری شبکه بانکی در اجرای این سیاست‌ها تاکید کرده است، افزود: همچنین بانک مرکزی از بانک‌ها خواست تا برای کمک به تولید و اجرای سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود نسبت به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اقدام کنند.

این فعال بانکی همچنین گفت: بانک مرکزی در این جلسه به فعالیت منظم شبکه بانکی و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی و بدون مجوز موسسات غیرمتشکل تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم میانگین انتظار کاهش نرخ سود بانکی مطرح شده است، تصریح کرد: این موضوع در این جلسه هم مطرح شد اما بانکداران به بانک مرکزی تاکید کردند که باید در کنار کاهش نرخ سود فشارهای دیگر بانک‌ها از جمله بالا بودن هزینه های تسهیلات بانک‌ها در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول البته این را هم گفت که رئیس کل بانک مرکزی بر همراهی و همکاری شبکه بانکی و نظام اقتصادی در اجرای سیاست‌ها تاکید کرده و از بانکداران خواسته که اصول، منطق و قاعده ریسک را رعایت کنند.               

وی همچنین درباره طرح موضوع دریافت کارمزد از کارتخوان‌های فروشگاهی، تصریح کرد: این اصل پذیرفته است که بانک‌ها باید با کارمزد به فعالیت‌های خود بپردازند، بانک مرکزی پیرو همین موضوع از بانک‌ها خواست که با وحدت رویه همکاری لازم را در اجرای یکپارچه این سیاست انجام دهند.

گفتنی است علاوه بر موارد مذکور در این جلسه، بانک مرکزی بر مدیریت مصارف و منابع و اجرای بانکداری الکترونیک نیز تاکید کرده است.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
بازار خراسان شمالي نيازمند ساماندهي و نظارت بيشتر است
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:56

بازار خراسان شمالي نيازمند ساماندهي و نظارت بيشتر است

مديرکل تعزيرات حکومتي استان خراسان شمالي، اوضاع بازار استان را شلوغ و آشفته دانست و گفت: بازار استان نيازمند نظارت بيشتر و ساماندهي است.

داريوش جودکي، مديرکل تعزيرات حکومتي خراسان شمالي در نشست خبري با خبرنگاران استان با اعلام اين مطلب گفت: اولويت کاري ما تنظيم بازار و دفاع از حقوق مصرف کننده است.
وي با بيان اينکه خراسان شمالي به لحاظ اقتصادي صنعتي ضعيف دارد، افزود: اقتصاد استان بر پايه دامپروري و کشاورزي باتمکن مالي پايين ساکنان است.
جودکي ادامه داد: اين در حالي است که شهروندان آنهم نسبت به حق و حقوق خود آشنايي ندارند.
مديرکل تعزيرات حکومتي استان با اشاره به نقش تعزيرات حکومتي به عنوان يکي از دستگاه هاي ناظر بر تنظيم کمي و کيفي بازار، بر ارتباط تنگاتنگ با اتاق اصناف استان و تعامل بيشتر با سازمان صنعت ومعدن و دستگاه هاي مرتبط چون نيروي انتظامي ، بهداشت و درمان ، استاندارد و دامپزشکي تاکيد کرد.
جودکي وظايف کاري تعزيرات حکومتي را گسترده دانست و اظهار کرد: تمام امور مربوط به گران فروشي ، کم فروشي، احتکار ، عرضه خارج از شبکه، تخلفات دارويي، بهداشتي و زير ميزي پرشکان ، گارانتي و خدمات پس از فروش کالاها و خودروها و قاچاق کالا از جمله وظايف کاري تعزيرات حکومتي است.
وي بهترين معيار قضاوت را مردم دانست و گفت: هرگاه مردم از عملکردمان راضي شدند به معناي اين است که آن مسئول وظيفه خود را به درستي انجام داده است.
به گزارش خبرنگار ما داريوش جودکي مديرکل جديد تعزيرات حکومتي استان تنها سه روز بعد از انتصاب خود اولين نشست خبري خود را با خبرنگاران استان برگزار کرد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
تاسيس بانک اصناف منتفي شد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:54

تاسيس بانک اصناف منتفي شد

عضو هيات رييسه اتاق صنوف توزيعي گفت: متاسفانه کساني که بر سر راه تاسيس بانک اصناف سنگ اندازي مي کنند، همکاران بنده و اصناف سراسر کشور هستند.

عضو هيات رييسه اتاق صنوف توزيعي گفت: متاسفانه کساني که بر سر راه تاسيس بانک اصناف سنگ اندازي مي کنند، همکاران بنده و اصناف سراسر کشور هستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني اخبارپول( poolpress.ir )، قاسم نوده فراهاني در گفت و گو با نقدينه با اشاره به ارائه درخواست اتاق اصناف ايران به بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، مبني بر تاسيس بانک اعلام کرد: با ارائه اين درخواست، بانک مرکزي فوري با تاسيس آن موافقت کرد و حتي يک اجراي پلان ۲۱ بندي نيز در دستور کار بانک مرکزي قرار گرفت تا بانک اصناف هرچه سريع تر، تاسيس شود به طوري که در سال ۹۲ مورد بهره برداري قرار بگيرد.
وي ادامه داد: اما آنچه را که تاکنون شاهد بوده ايم؛ سنگ اندازي اصناف و همکاران ما است که نيازهاي پايه و اوليه تاسيس اين بانک را به پشت گوش مي اندازند به طوري که ديگر اميدي به تاسيس بانک اصناف وجود ندارد.
نوده فراهاني با اشاره به سرمايه اوليه مورد نياز تاسيس بانک اصناف افزود: هم اکنون در کشور حدود ۳ ميليون واحد صنفي وجود دارد که اگر تنها ۲ ميليون از اين تعداد، تنها مبلغي را به اندازه ۲۰۰ هزار تومان به صندوق اين بانک واريز کرده بودند، سرمايه اوليه که همان ۴۰۰ ميليارد تومان است، تامين مي شد.
رييس سابق شوراي اصناف در خصوص نبود همکاري اصناف براي تاسيس اين بانک گفت: اصناف هنوز محاسنات و مزاياي بانک اصناف را درک نکرده اند و نمي دانند با تاسيس اين بانک مي توانند به چه ميزان از مشکلات و مسائل مالي خود را حل کنند.
نوده فراهاني تاکيد کرد: صاحب يک مغازه راضي است که براي رفع نياز خود به بانک هاي متعدد درخواست وام دهد و هزينه هاي متعددي را متقبل شود اما راضي نيست که ۲۰۰ هزارتومان را براي بانکي که خود صاحب آن خواهد شد پرداخت کند.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
سند منشور حقوق مودیان مالیاتی ابلاغ شد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:11

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، سند منشور حقوق مودیان مالیاتی راجهت اجرا به ادارات مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از رسانه مالیاتی، در این بخشنامه آمده است: مودیان مالیاتی به عنوان ذینفعان اصلی سازمان امور مالیاتی کشور، سرمایه های ارزشمند این سازمان محسوب می شوند و تمکین داوطلبانه آنان از تکالیف قانونی، ضمن افزایش کارآیی نظام مالیاتی،ارتقاء جایگاه اجتماعی سازمان امور مالیاتی کشور را نیز در پی خواهد داشت.
تحقق این مهم، در گرو آشناسازی مودیان با حقوق قانونی خود و جلب اعتماد آنان نسبت به پایبندی به تمامی ارکان نظام مالیاتی به رعایت این حقوق است. بر همین اساس و به منظور شفاف سازی حقوق مودیان مالیاتی، منشور حقوق مودیان که بر مبنای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با تکیه بر قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، قانون مدنی و قانون تجارت تدوین شده است، جهت اجرا در کلیه واحدهای سازمانی، ابلاغ می گردد.
همچنین درخصوص مضمون و دورنمای این منشور نیز تصریح شده است: این منشور چشم اندازی برای طراحی و اجرای راهبردهای بهینه خدمت رسانی به مودیان و شاخص های کلیدی برای ارزیابی عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه ارائه می نماید. در سطح عملیاتی نیز این منشور با تصریح حقوق مودیان در مراحل مختلف ثبت نام، ارایه اظهارنامه، رسیدگی و تشخیص، حل اختلافات مالیاتی و پرداخت مالیات، همزمان مودیان و ماموران مالیاتی را از سطح قابل قبول خدمات رسانی مطلع می کند.
بنابراین، اجرای منشور حقوق مودیان مالیاتی ضمن تصریح حقوق مودیان و افزایش آگاهی مودیان و ماموران مالیاتی نسبت به این حقوق، این اهداف را محقق می سازد:

- ایجاد بسترهای ارتقا و توسعه عدالت مالیاتی
-بسط و گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه از طریق جلب اعتماد عمومی نسبت به نظام مالیاتی کشور
-ایجاد وحدت رویه در شیوه تعامل ماموران مالیاتی با مودیان
-گسترش فرهنگ مودی مداری در سازمان امور مالیاتی کشور
-شناسایی و تبیین شاخص های عملیاتی برای ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف سازمانی از نظر میزان توجه به حقوق مودیان مالیاتی و خدمت رسانی به آنان.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه، با اشاره بر اهمیت سند منشور حقوق مودیان تاکید کرده است: تمام ماموران مالیاتی ملزم به رعایت آن هستند. لذا به منظور تثبیت جایگاه این سند به عنوان معیار عمل ارکان مختلف سازمان در برخورد با مودیان مقتضی است منشور حقوق مودیان در سیاستگذاری های کلان سازمان مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی های عملیاتی لازم برای اجرای این سند و نهادینه سازی مفاد آن صورت پذیرد.
وی افزود: براین اساس تمامی مدیران ارشد سازمان، ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور و دفاتر ستادی مرتبط، باید حسب وظایف ذاتی خود، اقدامات لازم را برای اجرای منشور حقوق مودیان بعمل آورند.
عسکری ابراز امیدواری کرده است تلاش و جدیت همکاران در اجرای این منشور، ارتقای فرهنگ مالیاتی، خوداظهاری و تمکین داوطلبانه مودیان و در نهایت اعتلای نظام مالیاتی را به همراه داشته باشد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
مردم باید معترض مالیات بر ارزش افزوده باشند
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:9
به گزارش اتاق اصناف ایران، روزنامه شهروند با غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
 
در ابتدا می‌خواستم اساساً توضیح بدهید که تعریف مالیات بر ارزش افزوده چيست؟
 
اگر بخواهيم ارزش افزوده را به زبان ساده بيان كنيم، ارزش افزوده عبارت است از ما‌به‌التفاوت ستانده و داده. به عبارت ساده‌تر و در عمل ارزش افزوده يعني: فروش منهاي خريد.
 
اگر ممکن است برای روشن شدن بحث، در این رابطه یک نمونه عینی ارایه دهید؟
 
برای توضیح بیشتر يك كارگاه كفاشي را در نظر بگيريد كه اقدام به توليد كفش مي‌كند. اين كارگاه براي توليد يك جفت كفش احتياج به مواداوليه به شرح زير دارد كه هركدام را به قيمت‌هايي كه در فهرست زير آمده است، ‌خريداري مي‌کند: چرم رويه ٣٥,٠٠٠ ريال، كفي كفش ٢٥.٠٠٠ ريال، ميخ كفاشي ١.٠٠٠ ريال، چسب كفاشي: ٨٠٠ ريال، نخ كفاشي ٥٠٠ ريال
 
بنابراين مجموع خريد اين كارگاه كفاشي براي توليد يك جفت كفش ٦٢,٣٠٠ ريال است. بعد از انجام يكسري عمليات روي مواداوليه خريداري شده، يك جفت كفش توليد مي‌شود. توليدكننده كفش، يك جفت كفش را به قيمت ١٢٠.٠٠٠ ريال مي‌فروشد.
 
با توجه به تعريف فوق، ارزش افزوده ايجاد شده توسط توليدكننده كفش عبارت خواهد بود از: خريد ـ فروش = ارزش افزوده
٤,٦١٦ = ٨درصد × ٥٧.٧٠٠ = ٦٢.٣٠٠ ـ ١٢٠.٠٠٠= ارزش افزوده
 
بنابراین مشاهده می‌کنید که این مالیات چندباره اخذ نشده بلکه در مجموع ٤,٦١٦ ریال اخذ می‌شود همین فرمول در مورد طلا هم صادق است. یعنی در تبدیل شمس به طلا و زیورآلات در مجموع در چند مرحله همان ٨‌درصد فعلی اخذ می‌شود نه بیشتر.
اما هر چرخه کالایی خریداری شده که مالیاتی داده است، در مجموع این هزینه را بالا برده و از کل ٨‌درصد گرفته می‌شود!
 
اگر طلای شمش ١٠ دلار خریده شود و ده‌ها دلار هزینه بشود و نهایتش بشود ١١٠ دلار باز هم اگر ٨‌درصد را بگیریم این مبلغ یک عدد جمع شده است که مالیات‌هایش به جیب تولید برگشته است. سیستم حسابداری این موضوع ساده است. در حساب‌های هر مجموعه‌ای، یک بخش برای مالیات بر ارزش افزوده ایجاد می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده پرداختی برای هر بخش مجموعه تولیدی یک ستون و دریافتی‌هایش ستون دیگر می‌شود؛ اگر بیشتر کسی مالیات بر ارزش افزوده داده باشد از سازمان امور مالیاتی پس می‌گیرد یا از مالیات بستانکار می‌شود و در دوره ٣ ماهه بعدی آن را کسر می‌کند.
 
آیا هم‌اکنون سیستم‌های زیرساختی لازم برای محاسبه و برگرداندن مالیات‌ها در چرخه‌ها را داریم؟
 
نه متاسفانه مشکلات این‌گونه‌ای به وضوح وجود دارد و برخی کالاهای تمام‌شده را نمی‌توان دقیق محاسبه کرد که چه زمانی فروخته شده تا مالیات آن در چرخه قبلی تولید برگردانده شود.
 
در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟
 
در اصل لایحه پیشنهادی دولت که در ‌سال ١٣٨٠ به مجلس وقت ارایه شده بود نرخ پیشنهادی دولت ١٥‌درصد بود که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان در ‌سال ١٣٨٧ به ٣‌درصد کاهش یافت اما وفق قانون دولت مجاز بود سالانه یک‌درصد به نرخ اضافه كند تا سرانجام که ‌سال گذشته مجلس نرخ مالیات بر ارزش افزوده را ٨‌درصد (یک‌درصد مالیات سلامت) تعیین كرد.
 
آیا این نرخ منطقی است؟
 
با توجه به نرخ‌های متداول در کشورهای مختلف که مابین ١٠ الی ١٥درصداست این نرخ چنانچه دولت به تعهدات خود در قانون (استرداد مالیات اضافی) به موقع عمل كند غیرمنطقی نیست.
 
با بالا رفتن این نرخ باز هم هزینه تمام‌شده کالاهای مردم بیشتر می‌شود! آیا با وضع کنونی اقتصادمان این منطقی و درست است؟
 
بحث دقیقا همین است که در اعتراض به این قانون مردم باید معترض باشند نه صنوف. چون قیمت تمام‌شده کالاهای مردم بالا رفته و بالاتر می‌رود. اما در کمال تعجب این صنوف هستند که معترضند. آنها با پول مردم کار می‌کنند و مالیات‌ها که متعلق به آنها نیست، ٣ ماه در جیبشان می‌ماند و باز هم معترضند!
 
در تمام دنیا این مالیات برای کنترل مصرف است اما در ایران تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برای بالا بردن سود خودشان دنبال راهی هستند که مالیات ندهند، به این قانون معترضند و اصل ماجرا مغفول واقع شده است.
 
قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران چقدر سابقه دارد؟
 
وزارت امور اقتصادی و دارايی از‌ سال ١٣٦٤ موضوع مالیات بر ارزش افزوده را  در دستور کار خود دارد.‌ سال ١٣٦٦ پیش‌نویس این قانون به مجلس رفت که به علت تداوم جنگ مسکوت ماند. لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از تجدید نظر در ‌سال ١٣٨١ به مجلس ارایه و کلیات آن سال ١٣٨٤ تصویب شدکه ‌سال ١٣٨٧ تصویب و از ١ /٧/ ١٣٨٧ لازم‌‌الاجرا شد. به علت آن‌که مدت اجرای قانون ٥‌سال پیش‌بینی و در تاریخ ١ /٧ /١٣٩٢ خاتمه یافته وزارت امور اقتصادی و دارايی مجدداً قانون ارزش افزوده را جهت تصویب و دائمی‌شدن قانون به مجلس ارایه کرده‌است.
 
پس با این حساب هم‌اکنون قانونی نیست؟
 
در بودجه ٩٣ دیده شد و مصوبه دارد و هم‌اکنون باید این قانون دایمی شود چون در بودجه سالانه موقت است و دولت می‌خواهد دایمی شود.
 
 نتايج و ويژگي‌هاي ماليات بر ارزش افزوده چه بوده که دولت بر اجرایش اصرار دارد؟
 
شفاف‌سازي تدريجي مبادلات اقتصادي به دليل ويژگي خودكنترلي اين ماليات، قابليت رديابي معاملات در زنجيره‌ها (واردات، توليد، توزيع و صادرات)، تشويق صادرات و حمايت از سرمايه‌گذاري و توليد، اخذ ماليات بيشتر از افرادی كه یک كالا و خدمت لوكس‌ و غيرضرور را بيشتر مصرف مي‌کنند از مزایای این قانون است. افزايش مستقيم و غيرمستقيم ميزان درآمدهاي مالياتي و نسبت آن از كل درآمدهاي جاري دولت، جلوگيري از اخذ ماليات مضاعف بر مصرف محصول (يا خدمت) نهايي و حذف ماليات‌ها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجميع عوارض از دیگر ویژگی‌های این قانون است. زیرا ماليات بر ارزش افزوده از نوع مصرفي است و فصلي بودن دوره‌هاي مالياتي با امکان کاهش دوره براي موديان خاص (٣ماهه) مهم‌ترین مزیت مالیات بر ارزش افزوده است.
 
برخی محافل و صنوف در ایران با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مخالفند یا مانع‌تراشی می‌کنند؛ با مزایایی که شما گفتید دلیل مخالفت‌ها چیست؟
 
اساساً عده‌ای که عمدتاً هم بخش ویرانگر اقتصادی هستند علاقه‌مند هستند که همه هستی کشور را ببلعند و هیچ هزینه‌ای هم متحمل نشوند. اینان تحت عناوین فریبنده، «توسعه، کارآفرینی و...» درصدد هستند از طریق رسانه‌ها و مجلس اعمال نفوذ کرده و درآمدهای خود را از مالیات معاف کنند. البته بخش قابل توجهی از مودیان مالیاتی که اتفاقاً همیشه بار مالیاتی بر دوش آنان بوده (حقوق‌بگیران و کسبه) هم معترض هستند. اعتراض اینان بر این مبناست که می‌گوینددر ازای پرداخت مالیات باید ارایه خدمات اجتماعی مناسب از سوی دولت باشد. یعنی نمی‌شود مردم هم مالیات بدهند و هم همه‌ساله مشاهده کنند خدمات اجتماعی رو به نقصان رفته و کیفیت این خدمات کاهش یابد. به‌طور مثال دولت نمی‌تواند هم از مردم مالیات بگیرد و هم آموزش را به اشکال مختلف غیردولتی و خصوصی کند یا نمی‌توان از جامعه کار و تولید ٣٠‌درصد بابت مالیات تأمین اجتماعی (حق بیمه) کسر کرد اما هر روز با بخشنامه‌های مختلف سبد‌ دارو و درمان مردم را کاهش داد.
 
آیا واقعیت دارد که در برخی کشورهای پیشرفته نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی بالای ٥٠‌درصد است.
 
آری. اساساً در کشورهایی که به‌ویژه دارای منابع طبیعی و خدادادی نیستند منابع دولت جز از طریق مالیات و عوارض تأمین نمی‌شود. مثلاً در دانمارک به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین کشورهای جهان این نسبت ٥٨‌درصد اما متاسفانه در ایران حداقل از‌سال ١٣٨٤ تاکنون این نسبت حول و حواشی ٦ تا ٧‌درصد در نوسان بوده و باز هم سرمایه‌داران مدعی هستند که باید معاف باشند. تو گویی سرمایه‌داران ایرانی شاخ فلک را شکافته‌اند درحالی‌که در کشورهای اروپای شمالی نرخ مالیات شرکت‌ها و اشخاص بسیار بالاتر از ایران هستند و اقتصاد آنها هم برخلاف اقتصاد سنتی‌ ما دانش پایه است.
 
تغییراتی که به ارایه مجدد قانون مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته چیست؟
 
تغییرات کلی معنی‌داری صورت نگرفته است. فراموش نکنیم متن این قانون به‌طورکلی رونویسی از یک متنی است که توسط برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) و اتحادیه اروپا توصیه شده لذا جز در دو سه مورد که احتمالاً در فرآیند بررسی اصلاح خواهد شد، خود قانون دچار اشکال متنی نیست بلکه متاسفانه در اجرا دچار مشکل هستیم.
 
این مشکلات اجرایی کدامند؟
 
به‌طور مثال در قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای عرضه کالا، تاریخ صورتحساب، تاریخ تحویل یا تاریخ تحقق معامله ذکر شده که به‌نظر اینجانب تاریخ تحقق معامله با توجه به شرایط محیطی اقتصادی کشور نامناسب و ناعادلانه است زیرا در بسیاری موارد با امضای قرارداد، اجرای آن محقق اما تا زمان تحویل کالا هیچ فعل و انفعال اقتصادی خاصی صورت نمی‌گیرد لذا اخذ مالیات قبل از اجرای فرآیند منطقی نیست همین مورد درباره عرضه تاریخ ارایه خدمات نیز وجود دارد. زیرا عملاً بسیاری از پیمانکاران بعد از ارایه خدمات اقدام به صدور صورتحساب و اخذ وجه می‌کنند و لذا قبل از آن پرداخت مالیات منطقی نیست. از سوی دیگر متاسفانه سازمان مالیاتی در استرداد مالیات اضافی موفق عمل نکرده و نهایتاً کوشش می‌کنند مودی را به پذیرش تهاتر با سنوات بعدی راضی کنند که چنین عملی با متن قانون مغایرت دارد.
 
پس اعتراض طلافروشان و صادرکنندگان فرش چه بوده است؟
 
اولاً وفق مقررات قانون صادرات کالا و خدمات از شمول این مالیات معاف هستند اما اعتراض صادرکنندگان فرش روی حساب و کتاب بوده بدین معنی که آنها فکر کردند اگرچه معاف هستند اما چون ملزم به ارایه اظهارنامه صفر هستند پس سازمان مالیاتی به مقدار صادرات پی خواهد برد و مصادف به پیمان ارزی آنها مشخص می‌شود. بدین معنی که بعداً مشخص خواهد شد صادرکنندگان فرش، ارز حاصل از صادرات را به چه اشخاصی فروخته‌اند؟ صادرکنندگان فرش از زاویه پنهان‌کاری معترض بودند که اعتراض آنها نابجا و عمل سازمان مالیاتی از این بابت کاملاً درست و قانونی بود.
 
اما درباره اعتراض واردکنندگان طلا قصه سر دراز دارد. طلافروشان مدعی هستند که چون ساخت طلا فرآیندی چندباره است پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چندباره و قیمت طلا بالا رفته و کسب و کار آنان دچار نقصان خواهد شد. درحالی‌که فارغ از چندباره بودن این مالیات اولاً آنها متحمل پرداخت مالیات نیستند بلکه مصرف‌کننده بخت‌برگشته نهايی باید این مالیات را پرداخت کند ثانیاً اگر طلافروشان وقتی شمش و طلای اولیه را خریداری کنند مالیات آن را بپردازند (که باعث شناسايی دانه درشت‌های این صنعت و قاچاق واردات طلا خواهد شد) در مرحله بعدی که طلا را می‌فروشند مالیات اولیه پرداختی کسر می‌شود و لذا دچار دوباره پرداختی نمی‌شوند اما چون حضرات مالیات بار اول را به علت آن‌که نمی‌خواهند دانه‌درشت‌ها شناسایی شوند پرداخت نمی‌کنند بدیهی است در مرحله بعدی قادر به استفاده از اعتبار مالیاتی مرحله قبل نیستند و لذا اصل دعوا سر هیچ (عدم معرفی واردکنندگان طلا و دانه‌درشت‌ها) می‌باشد و لاغیر.
 
یعنی شما می‌گویید این همه اعتراض‌ها پایه منطقی ندارد؟
 
خیر اتفاقاً آنهايی که باید معترض باشند (مصرف‌کنندگان نهایی) چون فاقد قدرت و توانايی و سازماندهی هستند ناچارند جور مصیبت این مالیات را به دوش کشند اما آنهایی که در بسیاری موارد مالیات را هم از مصرف‌کننده اخذ اما به جیب خود واریز و حتی از پرداخت آن به حساب خزانه خودداری کرده‌اند معترض شده‌اند. من هم یکی از کسانی هستم که به فرآیند اجرای قانون معترض هستم. یعنی اعتقاد دارم رابطه دولت - ملت باید براساس مسئولیت و پاسخگویی باشد به‌طوری که اگر یک مودی مالیات خود را وفق قانون پرداخت و اضافه مالیات دارد دولت باید و حتماً اضافه مالیات را در موعد مقرر مسترد و از بازی مالیاتی خودداری کند و ماموران مالیاتی حقوق مودیان مالیاتی را رعایت کنند یا چنانچه دستگاه‌های دولتی به‌رغم کسر این مالیات از پرداخت به‌موقع آن به حساب خزانه اجتناب کرده‌اند اصل مالیات و جریمه مالیاتی را از کسرکنندگان مالیاتی (دستگاه‌های دولتی) مطالبه کنند نه این‌که پیمانکاران را تحت فشار بگذارند که بابت مالیات اخذ نشده بروند بدهی تقسیطی را بپذیرند!! (کاری که متاسفانه در ٤‌سال گذشته صورت گرفته). بلی این مسائل قابل اعتراض و دستگاه مالیات‌ستانی هم وظیفه دارد از حقوق مالیاتی حمایت کند بدین‌طریق که با ارایه صورتحساب پیمانکار و صورت‌های مالی حسابرسی‌شده چنانچه مشخص شود کارفرمایان در ایفای تعهدات قانونی خود کوتاهی کرده، با کارفرمایان اعم از دولتی، نهادی و خصوصی برخورد شدید کند و حساب‌های آنها را به موجب قانون مسدود و مالیات را از حساب‌های آنها پرداخت کند نه این‌که پیمانکاران را موظف به دوباره پرداخت کند.
 
مگر این‌گونه موارد هم بوده است؟
 
متأسفانه بسیار زیاد به‌ویژه از سوی کارفرمایان دولتی که عمدتاً دستگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی مسبب آن بوده‌اند. جالب است پیمانکاران به دلیل آن‌که بزرگ‌کارفرمایان کشور دولتی هستند نمی‌توانند علیه آنان اقامه دعوی کنند (زیرا در این صورت دیگر به آنها کار ارجاع نخواهد شد) لذا کارفرمایان دولتی به پیمانکاران می‌گویند شما بروید با اداره مالیاتی توافق کنید بعد ما قسط مالیات را به شما پرداخت می‌کنیم (در بهترین حالت) اما جریمه مالیاتی بهرحال دامنگیر پیمانکاران شده است. جالب آن‌که اعتراض به حق پیمانکاران بزرگ حوزه نفت و گاز و پتروشیمی که در سازندگی کشور موثر و دخیل هستند هیچ‌گاه در رسانه‌ها مطرح نشده اما اعتراض صنوف بازاری که برادران قانون‌گذار به آنها عنایت خاص دارند همه در جا در بوق و کرنا مطرح شده و حتی مناظره و میزگرد تلویزیونی هم دراین‌باره به کرات برگزار شده است.
 
بیشترین تخلف از مالیات بر ارزش افزوده را شرکت‌های دولتی مرتکب شدند که به بهانه‌های واهی به‌ویژه در سال‌های ٨٨- ١٣٨٧ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و قراردادهای پیمانکاری عمرانی خودداری و هزینه‌های سنگینی را به پیمانکاران و مهندسین مشاور کشور تحمیل کردند.
 
با این توضیح پس قانون اشکالی ندارد و مردم باید مالیات را بدهند؟
 
خیر من معتقدم چون هرگونه مالیات یک هزینه اجتماعی است دولت باید ما به ازای مالیات دریافتی را به صراحت به مردم از طریق ارایه خدمات اجتماعی مناسب ارایه دهد بدین معنی که وقتی نرخ مالیات و حجم مالیات بالا می‌رود در عمل شاهد تعداد بیشتر مدارس، دانشگاه و مراکز آموزشی و درمان و بهداشتی دولتی ارزان‌قیمت باشیم نه این‌که هر روز و به بهانه‌های مختلف به افزایش بهای خدمات عمومی نظیر آب و برق و گاز و... بپردازیم و از مردم هم توقع داشته باشیم مالیات بدهند در چنین شرایطی بدیهی است مالیات‌گریزی به‌عنوان یک اصل در دستورکار شهروندان قرار خواهد گرفت.
 
مردم می‌گویند اگر این قانون خوب است باید برای همه اجرا شود نمی‌شود بخشی از جامعه مشمول مالیات و بخش دیگر مالیات‌گریز راست راست مصاحبه و مناظره کنند که مالیات نمی‌دهیم!
 
آیا مشخص است درآمد دولت از مالیات بر ارزش افزوده چقدر بوده است؟
 
براساس آمار و اطلاعات منتشر شده درآمدهای دولت بابت اخذ مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم‌ سال ١٣٨٧ تا پایان تیرماه ١٣٩٢ مبلغ مالیات و عوارض ابراز شده معادل ٣٠٢,٨١٥هزار میلیارد ریال و مبلغ مالیات و عوارض وصول شده معادل ٣٨٩.٣٢٥‌هزار ‌میلیارد ریال مالیات (٢٢٢.٣١٢‌هزار ‌میلیارد ریال مالیات و ١٦٧.٠١٣‌هزار ‌میلیارد ریال عوارض) وصول شده که بالاترین مبلغ وصولی مربوط به ‌سال ١٣٩١ بوده است.
 
با این توضیحات عمده فشار مالیات بر ارزش افزوده به مصرف‌کنندگان است نه تولیدکنندگان؟
کاملاً درست است. اساساً این مالیات نوعی مالیات بر مصرف است و برای فعالان حرفه‌ای مشخص نیست چرا تولیدکنندگان می‌نالند زیرا باید مصرف‌کنندگان فغان برآورند. البته در همه جای دنیا برای این‌که زندگی مردم دچار مشکل نشود معافیت‌های خاصی برای موادغذایی، دارویی، عملیات بانکی، مطبوعات و کتاب، انواع دارو و خدمات حمل‌ونقل عمومی، اموال غیرمنقول، انواع خدمات آموزشی، محصولات کشاورزی فرآوری نشده دام و طیور زنده، انواع کود و سم و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته شده است.
 
دولت باید از مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان شمشیری علیه قاچاق استفاده کند. چطور امکان دارد در کشوری که بر مسائل امنیتی محیط شده سالانه ٢٠ الی ٣٠‌میلیارد نخ سیگار، بیش از یک‌میلیارد دلار موبایل و یک‌میلیارد دلار لوازم بهداشتی و به صورت قاچاق وارد و مالیات و عوارض گمرکی (حقوق دولتی) را نپردازند. بعد دولت برای کمبود منابع مالی خود به اقشاری که اساساً مشمول مالیات نمی‌شوند فشار مضاعف وارد کند. بعد دیگر قضیه آن است که منابع مالیات نباید صرفاً بابت تأمین هزینه‌های جاری دولت به کار برود بلکه دولت باید هزینه‌های جاری خود را کاهش و کنترل و منابع مالیاتی مصروف توسعه اقتصادی کشور شود. درحالی‌که حقوق‌بگیران و اقشار آسیب‌پذیر بیشترین مالیات کشور را پرداخت می‌کنند، الطاف مالیاتی متوجه مالیات‌گریزان است.
 
پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
وزن و بهداشت جعبه‌های شیرینی مشمول استاندارد اجباری است
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:7

طبق اعلام اداره استاندارد استان تهران بیش از 28 هزار عدد جعبه شیرینی غیراستاندارد در هفت ماهه اخیر در تهران توقیف شده که به گفته رییس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی‌فروشی، سازمان استاندارد باید به دنبال اتحادیه جعبه‌سازان برود و از آنها بخواهد که جعبه‌های استاندارد تولید کنند.

به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از ایسنا، علی بهرمند اظهار کرد: از خرداد‌ امسال براساس اعلام سازمان استاندارد وزن استاندارد یک جعبه شیرینی باید 125 گرم باشد و اگر بیشتر از این میزان باشد به عنوان تخلف محسوب و برخورد قانونی با واحد صنفی متخلف می‌شود.

وی افزود: سال گذشته وزن استاندارد جعبه‌های شیرینی 130 گرم بود که سازمان استاندارد این میزان را در سال جاری به 125 گرم کاهش داد که این میزان وزن در قیمت شیرینی محاسبه می شود.

بهرمند خاطر نشان کرد: سینی زیر کیک جزو قیمت کیک محاسبه می‌شود ولی جعبه‌ای که روی آن قرار می‌گیرد در قیمت نهایی محاسبه نمی شود.

رییس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی‌فروشی با بیان این‌که 20 بازرس اتحادیه، نظارت‌های لازم را در واحد‌های صنفی مناطق مختلف انجام می‌دهند، بیان کرد: بیشتر تخلفاتی که قنادی‌ها مرتکب شدند به دلیل وزن غیر استاندارد جعبه های شیرینی است.

رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران در عین حال تاکید کرد: موضوع مهم این است که سازمان استاندارد باید به دنبال اتحادیه جعبه‌سازان برود و از آنها بخواهد که جعبه‌های استاندارد تولید کنند، چون این موضوع به اتحادیه ما مربوط نمی‌شود.

وی اضافه کرد: البته اعضای اتحادیه اطلاع رسانی شده که حتما از واحد‌های صنفی مجوز‌دار، اقدام به خرید جعبه کنند.

بهرمند در عین حال یادآور شد: درآنالیز قیمتی که کارشناسان اتحادیه انجام می‌دهند و نتیجه آن را به سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف تهران اعلام می‌کنند همه محاسبات قیمت شیرینی در هر کیلوگرم انجام می‌شود.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
اقتصاد مقاومتی معیار اصلی توسعه اقتصاد کشور است
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:6

نماینده استان خراسان شمالی در اتاق اصناف ایران گفت: اقتصاد مقاومتی معیار اصلی توسعه اقتصاد در کشور است.

محمود اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: توجه به مسایل اقتصادی کشور از موضوعات اصلی است که با توجه به شرایط ایران و وجود تحریم‌ها، تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است .

وی اضافه کرد: اصلاح ساختار اجرایی کشور لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه باید قوانین دست‌و پاگیر که مانع سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی هستند، اصلاح شود.

اسدی با تاکید بر اهمیت ساختارسیستم بانکی و پرداخت تسهیلات و تزریق سرمایه به بازار تصریح کرد: در حال حاضر بانکها به لحاظ پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان بخش خصوصی ساختار درستی ندارند و ضروری است تا مسئولان ذیربط توجه بیشتری را به این بخش داشته باشند.

وی با بیان اینکه برنامه دقیق توسعه اقتصادی باید در دستور کار دولت و مجلس باشد، افزود: در حال حاضر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های واحدهای تولیدی استفاده نمی‌شود و شرایط و امکانات لازم برای همه تولیدکنندگان وجود ندارد.

اسدی با تاکید بر تعاملات سازنده اتاق اصناف ایران با مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اتاق اصناف ایران مجموعه بزرگی است که باید با داشتن تعاملات سازنده با دولت و مجلس خواسته‌ها و مشکلات اصناف را پیگیری کند.

وی افزود: شهرستان بجنورد دارای پتانسیل فراوان برای تولید است اما مشکل اصلی نبود سرمایه لازم برای واحدهای تولیدی است و لازم است اتاق اصناف ایران برای تامین منابع مالی و گردش سرمایه واحدهای تولیدی، راهکارهای مناسبی را در نظر بگیرد.

اسدی تاکید کرد: به دلیل پایین بودن درآمد مردم در برخی شهرستان‌ها، میزان خرید و فروش ها کاهش یافته و بازار با رکود نسبی همراه است.

وی تعداد واحدهای صنفی فعال در شهرستان بجنورد را 15 هزار واحد برشمرد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
اجرای غلط قانون مالیات بر ارزش افزوده مردم را قانون‌گریز کرده است/ شهرداری در ازای عوارضی که می گیرد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:5

کارشناس ارشد مالیاتی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه شهرداری باید در جهت توسعه فرهنگ مالیاتی مشارکت داشته باشد، گفت: عملکرد بد ماموران مالیاتی و اجرای غلط قانون مردم را قانون‌گریز کرده است.

محمد رضا جعفریان در گفت‌وگو با اتاق اصناف ایران در مورد آخرین وضعیت لایحه پیشنهادی دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: این لایحه قرار است هفته آینده به دولت برود.

وی در مورد خواسته بخش خصوصی نسبت به مالیات بر ارزش افزوده، گفت: ما به دولت پیشنهاد داده ایم که تا پایان برنامه ششم توسعه، نرخ مالیا ت برارزش افزوده را 10 درصد تصویب کند تا بتوانیم فرهنگ سازی و زیر ساخت های اجرای دقیق مالیات ها را به وجود آوریم.

کارشناس ارشد مالیاتی اتاق اصناف اتهران ادامه داد: همچنین پیشنهاد می کنیم با توجه به اینکه دریافتی شهرداری از منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده بالغ بر7/2 درصد است، شهرداری نیز در جهت توسعه زیرساخت ها و توسعه فرهنگ مالیاتی مشارکت داشته باشد و در ازای عوارضی که می‌گیرد امکاناتی را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی کوچک قرار دهد تا آنها بتوانند در اجرای بهتر قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند.

جعفریان گفت: شهرداری می تواند به استقرار و نصب صندوق های فروش کمک کند، اکنون از این طرح استقبال نمی شود و مهمترین دلیل آن عملکرد بد ماموران مالیاتی به خصوص در بخش ارزش افزوده است به این صورت که در همه جا از کل فروش، مالیات بر ارزش افزوده مالیات دریافت می‌کنند اما در ایران در هر مرحله از تولید یک کالا مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود که این با روح قانون مغایرت دارد، این نحوه اجرای غلط قانون مردم را قانون‌گریز کرده است.

وی تاکید کرد: ما باید در جهت شفاف سازی و روان سازی قانون در جامعه تلاش کنیم تا بتوانیم قوانین را بهتر به اجرا درآوریم.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
سهم اصناف درسهام عدالت کجاست
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:4

نماینده استان چهارمحال بختیاری، شهرستان فارسان در اتاق اصناف ایران گفت: بیش از 8 سال است که از توزیع سهام عدالت به مردم می‌گذرد؛ سهامی که تمامی قشرها موفق به دریافت آن شدند اما سهم اصناف در سهام عدالت کجاست.

نصراله غفاری فارسانی در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: تاکنون هریک از 40 میلیون نفر جمعیت کشور معادل یک میلیون تومان بابت سهام عدالت دریافت کرده‌اند که شامل کارمندان،بازنشستگان، افراد تحت پوشش سازمانهای بهزیستی ،کمیته امداد و ..... شده اما اصناف سهمی ندارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ارزش واقعی سهام عدالت برای هر نفر تا 2 میلیون و 500 هزار تومان برآورد شده است که این سهام در ابتدای اجرای طرح یک میلیون تومان بود.

غفاری فارسانی تاکید کرد: طبق آمارهای اعلام شده ارزش میزان کل دارایی هایی که در قالب سهام در سبد سهام عدالت وجود دارد، به دو برابر رسیده و اکنون پرسش جامعه صنفی و اصناف کشور این است سهام جمعیت صنفی کجاست؟ اگر نام عدالت زیبنده این سهام است چرا شامل حال اصناف که قشر بزرگی در جامعه هستند، نشده است.

وی اظهارکرد: مگر نه اینکه دولت همیشه از اصناف به عنوان پشتوانه و یاور توانمند خود در زمینه‌های گوناگون یاد می‌کند؛ پس به چه علت تاکنون در زمینه توزیع سهام عدالت هیچ گامی برای اصناف برداشته نشده و چه کسی باید از حقوق حقه این قشر زحمتکش دفاع کند.

غفاری فارسانی افزود: آمارها نشان می‌دهد اصناف با داشتن با 360 اتاق اصناف،  حدود 8 هزار اتحادیه صنفی و سه میلیون نفر جمعیت که با احتساب هر واحد 3 نفر تحت پوشش جمعیتی بالغ 24 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل ‌می‌دهند که از دریافت سهام عدالت محروم هستند. وقتی اصناف 5/17 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را رقم می‌زنند، آیا نباید در اختصاص سهام عدالت به این قشر از جمعیت کشور تجدید نظر کرد.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
رفع ایرادات قانون نظام صنفی در راس برنامه‌های رئیس اتاق باشد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 18:57

نماینده خراسان شمالی در اتاق اصناف ایران گفت: پیگیری اصلاح قانون نظام صنفی باید در راس برنامه‌های رئیس منتخب اتاق اصناف ایران باشد.

زین العابدین جفاکش در گفت‌وگو با اتاق اصناف ایران، گفت: رئیس اتاق اصناف ایران باید با شناخت عمیقی که از امور اصناف و تشكل‌ها دارد از حقوق اصناف به موقع و در محافل مختلف دفاع كند.

وی ادامه داد: از هیات رئیسه اتاق اصناف ایران نیز انتظار داریم نسبت به اصلاح ایردات قوانین صنفی که مزاحم کسب و کار صنوف است، اقدام کنند.

نماینده خراسان شمالی در اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ماده 91و92 قانون نظام صنفی اتحادیه را با ادارات روبروی همدیگر قرار داده‌اند، گفت: اتحادیه ها را با اداره تعاون درگیر كردند، اتحادیه چلوكبابی‌ها را با میراث فرهنگی و تاكسی تلفنی را با شهرداری درگیر كرده‌اند، ما انتظار داریم هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، در اسرع وقت نسبت به رفع ایرادات قانون نظام صنفی اقدام كند


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
مدارک لازم برای تعويض‌ کارت‌هاي معافيت و پايان خدمت وظيفه عمومي
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 22:27
مهلت تعویض کارت پایان خدمت تا پایان سال 1393 تمدید شد.

توجه 1 : کارت‌های معافیت غیر هوشمند از تاریخ 01-04-1392 (یکم تیر 1392) فاقد اعتبار خواهند بود.
 
توجه 2 : تعویض کارت پایان خدمت عادی به هوشمند برای آن دسته از کسانی است که از تاریخ 01-01-1360 (یکم فروردین 1360) به بعد خدمت آنان به اتمام رسیده است.
 
توجه 3 : کساني که کارت خود را مفقود نموده‌ و يا غير قابل استفاده باشد مي بايست براي دريافت کارت مراحل مربوط به صدور کارت المثني را طي نمايند. (مشاهده مدارک مورد نياز جهت صدور کارت معافيت المثنی)
 
توجه 4 : ثبت و درخواست تعویض کارت پایان خدمت برای کارکنان نیروهای مسلح که از خدمت رها شده‌اند (بازنشسته، بازخرید، مستعفی، اخراجی و پایان خدمت) در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس + 10) انجام می‌شود و کارکنان نیروهای مسلح که هنوز شاغل بوده و در حال خدمت هستند می‌بایست به یگان خدمتی خود مراجعه نمایند.

 1- اصل و تصوير پشت و رو كارت ملي.
 
2- اصل شناسنامه عکسدار به همراه تصوير صفحه اول و توضیحات.
 
3- دو (2) قطعه عكس 4×3 صرفاً رنگی فقط با زمينه سفید و تمام رخ، مطابق با شئونات اسلامي فاقد زيور آلات، کراوات يا هرگونه پیرایش مو و محاسن.
 
4- اصل و تصوير آخرين مدرک تحصيلي يا گواهي مربوطه. (در صورتی که وضعیت تحصیلی به نسبت به گذشته تغییر کرده باشد)
 
5- اصل کارت معافيت یا پایان خدمت قبلي که داراي مهر طلاکوب بوده، شماره سريال آن مشخص و با اطلاعات ارائه شده از سوي متقاضي مطابقت داشته باشد.
 
نرخ اين خدمت در دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي با احتساب هزینه پستی مبلغ 150،000 ريال (پانزده هزار تومان) مي‌باشد.

فقط برای متقاضیان تعویض کارت پایان خدمت:
 
علاوه بر هزینه فوق، می‌بایست مبلغ 120،000 ریال (دوازده هزارتومان) به حساب شماره 2171159017005، بانک ملی به نام ‌‌خزانه‌داری کل واریز گردد.
در صورتی که در دفتر مورد مراجعه، دستگاه کارتخوان (POS) وجود داشته باشد بدون نیاز به واریز این مبلغ از طریق بانک، می‌توان از کارت‌های بانکی استفاده نمود.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
ذکر مدت در قرارداد کار ولو آنکه طبيعت آن جنبه مستمر داشته باشد، قرارداد کار موقت تلقي مي‌شود
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:58

شماره دادنامه: ۳۷۱ـ۳۷۲
کلاسه پرونده : ۹۱/۲۵۲ـ ۹۰/۱۰۶۹
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
شاکي: ۱ـ آقاي سيدحسين افتخاري ۲- اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان البرز
موضوع شکـايت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صـادر شده از شعب ديوان عدالت اداري
گردش کار : آقاي سيدحسين افتخاري به موجب درخواستي به شماره ۵۸۰۱۱۷۳ـ ۷/۱۰/۱۳۹۰که ثبت دفتر انديکاتور هيأت عمومي ديوان عدالت اداري شده است اعلام کرده است:
به استحضار مي‌رساند اينجانب سيدحسين افتخاري طي مدارک پيوست اقدام به طرح شکايت به طرفيت اداره کار و امور اجتماعي به خواسته نقض و ابطال رأي آن مرجع کرده‌ام که منجر به صدور رد شکايت و عدم ثبوت خواسته بنده گرديد در حالي که به موجب دادنامه‌هاي مذکور در شعبه ۱۸و شعبه ۱۹ديوان عدالت اداري که در موضوع واحد و شرايط يکسان درخواست نقض و ابطال رأي صادر شده بود حکم به وارد دانستن شکايت صادر شد در حالي که سابقه و مدت اشتغال بنده بسيار بيشتر از ساير همکاران بوده و رأي صادره برخلاف عدالت و به صورت ناعادلانه و با تبعيض ناروا در خصوص بنده صادر شده است که در اين زمينه خواستار رسيدگي و صدور حکم شايسته مي‌باشم. نامبرده رفع تعارض و صدور رأي وحدت رويه را خواستار شده است.
متعاقباً اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان البرز به موجب لايحه شماره ۴۱۹۸ـ ۳/۲/۱۳۹۱ اعلام کرده است که:
احتراماً به پيوست تصاوير دادنامه‌هاي شماره ۸۹۲۵۷۰ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰ صادره از سوي شعبه ۱۸ديوان ـ ۸۹۲۵۵۲ـ ۲۶/۵/۱۳۹۰و ۸۹۲۵۷۳ـ ۲۹/۵/۱۳۹۰ هر دو صادره از سوي شعبه ۱۹ديوان به همراه تصوير رأي حل اختلاف شماره ۳۱۲ـ ۹ـ ۳۰/۸/۱۳۸۹ جهت استحضار ارسال مي‌گردد. نظر به اين که پرونده شاکيان مشترک بوده و در خصوص يک رأي واحد از سوي دو شعبه ديوان عدالت اداري آراء متناقض صادر گرديده، لذا خواهشمند است ضمن بررسي دستور فرماييد که کدامين رأي قابليت اجرايي را دارا مي باشد.
   گردش کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زير است:
الف: شعـبه هجـدهم ديوان عـدالت اداري در رسيـدگي به پرونـده شمـاره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۴۸۸۴با موضوع دادخواست آقاي سيدحسين افتخاري به طرفيت اداره کار و امور اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسته اعتراض به رأي شماره ۳۱۲ـ ۹ـ ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۰۱ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
درخصوص شکايت آقاي سيدحسين افتخاري به طرفيت اداره کار و امور اجتماعي شهر ساوجبلاغ به خواسته اعتراض به دادنامه شماره ۳۱۲ـ ۹ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف بدين توضيح که مشتکي‌عنه برابر مقررات به شکايت رسيدگي کرده است و نامبرده دليل و مدرکي که موجب بي‌اعتباري و تزلزل رأي معترضٌ‌به را فراهم کند ارائه و ابراز نداشته است و ايراد وي مبتني بر قانون و مقررات کار نيست، زيرا شاکي در متن دادخواسـت اقرار کرده است که قرارداد وي پايان يافته و براي سه ماه بعد تمديد شده و در ادامه تمـديد نشده اسـت. لذا ديوان به استـناد بند د ماده ۲۱ از قانون کار حکم به رد شکايت و ابرام رأي معترضٌ به صادر و اعلام مي کند. رأي ديوان قطعي است.
ب: شعـبه هجدهم ديوان عـدالت اداري در رسـيدگي به پـرونده شماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۶۴۸۴۱با موضوع دادخواست آقاي جواد کشن زارع بـه طرفيت اداره کار و امور اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسته اعتراض به رأي شماره ۳۱۰ـ ۹ ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۰۲ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
شاکي اظهار داشته است مشتکي‌عنه فوق‌الذکر به حقوق و ساير مطالبات قانوني از جمله برگشت به کار بعد از پايان سال ۱۳۸۹توجه نکرده و بر خلاف قانون و اصول دادرسي حکـم به محکوميت وي، صادر کرده است، لذا تقاضاي نقض رأي شماره ۳۱۰ـ ۹ـ ۳۰/۸/۱۳۸۹ را دارد. مشتکي عنه پرونده هيأت و لايحه دفاعيه را ارسال داشته است و ايراد معنون از سوي کارگر را مورد خدشه قرار نداده است ديوان با بررسي مدارک ابرازي از جمله شکايت شاکي و عدم دفاع طرف شکايت ادعاي مطروح را مقرون به صحت تشخيص داده به استناد مواد ? و ? و ?? و ??? از قانون کار و مواد ?? و ?? و ?? از قانون تأمين اجتماعي رأي معترضٌ‌به را مخدوش مي‌داند و الزام کارفرما به تمديد قرارداد موقت فاقد مبناي قانوني است، حکم به وارد دانستن شکايت و نقض رأي معترضٌ‌به و ارجاع امر به هيأت همعرض براي رسيدگي مجدد صادر و اعلام مي‌کند. رأي ديوان قطعي است.
ج: شعبه نـوزدهم ديوان عـدالت اداري در رسـيدگي به پـرونده شـماره ???????????????? با موضوع دادخواست آقاي ابوالفضل چنکشي به طرفيت اداره کار و امور اجتـماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسته اعتراض به رأي شماره ???ـ





?ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجب دادنامه شماره ????????????????ـ۲۶/۵/۱۳۹۰ ، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
با توجه به مفاد دادخواست خواهان و مستندات پيوست آن و با عنايت به اين که در رأي معترضٌ‌به حسب ادعاي خواهان به سابقه و پيشينه خدمتي وي در نزد کارفرما که مؤيد وجود رابطه کارگري و کارفرمايي موضوع مادتين ? و ? از قانون کار بوده است با توجه به دايمي بودن قرارداد کار، اخراج کارگر بدون رعايت مقررات ماده ?? قانون کار صورت گرفته است لذا دعواي مطروح را وارد تشخيص ضمن نقض رأي معترضٌ‌به براي رسيدگي مجدد و بررسي به مرجع همعرض ارجاع و احاله مي‌دارد. رأي ديوان قطعي است.
د: شعبه نوزدهـم ديوان عدالت اداري در رسيـدگي به پرونده شـماره ???????????????? با موضوع دادخواست آقاي احمد موسوي به طرفيت اداره کـار و امور اجتـماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسـته اعتراض به رأي شماره ???ـ ?ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجـب دادنامه شمـاره ????????????????ـ ۲۹/۵/۱۳۹۰ ، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
با توجه به مفاد دادخواست خواهان و مستندات پيوست آن و با عنايت به اين که در رأي معترضٌ‌به حسب ادعاي خواهان به سابقه و پيشينه خدمتي وي در نزد کارفرما که مؤيد وجود رابـطه کارگري و کارفرمـايي موضوع مادتين ? و ? از قانون کار بوده است، نظر به اين که کارگر با وصف اتمام قرارداد کار، اشتغال به کار داشته است وفق تبصره ? ماده ? قانون کار قرارداد کار وي دايمي تلقي مي‌شود لذا به جهت عدم رعايت مقررات ماده ?? قانون دعواي مطروح را وارد تشخيص ضمن نقض رأي معترضٌ‌به براي رسيدگي مجدد به مرجع همعرض ارجاع و احاله مي‌دارد. رأي ديوان قطعي است.
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ ياد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب ديوان تشکيل شد. پس از بحث و بررسي، با اکثريت آراء به شرح آينده به صدور رأي مبادرت مي¬کند.
د: شعبه نوزدهـم ديوان عدالت اداري در رسيـدگي به پرونده شـماره ???????????????? با موضوع دادخواست آقاي احمد موسوي به طرفيت اداره کـار و امور اجتـماعي شهرستان ساوجبلاغ و به خواسـته اعتراض به رأي شماره ???ـ ?ـ۳۰/۸/۱۳۸۹ هيأت حل اختلاف  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي شهرستان ساوجبلاغ به موجـب دادنامه شمـاره ????????????????ـ ۲۹/۵/۱۳۹۰ ، مفاداً به شرح آينده به صدور رأي مبادرت کرده است:
با توجه به مفاد دادخواست خواهان و مستندات پيوست آن و با عنايت به اين که در رأي معترضٌ‌به حسب ادعاي خواهان به سابقه و پيشينه خدمتي وي در نزد کارفرما که مؤيد وجود رابـطه کارگري و کارفرمـايي موضوع مادتين ? و ? از قانون کار بوده است، نظر به اين که کارگر با وصف اتمام قرارداد کار، اشتغال به کار داشته است وفق تبصره ? ماده ? قانون کار قرارداد کار وي دايمي تلقي مي‌شود لذا به جهت عدم رعايت مقررات ماده ?? قانون دعواي مطروح را وارد تشخيص ضمن نقض رأي معترضٌ‌به براي رسيدگي مجدد به مرجع همعرض ارجاع و احاله مي‌دارد. رأي ديوان قطعي است.
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ ياد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب ديوان تشکيل شد. پس از بحث و بررسي، با اکثريت آراء به شرح آينده به صدور رأي مبادرت مي کند.
 
رأي هيأت عمومي
اولاً : تعارض در آراء مندرج در گردش کار محرز است.
ثانياً : از تبصره۲ ماده ۷ قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹مبني بر اين که در کارهايي که طبيعت آنها جنبه مستمر دارد در صورتي که مدتي در قرارداد ذکر نشود قرارداد دايمي تلقي مي‌شود، مستفاد مي‌شود که در صورت ذکر مدت در قرارداد کار ولو آن که طبيعت آن جنبه مستمر داشته باشد، قرارداد کار موقت تلقي مي‌شود. بنابراين چون در پرونده‌هاي موضوع تعارض شکات به موجب قرارداد با مدت معين به کار اشتغال داشته‌اند و پس از انقضاي مدت قرارداد با اشتغال در کارگاه به نحو ضمني قرارداد کار با مدت موقت آنان تجديد شده است، مفيد اين معني است که همان قرارداد کار با مدت موقت براي مدت ديگري تجديد شده و دلالتي بر تغيير ماهيت قرارداد کار از مدت موقت به قرارداد دايم ندارد، بنابراين دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۱۸۰۲۴۰۱ـ ۲۵/۸/۱۳۹۰ شعبه هجدهم ديوان عدالت اداري در حدي که متضمن اين معني است صحيح و موافق مقررات تشخيص مي‌شود. اين رأي به استناد بند ۲ ماده ۱۲و ماده ۸۸قانون تشکيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري براي شعب ديوان و ساير مراجع اداري مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.
          
                                                                                                         هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
                                                                                                         معاون قضائي ديوان عدالت اداري
                                                                                                                       علي مبشري

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
ابطال مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در تهران
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:56

 

کد مطلب : ۵۱ تاریخ مطلب : ۱۳۹۳/۰۹/۰۲

رأي شماره ۸۷/۴۰۶، ۴۰۷ با موضوع ابطال مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در تهران

: ابطال بند ۶ شق (ز) مصوبه جلسه ۲۳۱ مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۵ و دستور شماره ۳۲۳۲/۶۱۵ مورخ ۱/۳/۱۳۸۶ شهرداري تهران.



تاريخ دادنامه : ۳/۶/۱۳۸۷
شماره دادنامه: ۸۷/۴۰۶، ۴۰۷

کلاسه پرونده: ۸۷/۵۲، ۸۶/۵۸۳
موضوع رأي: ابطال بند ۶ شق (ز) مصوبه جلسه ۲۳۱ مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۵ و دستور شماره ۳۲۳۲/۶۱۵ مورخ ۱/۳/۱۳۸۶ شهرداري تهران.
مقدمه: شکات به شرح دادخواست تقديمي اعلام داشته‎اند، شوراي شهر تهران مصوبه‎اي تحت عنوان «چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در شهر تهران» صادر و به شهرداري اجازه داده است از ابتداي سال ۱۳۸۵ از هر نوع تابلو که بنحوي از انحاء جهت معرفي کالا يا خدمات مورد استفاده قرار مي‎گيرد «هزينه تبليغات» دريافت نمايد. در بند (ز) مصوبه تابلوهاي منصوب بر سردرب واحدهاي دولتي از پرداخت هزينه تبليغات معاف محسوب شده‎اند اما در قسمت اخير مصوبه مذکور بدون هيچ دليلي تابلوهاي شرکتهاي دولتي و بانکها از اين معافيت محروم شده‎اند. در اجراي اين مصوبه شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) با گزارش خلاف واقع و مجرمانه جلوه دادن نصب تابلو نام شرکتهاي دولتي (بانکها) از دادسراي ناحيه ۷ دستور تخريب تابلوهاي نام بانکها را اخذ نموده است. مصوبه شوراي شهر و هم نحوه تفسير موسع شهرداري از آن به دلايل زيرخلاف قانون است. بانکها آمادگي دارند جهت تابلوهاي تبليغاتي خود هزينه مورد نظر را پرداخت نمايند. اما تابلوهائي که صرفاً يک شرکت دولتي (بانک) در آن درج شده است شرعاً و قانوناً تابلوي تبليغاتي محسوب نمي‎گردد و نبايد با تابلو نام، همان برخوردي شود که با تابلوي تبليغاتي صورت مي‎گيرد.  ۲- همانگونه که از نام مصوبه مشخص مي‎شود و در متن ماده واحده به آن اشاره شده است، موضوع مصوبه، تابلوهاي صنفي مي‎باشد. شرکتهاي دولتي و بانکها، جزء اصناف و کسبه محسوب نمي‎شوند تا مقررات اصناف شامل بانکها و شرکتهاي دولتي محسوب شود! «صنف» واحدهاي تجارتي کوچک کسبه و پيشه وران بوده و هرگز در طول تاريخ، سازمانهاي دولتي در رديف اصناف و مشمول احکام آنان محسوب نشده‎اند! ۳- باتوجه به اينکه در قانون به عبارات «از ابتداي سال ۱۳۸۵» اشاره شده است، شهرداري ابتدا تابلوهايي را که از تاريخ مصوبه به بعد نصب شوند، مشمول مصوبه مي‎دانست اما با تغيير موضع مصوبه را عطف بماسبق کرده و تابلوهايي را که قدمت چندين ساله دارند مورد حمله قرار داده و قصد تخريب آنها را دارد. همچنين اين مصوبه بر خلاف اصل ۴۴ و ۵۱ قانون اساسي و همچنين بند (ب) ماده ۳۰ قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين مصوب ۱۳۷۳که بر طبق آن وضع هرگونه عوارض براي بانکها منوط به تصويب شوراي اقتصاد خواهد بود و همچنين بر خلاف ماده ۲ قانون نوسازي و عمران شهري مصوب سال ۱۳۴۷ و تبصره ۳ ماده مذکورمي‎باشد .همچنين ماده ۴ قانون محاسبات عمومي مصوب سال ۱۳۶۶ و ماده ۲ قانون نظام صنفي و رأي وحدت رويه شماره ۶۰۲ مورخ ۲۶/۱۰/۱۳۷۴ هيأت عمومي ديوان عالي کشور و رأي ۴۴۹ مورخ۱۳۸۴/۹/۶ هيأت عمومي ديوان عدالت اداري و مصوبه مورخ ۲/۱۱/۱۳۸۲ مي‎باشد، لذا تقاضاي ابطال مزبور را دارد. مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران در پاسخ طي نامه شماره ۳۲۷۴/۱۵ مورخ۲۴/۲/۱۳۸۷ اعلام نموده است، به استناد مصوبه هفتادمين جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر و بند (ب) و (ج) ماده واحده اصلاحيه مصوب سامان دهي تبليغات محيطي سازمان زيباسازي شهر به نيابت از شهرداري تهران به عنوان متولي اصلي اعمال مديريت و نظارت بر تبليغات محيطي مي‎شود تا در مورد واگذاري امتياز بهره‎برداري از فضاهاي تبليغاتي شهر اعم از عرصه و اعيان به صورت جزئي و کلي و براي مدت معين به اشخاص حقيقي يا حقوقي در قبال اخذ سهم درآمد سازمان اقدام نمايد. ۲- در اجراي مصوبات شوراي اسلامي شهر، صاحبان و متصديان کليه حرف و مشاغل اعم از توليدي، توزيعي، خدماتي، فرهنگي و تجاري به منظور بهره‎برداري از ابزارهاي تبليغاتي مورد نظر خود که بنحوي از انحاء جهت معرفي کالا، کاربري صنف و ارائه هر نوع کالا و خدمات و يا به منظور انتقال پيام مشخص در محدوده قانوني وحريم شهر تهران که در معرض ديد عموم است ) الزاماً مي‎بايست از سازمان زيباسازي با رعايت ضوابط مصوب) پروانه اخذ و شماره مجوز در تابلوها قيد شود در غير اين صورت شهرداري مي‎تواند به استناد مصوبه شماره ۴۳۸/۱۴۰/۱۶۰ مورخ ۲/۱۱/۱۳۶۵ قائم مقام وزير کشور در شهرداري تهران که با اختيارات حاصل از بند يک ماده ۳۵ قانون تشکيلات شوراهاي اسلامي کشور صادر شده و طبق ماده ۵۷ قانون شهرداري لازم الرعايه مي‎باشد و همچنين نظريه کميسيون آيين دادرسي کيفري به شماره ۶۳۵۵/۷ مورخ ۲۴/۸/۱۳۸۵ رأساً نسبت به جمع آوري تابلوهاي غيرمجاز اقدام نمايد. ۳- به استناد بند ۶ قسمت (ز) مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات¬محيطي، ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در شهر تهران مصوب ۲۳۱ جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر و بانکها مي‎بايست نسبت به اخذ مجوز از سازمان زيباسازي و پرداخت هزينه تبليغات اقدام نمايند و مصوبه فوق‎الذکر تفکيکي بين تابلوهاي صنفي يا تبليغاتي قائل نشده است و به صراحت اعلام شده است. هر نوع پيکره يا سازه‎اي که بنحوي از انحاء جهت معرفي کالا، کاربري صنف و ارائه هر نوع کالا و يا خدمات و .... مي‎بايست نسبت به پرداخت هزينه تبليغات و اخذ مجوز اقدام نمايند که با اندک تامل در متن مصوبه محرزخواهد شد که استدلال خواهان مخالف نص صريح مصوبه بوده و جهت فراز از هزينه تبليغات بوده است. شوراي اسلامي شهر تهران در پاسخ طي نامه شماره ۱۳۴۸/۱۶۰ مورخ ۱۲/۳/۱۳۸۷ اعلام داشته است، ۱- بر مبناي بند ۲۶ ماده ۷۱ قانون تشکيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدي تصويب بهاي خدمات بر عهده شوراي اسلامي شهرها است که هزينه تبليغات محيطي به عنوان يکي از مصاديق بهاي خدمات در نظر گرفته شده است. ۲- معافيت از هر امري من جمله تعهدات مالي و بدهي هاي ديواني نيازمند دليل است و عدم اعطاي معافيت نيازمند دليل نيست بلکه متقاضي معافيت بايد دليل خود مبني بر ضرورت برخورداري از معافيت را اعلام دارد، در اين خصوص نيز دلايلي که موجبات برخورداري بانکهااز معافيت نسبت به حقوق ديوان را فراهم آورد ارائه نشده است. ۳- بهاي خدمات ناظر به تبليغ ارائه خدمات و يا به منظور انتقال پيام مشخص در محدوده قانوني شهر است و منحصر به اصناف نمي‎باشد. ۵- حسب مندرجات بند (ب) ماده واحده اصلاحي مورخ ۱۳/۴/۱۳۸۵ مصوبه مورد بحث موضوع تابلو مي‎تواند تبليغ ارائه خدمات باشد و ذکر نام بانک نيز يکي از مصاديق بارز تبليغ محل ارائه خدمات است. مؤيد اين ادعا به کارگيري تابلوهاي متنوع بانکها است، خصوصاً از محلهايي که شعب بانکها در کنار يکديگر قرار دارند. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري درتاريخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علي‎البدل شعب ديـوان تشكيل و پس از بحث و بـررسي و انجام مشاوره بـا اکثريت آراء بـه شرح آتي مبادرت بـه صدور رأي مي‎نمايد.

رأي هيأت عمومي
با عنايت به حدود اختيارات شوراي اسلامي شهر در زمينه وضع عواض محلي جديد و يا افزايش نرخ آن به شرح مقرر در تبصره يک ماده ۵ قانون موسوم به تجميع عوارض مصوب ۱۳۸۱ و همچنين تصويب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداري و سازمانهاي وابسته به آن با رعايت آيين‎نامه مالي و معاملات شهرداريها موضوع بند ۲۶ ماده ۷۱ قانون تشکيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و اينکه تابلوهاي منصوبه بر سر درب اماکن تجاري و اداري علي القاعده مبين معرفي محل استقرار و فعاليت اماکن مذکور است و الزاماً متضمن تبليغاتي در زمينه ارائه خدمات مربوط نيست و اصولاً شهرداري در خصوص مورد ارائه کننده خدمتي نمي‎باشد تا ذيحق به دريافت بهاي آن باشد. بنابراين قسمت اخير بند ۶ رديف (ز) ماده واحده مصوب دويست و سي و يکمين جلسه مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۵ شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر لزوم اخذ بهاي خدمات مورد ادعاي شهرداري تحت عنوان (هزينه تبليغات محيطي) بابت تابلوهاي منصوبه بر سر درب شرکتهاي دولتي، شعب بانکها و مؤسسات اعتباري مغاير هدف و حکم مقنن و خارج از حدود اختيارات شوراي اسلامي شهر تهران تشخيص داده مي‎شود و مستنداً به قسمت دوم اصل ۱۷۰ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و ماده يک و بند يک ماده ۱۹ و قسمت اخير ماده ۲۰ و ماده ۴۲ قانون ديوان عدالت اداري مصوب ۱۳۸۵ از تاريخ ۱/۱/۱۳۸۵ (تاريخ اجراء مصوبه مورد اعتراض) ابطال مي‎شود.

                                                                                           هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
                                                                                           معاون قضائي ديوان عدالت اداري
                                                                                                         مقدسي‎فرد

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
بسیج مکتب شهادت و...
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:50

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
خرده‌فروشی‌ها تجمیع می‌شوند/ افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 20:11

مدیر کل دفتر توسعه بازار کالا، خدمات و نظارت بر استاندارد مصرف از افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار خبر داد و اعلام کرد: از راه‌اندازی واحدهای خرده‌فروشی مواد غذایی جلوگیری می شود و این واحدها در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت تجمیع خواهند شد.

به گزارش اتاق اصناف ایران به نقل از ایسنا، کلامی امروز - سه‌شنبه - در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود بیش از دو میلیون واحد خرده‌فروشی در کشور، اظهار کرد: در دنیا به ازای بیش از 130 مشتری یک مغازه خرده‌فروشی وجود دارد در حالی که در ایران به ازای هر 30 نفر یک مغازه خرده فروشی راه اندازی شده است.

تجمیع خرده‌فروشی‌ها در قالب فروشگاه زنجیره‌ای

وی تصریح کرد: در گام اول از افزایش مغازه های خرده فروشی و صدور راه اندازی این واحدها جلوگیری خواهد شد و پس از آن نیز برنامه برای تجمیع آن‌هاست تا تعداد واحدهای خرده فروشی افزایش یابد و رقابت ایجاد شود.

کلامی اظهار کرد:‌ در حال حاضر تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور کم است و این فروشگاه‌ها رقابتی نیستند.

مدیر کل دفتر توسعه بازار کالا و خدمات و نظارت بر استاندارد مصرف اظهار کرد: در حال حاضر واحدهای خرده فروشی بر اساس سود خود، تعیین کننده فروش نوع کالا به مشتری هستند.

تعداد میادین میوه و تره بار افزایش می یابد

وی همچنین اظهار کرد:‌ تعداد میادین میوه و تره بار در کشور کافی نیست و چگونگی پراکندگی آن ها نیز با نیاز مردم متناسب نیست. لذا برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش میادین میوه و تره بار است.

به گفته کلامی با توجه به این که نظام توزیع در کشور ما سنتی است در حق مصرف‌کننده اجحاف می شود. لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال تغییر نظام توزیع توسط شرکت‌ها است. همچون نظام توزیع دارو که کاملا توسط شرکت‌های پخش انجام می‌شود و از تعدد واسطه‌ها و سوء استفاده وافزایش قیمت دراین مسیر جلوگیری شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر 20 درصد از محصولات زراعی و باغی به صورت بسته‌بندی عرضه می شوند که از طریق شرکت های پخش توزیع‌شان صورت می گیرد اما بیش از 80 درصد از این محصولات به صورت فله‌ای هستند که به دلیل مشکل زیرساختی و نبود بسته بندی، نظام توزیعی سنتی و واسطه ای دارند.

مدیر کل دفتر توسعه بازار کالا و خدمات و نظارت بر استاندارد مصرف با اشاره به اینکه قیمت گذاری که یکی از وظایف بخش بازرگانی داخلی است، گفت: این سیاست را در پیش گرفته ایم که حرکت به سمت عرضه و تقاضا و ایجاد فضای رقابتی باشد.

 

احتمال نصب اتیکت روی کالا به جای درج قیمت کالا

کلامی همچنین از احتمال تغییر شیوه نصب قیمت روی کالاها خبر داد و گفت:‌ در اتاق فکر، روش بهتر برای حفظ حقوق مصرف کننده در زمینه نصب اتیکت یا درج قیمت کالا در حال بررسی است.

وی افزود: در کشورهای دیگر در مراکز عرضه به جای درج قیمت روی کالا، اتیکت نصب می کنند اما در کشور ما همه واحدهای تولیدی باید قیمت را روی کالا درج کنند و این یعنی قیمت گذاری که باعث شده مصرف‌کنندگان هیچ کاهش قیمت را تجربه نکنند.

قیمت مرغ هنوز با قیمت حمایتی آن فاصله دارد

همچنین اصغر فغفوری - مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین و توزیع کالا - درباره افزایش قیمت گوشت مرغ با وجود افزایش عرضه آن گفت: تنظیم بازار محصولات کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است اما با توجه به این که قیمت حمایتی هر کیلوگرم مرغ 7000 تومان است اکنون این قیمت کمتر از 7000 تومان بوده و با قیمت تمام شده و حمایتی فاصله داریم. همچنین نهاده‌های صنعت مرغ وارداتی است و با ارز مبادله‌ای محاسبه می شود. لذا باید از تولید حمایت کنیم.

تنظیم بازار کالاهای صنعتی بر عهده وزات صنعت، معدن و تجارت

فغفوری یادآور شد: کالاهای اساسی که جزو کالاهای تنظیم بازاری هستندف توسط مسئولان ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری می شوند. کالاهای کشاورزی نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی باید تنظیم بازار شوند و کالاهای صنعتی به عنوان کالاهای گروه دوم تنظیم بازارشان بر عهده معاونت بازرگانی داخلی است.

به گفته وی، فولاد، سیمان،‌ آلومینیوم، مس، تایر، کاغذ چاپ و نشر، محصولات شوینده و محصولات پتروشیمی کالاهای گروه دوم و صنعتی هستند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین و توزیع کالا یادآور شد: وظیفه اصلی بازرگانی داخلی بعد از اجرای قانون تمرکز وظایف به بخش کشاورزی، کاهش هزینه‌های مبادله است که شامل هزینه‌های رساندن کالا به مصرف‌کننده نهایی داخلی به غیر از هزینه‌های تولید کالا می شود.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
مشاغل خانگی و جمعه بازارها تهدیدی برای صنوف هستند
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 20:9

نـماینده استان یزد در اتاق اصناف ایران گفت: مشاغل خانگی تعریف مشخصی ندارند.

جلیل‌خادم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: تعامل با وزارتخانه‌های مرتبط دولت در بحث صادرات و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مختلف فرصتی مناسب برای اصناف است مشاغل خانگی و جمعه بازار‌ها اکنون یك تهدید جدی برای اصناف به حساب می‌آیند كه باید با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد: رئیس اتاق باید مسئله حل مشکل مـالیات بخصوص مالیات بر ارزش افزوده را در دستور كار قرار دهد، اتاق اصناف باید پیگیری كند كه صـنوف سراسر كشور اینقدر كارشان را با واسطه انجام ندهند و بتوانند قدرت اجرایی هم داشته باشند.

خادم‌زاده تصریح کرد: تـفاهم‌هایی كه با وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه مالیات صورت گرفت، نقطه قوت اتاق اصناف به حساب می‌آید و نقطه ضعف هم این است كـه بـرای بازرسی ها بودجه لازم تخصیص داده نشده است.

وی افزود: اتاق اصناف ایران بایدبـرای تامین منابع مالی اتاق های اصناف استانها تمرکز بیشتری بر مراكز اسـتـان‌ها بگذارند. مثلا در استان یزد كه استان كوچكی هم هـسـت‌، در مركز استان 30 هزار واحدصنفی هست و در شـهـرستان میبد 2500 واحد صنفی فعال است.

خادم‌زاده با بیان اینکه منابع مالی اتاق‌های اصناف شهرستان بسیار ناچیز است، افزود: اتاق اصناف ایران باید راهکار مناسبی برای تامین منابع مالی اتاق های اصناف شهرستان ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس اتاق اصناف ایران نیز همچنین باید اشراف كامل به قانون نظام صنفی داشته باشد و رسته‌های شغلی اصناف را به خوبی بشناسد و دیدش هم تنها پایتخت نباشد و مراكز استان‌ها را هم لحاظ كن

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
اصلاح قانون نظام صنفی ضروری است و باید در اولویت قرار گیرد
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 20:6

نماینده اتاق اصناف شهرستان رشت در استان گیلان در گفت‌و‌گو با اصناف ایران گفت: اصلاح قانون نظام صنفی ضروری است و باید در اولویت برنامه‌های هیأت رئیسه اتاق قرار گیرد.

مهدی مایه در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران افزود: در بعضی از بخش‌ها بخصوص اصلاح قانون نظام صنفی با مشكل روبرو هستیم كه لازم است رفع شود، یكی از ایرادات اصلی قانون نظام صنفی فرصت دو دوره ای است که نمایندگان تنها می توانند در دو دوره 4 ساله حضور داشته باشند که این امر منطقی نیست.

وی ادامه داد: اتاق اصناف ایران باید وارد بخش‌های كلان اقتصادی شود، چرا كه ما می‌توانیم علاوه بر حضور در عرصه تنها در تولید و صادرات در بخش‌های كوچك در بخش‌های كلان نیز ورود داشته باشیم .

مایه تصریح کرد: تكثر واحدهای صنفی باعث رکود در بازار شده است و باید حدود صنفی اجرا گردد. یك واحد صنفی برای راه اندازی مغازه خود میلیون‌ها تومان هزینه می‌كند، و در شرایطی كه یك مغازه دیگر مشابه او در همان نزدیكی باز ‌شود، این باعث می‌شود كه امنیت اقتصادی آن شغل پایین بیاید.

وی افزود: اصناف ظرفیت‌های زیادی دارند كه می‌توانند با بهره‌مندی از تسهیلات سازمان تامین اجتماعی یا معافیت های لحاظ شده در قانون كار بتوانند 3 یا 4 تا كارگر را بدون تحمیل هیچ هزینه ای به دولت، جذب كنند.

مایه با بیان اینکه بودجه بازرسی ونظارت در اتاق های اصناف شهرستان ها کم است، افزود: واحد بازرسی و نظارت با کمبود بودجه مواجه است و در پرداخت حقوق بازرسان با مشکلات عدیده روبه هستیم .

وی تاکید کرد: واحد بازرسی و نظارت در اتاق‌ها باید ردیف بودجه داشته باشند و در بازنگری قانون نظام صنفی است كه یك سوم از درآمد تعزیرات به اتاق اصناف اختصاص داده شود، اما با وجود تصویب آن این مصوبه بصورت دقیق اجرایی نشده است.

مایه تصریح کرد: تشکیل كمیسیون‌های تخصصی فعال لازمه فعالیت‌ تشکل‌های اصناف در سراسر کشور است که باید جلسات آن با حضور افراد متخصص و کارشناس برگزار شود.

وی در ادامه گفت: اصناف باید از مصرف سرانه كالاهای مورد نیاز مردم آمار دقیق داشته باشند كه در بخش‌های مختلف‌، سرانه مصرف جامعه چه میزان است. در این چند ساله با تشكیل اتاق اصناف مردم بیشتر با این اتاق آشنا شدند و فعالیت آنها را دیدند و می‌دانند كه در صورتی كه بازار با كمبود كالا مواجه شود، مقصر اصناف نیستند.

مایه تصریح کرد: اصناف باید آمارگیری دقیقی از مصرف مردم داشته باشند . تا در زمان نقصان كالا به کنترل بازار کمک کنند. اگر می‌خواهیم در ساماندهی بازار نقش داشته باشیم، باید تلاش كنیم حضوری مطلع و مستند و متکی به با آمار دقیق داشته باشیم و سعی كنیم اطلاعات مان همیشه به روز باشد


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
در نماگرهاي بهاري بانك مركزي اعلام شد؛ مطالبات بانك‌ها فراتر از حجم نقدينگي
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 20:5

جديدترين گزارش بانك مركزي نشان مي‌دهد كه ارزش مطالبات سيستم بانكي از بخش‌هاي دولتي و غيردولتي به ارزش ٦٣٦ هزار ميليارد تومان رسيده است كه اين مبلغ حدود١٨ هزار ميليارد تومان بيش از كل رقم ارزش نقدينگي (حجم نقدينگي) كشور در سه ماه ابتداي سال جاري است. كل نقدينگي در بهار امسال معادل ٦١٨ هزار ميليارد تومان بوده است.
به گزارش «اعتماد»، بانك مركزي جديدترين آمارها از شاخص‌هاي عمده اقتصادي مربوط به بهار ١٣٩٣ را منتشر كرد كه براساس آمارهاي اعلام شده، به صورت رسمي نرخ رشد اقتصادي ٦/٤ درصد در سه ماهه ابتدايي امسال تاييد شد.
به گزارش خبرنگار «اعتماد»، بانك مركزي در روزهاي ابتدايي مهرماه امسال، گزارشي مقدماتي از سه ماهه ابتدايي امسال را بر روي خروجي سايت خود قرار دارد. جداول منتشر شده در اين گزارش، عدد ٦/٤ درصد از نرخ رشد اقتصادي بهار ١٣٩٣ را نشان مي‌داد. اما اين‌بار بانك مركزي به صورت رسمي، در هفتاد و ششمين نماگرهاي اقتصادي خود، گزارشي از وضعيت شاخص‌هاي عمده اقتصادي را منتشر كرد. آمارها بيانگر اين است كه در بهار امسال، نرخ رشد اقتصادي با نفت ٦/٤ درصد و بدون نفت ٤/٤ درصد بوده است؛ اين در حالي است كه نرخ رشد اقتصادي در بهار سال ١٣٩٢، يعني سه ماهه اول سال گذشته، با نفت منفي ١/٤ درصد و بدون نفت منفي ٤/١ درصد بود.
در ميان جداول بانك مركزي، آنچه بيش از پيش در كنار نرخ رشد اقتصادي جلب‌توجه مي‌كند، ارزش افزوده بخش‌هاي مختلف اقتصادي است. آمارها حاكي از آن است كه نرخ رشد اقتصادي تمام بخش‌هاي اقتصادي از رشد به نسبت خوبي برخوردار بوده است؛ به طوري كه ارزش افزوده بخش نفت در انتهاي بهار ١٣٩٣ به پنج هزار و ٢٤٧ ميليارد تومان مي‌رسد، اما اين رقم در بهار سال ١٣٩٢ حدود چهار هزار و ٩٤٤ ميليارد تومان اعلام شده بود.
در عين حال، آمارهاي بانك مركزي از رشد مطلوب نرخ رشد ساير بخش اقتصادي خبر مي‌دهد. نرخ رشد بخش كشاورزي در بهار امسال ٣/٣ درصد، بخش صنايع و معادن ١/٨ درصد، صنعت و معدن ١/١٠ درصد، ساختمان ١/٢ درصد و خدمات ٧/٣ درصد گزارش شده و اين در حالي است كه نرخ رشد بخش صنايع و معادن در بهار سال گذشته منفي ٧ درصد، صنعت و معدن منفي ٦/٧ درصد، ساختمان منفي ٨/٧ درصد و خدمات منفي ١/١ درصد بود.

وضعيت دارايي‌هاي خارجي سيستم بانكي

بانك مركزي اطلاعات منتشر شده از وضعيت متغيرهاي پولي و اعتباري را نيز در گزارش جديد خود به روز كرده است. براساس اين گزارش، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي در انتهاي خردادماه امسال ٨/١٢٨ درصد، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك‌ها ٦/١٠٤ درصد و خالص دارايي‌هاي سيستم بانكي ١٢٤ درصد رشد داشته است؛ به طوري كه در خردادماه امسال خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي در رقم ١٧٠ هزار و ١٩٧ ميليارد تومان، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك‌ها در رقم ٣٧ هزار و ١١٧ ميليارد تومان و خالص دارايي‌هاي خارجي سيستم بانكي در رقم ٢٠٧ هزار و ٣١٥ ميليارد تومان قرار گرفت.
همچنين بدهي بخش غيردولتي به بانك‌ها در خردادماه امسال ٢/٢١ درصد و بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي ٤/٢٥ درصد افزايش پيدا كرده است؛ به نحوي كه بدهي بخش غيردولتي به كل بانك‌ها ٥١٢ هزار و ٤٤١ ميليارد تومان و بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي ١٢٣ هزار و ٦٥٩ ميليارد تومان اعلام شده است.

نرخ رشد نقدينگي

در ميان جداول بانك مركزي همچنين آمارهايي در رابطه با پايه پولي كشور و نرخ رشد نقدينگي ديده مي‌شود؛ به طوري كه پايه پولي كشور از ١١٤ هزار و ٩٤٣ ميليارد تومان در پايان سال ١٣٩٢، به ١١٢ هزار و ٧٤٤٧ ميليارد تومان در بهار سال ١٣٩٣ رسيده است. از سوي ديگر، آمارهاي بانك مركزي از كاهش نرخ رشد پايه پولي خبر مي‌دهد و نرخ رشد پايه پولي كشور در حالي كه در سال ١٣٩٣ حدود ٨/١٧ درصد بود، در سه ماهه ابتدايي امسال به منفي ٣/٢ درصد كاهش يافته است.

همچنين نرخ رشد اسكناس و مسكوك در دست اشخاص براساس گزارش بانك مركزي در بهار سال ١٣٩٣ منفي ٣/١٣ درصد، نرخ رشد سپرده‌هاي ديداري منفي ٥/٠ درصد، نرخ رشد سپرده‌هاي غيرديداري (شبه پول) ٩/٥ درصد، نرخ رشد كل سپرده‌هاي بخش غيردولتي ٩/٤ درصد و نرخ رشد نقدينگي ٩/٣ درصد (حدود ٦١٨ هزار ميليارد تومان) اعلام شده است.
اين در حالي است كه نرخ رشد اين متغيرها در سال ١٣٩٢ متفاوت بود. بانك مركزي، نرخ رشد اسكناس و مسكوك در دست اشخاص در سال ١٣٩٢ را حدود ٦/١ درصد، نرخ رشد سپرده‌هاي ديداري را ٣/٦ درصد، نرخ سپرده‌هاي غيرديداري (شبه پول) را ٣٧ درصد، نرخ رشد كل سپرده‌هاي بخش غيردولتي را ٢/٣١ درصد و نرخ رشد نقدينگي را ١/٢٩ درصد گزارش كرده بود.
همچنين در گزارش اخير بانك مركزي از وضعيت سپرده‌هاي ديداري بانك‌ها نزد بانك مركزي، حاكي از آن است كه رقم آن از ٨ هزار و ٢٠٨ ميليارد تومان در فروردين‌ماه ١٣٩٣ به ٤ هزار و ٧٨٥ ميليارد تومان در خردادماه امسال كاهش يافته است.

بدهي دولت به بانك مركزي و بانك‌ها

نماگرهاي بانك مركزي، وضعيت بدهي دولت به بانك مركزي و بانك‌ها را نيز نشان مي‌دهد. بر اين اساس، بدهي دولت به بانك مركزي در بهار امسال به رقم ١٩ هزار و ١١٤ ميليارد تومان و بدهي دولت به بانك‌ها به ٨١ هزار و ٨٣٧ ميليارد تومان رسيده است. همچنين بدهي شركت‌ها و موسسات دولتي به بانك مركزي در سه ماهه ابتدايي امسال بالغ بر ١٩ هزار و ١٩٤ ميليارد تومان و به بانك‌ها ٣ هزار و ٥١٣ ميليارد تومان اعلام شده است. گزارش بانك مركزي در عين حال، از مطالبات حدود ٦٣٦ هزار ميليارد توماني سيستم بانكي از بخش‌هاي دولتي و غيردولتي خبر مي‌دهد.

وضع مالي دولت

در اين ميان، آمارهاي بانك مركزي متذكر مي‌شود درآمد دولت در سه ماهه ابتدايي امسال نسبت به بهار سال ١٣٩٣ با رشد مطلوبي همراه بوده است. درآمد دولت در بهار امسال بالغ بر ١٥ هزار و ٩٨٤ ميليارد تومان بوده و اين در حالي است كه اين رقم در بهار سال گذشته حدود ١٢ هزار و ٧٣٠ ميليارد تومان گزارش شده بود. در همين حال، پرداخت‌هاي هزينه‌يي (جاري) به ٣٣ هزار و ٢٠١ ميليارد تومان، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌يي به ١٣ هزار و ٨٩٤ ميليارد تومان، تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي به ٣٢ ميليارد تومان و كسري تراز عملياتي به ١٨ هزار و ٦٣٥ ميليارد تومان رسيده است.
همچنين آمارهاي بانك مركزي، از وضعيت درآمدهاي مالياتي حاكي از آن است كه درآمد ماليات‌هاي مستقيم در بهار ١٣٩٣ به ٦ هزار و ٥٩٥ ميليارد تومان درآمد ماليات‌هاي غيرمستقيم به ٥ هزار و ٤٥٤ ميليارد تومان افزايش يافته است؛ اين در حالي است كه درآمد ماليات‌هاي مستقيم در سه ماهه اول سال ١٣٩٢ بالع بر ٤ هزار و ٩٣٠ ميليارد تومان و درآمد ماليات‌هاي غيرمستقيم ٣ هزار و ٢٧٤ ميليارد تومان بود.
از سوي ديگر، در ميان نماگرهاي بانك مركزي، همچون چند فصل گذشته، همچنان جاي آمار توليد و صادرات نفت خالي است. آخرين آمارها در اين رابطه به سال ٩١ مربوط مي‌شود و از آن زمان تاكنون، هيچ آماري از توليد و صادرات نفت منتشر نشده است.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
مردم باید معترض مالیات بر ارزش افزوده باشند
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 19:58
به گزارش اتاق اصناف ایران، روزنامه شهروند با غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
 
در ابتدا می‌خواستم اساساً توضیح بدهید که تعریف مالیات بر ارزش افزوده چيست؟
 
اگر بخواهيم ارزش افزوده را به زبان ساده بيان كنيم، ارزش افزوده عبارت است از ما‌به‌التفاوت ستانده و داده. به عبارت ساده‌تر و در عمل ارزش افزوده يعني: فروش منهاي خريد.
 
اگر ممکن است برای روشن شدن بحث، در این رابطه یک نمونه عینی ارایه دهید؟
 
برای توضیح بیشتر يك كارگاه كفاشي را در نظر بگيريد كه اقدام به توليد كفش مي‌كند. اين كارگاه براي توليد يك جفت كفش احتياج به مواداوليه به شرح زير دارد كه هركدام را به قيمت‌هايي كه در فهرست زير آمده است، ‌خريداري مي‌کند: چرم رويه ٣٥,٠٠٠ ريال، كفي كفش ٢٥.٠٠٠ ريال، ميخ كفاشي ١.٠٠٠ ريال، چسب كفاشي: ٨٠٠ ريال، نخ كفاشي ٥٠٠ ريال
 
بنابراين مجموع خريد اين كارگاه كفاشي براي توليد يك جفت كفش ٦٢,٣٠٠ ريال است. بعد از انجام يكسري عمليات روي مواداوليه خريداري شده، يك جفت كفش توليد مي‌شود. توليدكننده كفش، يك جفت كفش را به قيمت ١٢٠.٠٠٠ ريال مي‌فروشد.
 
با توجه به تعريف فوق، ارزش افزوده ايجاد شده توسط توليدكننده كفش عبارت خواهد بود از: خريد ـ فروش = ارزش افزوده
٤,٦١٦ = ٨درصد × ٥٧.٧٠٠ = ٦٢.٣٠٠ ـ ١٢٠.٠٠٠= ارزش افزوده
 
بنابراین مشاهده می‌کنید که این مالیات چندباره اخذ نشده بلکه در مجموع ٤,٦١٦ ریال اخذ می‌شود همین فرمول در مورد طلا هم صادق است. یعنی در تبدیل شمس به طلا و زیورآلات در مجموع در چند مرحله همان ٨‌درصد فعلی اخذ می‌شود نه بیشتر.
اما هر چرخه کالایی خریداری شده که مالیاتی داده است، در مجموع این هزینه را بالا برده و از کل ٨‌درصد گرفته می‌شود!
 
اگر طلای شمش ١٠ دلار خریده شود و ده‌ها دلار هزینه بشود و نهایتش بشود ١١٠ دلار باز هم اگر ٨‌درصد را بگیریم این مبلغ یک عدد جمع شده است که مالیات‌هایش به جیب تولید برگشته است. سیستم حسابداری این موضوع ساده است. در حساب‌های هر مجموعه‌ای، یک بخش برای مالیات بر ارزش افزوده ایجاد می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده پرداختی برای هر بخش مجموعه تولیدی یک ستون و دریافتی‌هایش ستون دیگر می‌شود؛ اگر بیشتر کسی مالیات بر ارزش افزوده داده باشد از سازمان امور مالیاتی پس می‌گیرد یا از مالیات بستانکار می‌شود و در دوره ٣ ماهه بعدی آن را کسر می‌کند.
 
آیا هم‌اکنون سیستم‌های زیرساختی لازم برای محاسبه و برگرداندن مالیات‌ها در چرخه‌ها را داریم؟
 
نه متاسفانه مشکلات این‌گونه‌ای به وضوح وجود دارد و برخی کالاهای تمام‌شده را نمی‌توان دقیق محاسبه کرد که چه زمانی فروخته شده تا مالیات آن در چرخه قبلی تولید برگردانده شود.
 
در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟
 
در اصل لایحه پیشنهادی دولت که در ‌سال ١٣٨٠ به مجلس وقت ارایه شده بود نرخ پیشنهادی دولت ١٥‌درصد بود که سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان در ‌سال ١٣٨٧ به ٣‌درصد کاهش یافت اما وفق قانون دولت مجاز بود سالانه یک‌درصد به نرخ اضافه كند تا سرانجام که ‌سال گذشته مجلس نرخ مالیات بر ارزش افزوده را ٨‌درصد (یک‌درصد مالیات سلامت) تعیین كرد.
 
آیا این نرخ منطقی است؟
 
با توجه به نرخ‌های متداول در کشورهای مختلف که مابین ١٠ الی ١٥درصداست این نرخ چنانچه دولت به تعهدات خود در قانون (استرداد مالیات اضافی) به موقع عمل كند غیرمنطقی نیست.
 
با بالا رفتن این نرخ باز هم هزینه تمام‌شده کالاهای مردم بیشتر می‌شود! آیا با وضع کنونی اقتصادمان این منطقی و درست است؟
 
بحث دقیقا همین است که در اعتراض به این قانون مردم باید معترض باشند نه صنوف. چون قیمت تمام‌شده کالاهای مردم بالا رفته و بالاتر می‌رود. اما در کمال تعجب این صنوف هستند که معترضند. آنها با پول مردم کار می‌کنند و مالیات‌ها که متعلق به آنها نیست، ٣ ماه در جیبشان می‌ماند و باز هم معترضند!
 
در تمام دنیا این مالیات برای کنترل مصرف است اما در ایران تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برای بالا بردن سود خودشان دنبال راهی هستند که مالیات ندهند، به این قانون معترضند و اصل ماجرا مغفول واقع شده است.
 
قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران چقدر سابقه دارد؟
 
وزارت امور اقتصادی و دارايی از‌ سال ١٣٦٤ موضوع مالیات بر ارزش افزوده را  در دستور کار خود دارد.‌ سال ١٣٦٦ پیش‌نویس این قانون به مجلس رفت که به علت تداوم جنگ مسکوت ماند. لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از تجدید نظر در ‌سال ١٣٨١ به مجلس ارایه و کلیات آن سال ١٣٨٤ تصویب شدکه ‌سال ١٣٨٧ تصویب و از ١ /٧/ ١٣٨٧ لازم‌‌الاجرا شد. به علت آن‌که مدت اجرای قانون ٥‌سال پیش‌بینی و در تاریخ ١ /٧ /١٣٩٢ خاتمه یافته وزارت امور اقتصادی و دارايی مجدداً قانون ارزش افزوده را جهت تصویب و دائمی‌شدن قانون به مجلس ارایه کرده‌است.
 
پس با این حساب هم‌اکنون قانونی نیست؟
 
در بودجه ٩٣ دیده شد و مصوبه دارد و هم‌اکنون باید این قانون دایمی شود چون در بودجه سالانه موقت است و دولت می‌خواهد دایمی شود.
 
 نتايج و ويژگي‌هاي ماليات بر ارزش افزوده چه بوده که دولت بر اجرایش اصرار دارد؟
 
شفاف‌سازي تدريجي مبادلات اقتصادي به دليل ويژگي خودكنترلي اين ماليات، قابليت رديابي معاملات در زنجيره‌ها (واردات، توليد، توزيع و صادرات)، تشويق صادرات و حمايت از سرمايه‌گذاري و توليد، اخذ ماليات بيشتر از افرادی كه یک كالا و خدمت لوكس‌ و غيرضرور را بيشتر مصرف مي‌کنند از مزایای این قانون است. افزايش مستقيم و غيرمستقيم ميزان درآمدهاي مالياتي و نسبت آن از كل درآمدهاي جاري دولت، جلوگيري از اخذ ماليات مضاعف بر مصرف محصول (يا خدمت) نهايي و حذف ماليات‌ها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجميع عوارض از دیگر ویژگی‌های این قانون است. زیرا ماليات بر ارزش افزوده از نوع مصرفي است و فصلي بودن دوره‌هاي مالياتي با امکان کاهش دوره براي موديان خاص (٣ماهه) مهم‌ترین مزیت مالیات بر ارزش افزوده است.
 
برخی محافل و صنوف در ایران با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مخالفند یا مانع‌تراشی می‌کنند؛ با مزایایی که شما گفتید دلیل مخالفت‌ها چیست؟
 
اساساً عده‌ای که عمدتاً هم بخش ویرانگر اقتصادی هستند علاقه‌مند هستند که همه هستی کشور را ببلعند و هیچ هزینه‌ای هم متحمل نشوند. اینان تحت عناوین فریبنده، «توسعه، کارآفرینی و...» درصدد هستند از طریق رسانه‌ها و مجلس اعمال نفوذ کرده و درآمدهای خود را از مالیات معاف کنند. البته بخش قابل توجهی از مودیان مالیاتی که اتفاقاً همیشه بار مالیاتی بر دوش آنان بوده (حقوق‌بگیران و کسبه) هم معترض هستند. اعتراض اینان بر این مبناست که می‌گوینددر ازای پرداخت مالیات باید ارایه خدمات اجتماعی مناسب از سوی دولت باشد. یعنی نمی‌شود مردم هم مالیات بدهند و هم همه‌ساله مشاهده کنند خدمات اجتماعی رو به نقصان رفته و کیفیت این خدمات کاهش یابد. به‌طور مثال دولت نمی‌تواند هم از مردم مالیات بگیرد و هم آموزش را به اشکال مختلف غیردولتی و خصوصی کند یا نمی‌توان از جامعه کار و تولید ٣٠‌درصد بابت مالیات تأمین اجتماعی (حق بیمه) کسر کرد اما هر روز با بخشنامه‌های مختلف سبد‌ دارو و درمان مردم را کاهش داد.
 
آیا واقعیت دارد که در برخی کشورهای پیشرفته نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی بالای ٥٠‌درصد است.
 
آری. اساساً در کشورهایی که به‌ویژه دارای منابع طبیعی و خدادادی نیستند منابع دولت جز از طریق مالیات و عوارض تأمین نمی‌شود. مثلاً در دانمارک به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین کشورهای جهان این نسبت ٥٨‌درصد اما متاسفانه در ایران حداقل از‌سال ١٣٨٤ تاکنون این نسبت حول و حواشی ٦ تا ٧‌درصد در نوسان بوده و باز هم سرمایه‌داران مدعی هستند که باید معاف باشند. تو گویی سرمایه‌داران ایرانی شاخ فلک را شکافته‌اند درحالی‌که در کشورهای اروپای شمالی نرخ مالیات شرکت‌ها و اشخاص بسیار بالاتر از ایران هستند و اقتصاد آنها هم برخلاف اقتصاد سنتی‌ ما دانش پایه است.
 
تغییراتی که به ارایه مجدد قانون مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته چیست؟
 
تغییرات کلی معنی‌داری صورت نگرفته است. فراموش نکنیم متن این قانون به‌طورکلی رونویسی از یک متنی است که توسط برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) و اتحادیه اروپا توصیه شده لذا جز در دو سه مورد که احتمالاً در فرآیند بررسی اصلاح خواهد شد، خود قانون دچار اشکال متنی نیست بلکه متاسفانه در اجرا دچار مشکل هستیم.
 
این مشکلات اجرایی کدامند؟
 
به‌طور مثال در قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای عرضه کالا، تاریخ صورتحساب، تاریخ تحویل یا تاریخ تحقق معامله ذکر شده که به‌نظر اینجانب تاریخ تحقق معامله با توجه به شرایط محیطی اقتصادی کشور نامناسب و ناعادلانه است زیرا در بسیاری موارد با امضای قرارداد، اجرای آن محقق اما تا زمان تحویل کالا هیچ فعل و انفعال اقتصادی خاصی صورت نمی‌گیرد لذا اخذ مالیات قبل از اجرای فرآیند منطقی نیست همین مورد درباره عرضه تاریخ ارایه خدمات نیز وجود دارد. زیرا عملاً بسیاری از پیمانکاران بعد از ارایه خدمات اقدام به صدور صورتحساب و اخذ وجه می‌کنند و لذا قبل از آن پرداخت مالیات منطقی نیست. از سوی دیگر متاسفانه سازمان مالیاتی در استرداد مالیات اضافی موفق عمل نکرده و نهایتاً کوشش می‌کنند مودی را به پذیرش تهاتر با سنوات بعدی راضی کنند که چنین عملی با متن قانون مغایرت دارد.
 
پس اعتراض طلافروشان و صادرکنندگان فرش چه بوده است؟
 
اولاً وفق مقررات قانون صادرات کالا و خدمات از شمول این مالیات معاف هستند اما اعتراض صادرکنندگان فرش روی حساب و کتاب بوده بدین معنی که آنها فکر کردند اگرچه معاف هستند اما چون ملزم به ارایه اظهارنامه صفر هستند پس سازمان مالیاتی به مقدار صادرات پی خواهد برد و مصادف به پیمان ارزی آنها مشخص می‌شود. بدین معنی که بعداً مشخص خواهد شد صادرکنندگان فرش، ارز حاصل از صادرات را به چه اشخاصی فروخته‌اند؟ صادرکنندگان فرش از زاویه پنهان‌کاری معترض بودند که اعتراض آنها نابجا و عمل سازمان مالیاتی از این بابت کاملاً درست و قانونی بود.
 
اما درباره اعتراض واردکنندگان طلا قصه سر دراز دارد. طلافروشان مدعی هستند که چون ساخت طلا فرآیندی چندباره است پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چندباره و قیمت طلا بالا رفته و کسب و کار آنان دچار نقصان خواهد شد. درحالی‌که فارغ از چندباره بودن این مالیات اولاً آنها متحمل پرداخت مالیات نیستند بلکه مصرف‌کننده بخت‌برگشته نهايی باید این مالیات را پرداخت کند ثانیاً اگر طلافروشان وقتی شمش و طلای اولیه را خریداری کنند مالیات آن را بپردازند (که باعث شناسايی دانه درشت‌های این صنعت و قاچاق واردات طلا خواهد شد) در مرحله بعدی که طلا را می‌فروشند مالیات اولیه پرداختی کسر می‌شود و لذا دچار دوباره پرداختی نمی‌شوند اما چون حضرات مالیات بار اول را به علت آن‌که نمی‌خواهند دانه‌درشت‌ها شناسایی شوند پرداخت نمی‌کنند بدیهی است در مرحله بعدی قادر به استفاده از اعتبار مالیاتی مرحله قبل نیستند و لذا اصل دعوا سر هیچ (عدم معرفی واردکنندگان طلا و دانه‌درشت‌ها) می‌باشد و لاغیر.
 
یعنی شما می‌گویید این همه اعتراض‌ها پایه منطقی ندارد؟
 
خیر اتفاقاً آنهايی که باید معترض باشند (مصرف‌کنندگان نهایی) چون فاقد قدرت و توانايی و سازماندهی هستند ناچارند جور مصیبت این مالیات را به دوش کشند اما آنهایی که در بسیاری موارد مالیات را هم از مصرف‌کننده اخذ اما به جیب خود واریز و حتی از پرداخت آن به حساب خزانه خودداری کرده‌اند معترض شده‌اند. من هم یکی از کسانی هستم که به فرآیند اجرای قانون معترض هستم. یعنی اعتقاد دارم رابطه دولت - ملت باید براساس مسئولیت و پاسخگویی باشد به‌طوری که اگر یک مودی مالیات خود را وفق قانون پرداخت و اضافه مالیات دارد دولت باید و حتماً اضافه مالیات را در موعد مقرر مسترد و از بازی مالیاتی خودداری کند و ماموران مالیاتی حقوق مودیان مالیاتی را رعایت کنند یا چنانچه دستگاه‌های دولتی به‌رغم کسر این مالیات از پرداخت به‌موقع آن به حساب خزانه اجتناب کرده‌اند اصل مالیات و جریمه مالیاتی را از کسرکنندگان مالیاتی (دستگاه‌های دولتی) مطالبه کنند نه این‌که پیمانکاران را تحت فشار بگذارند که بابت مالیات اخذ نشده بروند بدهی تقسیطی را بپذیرند!! (کاری که متاسفانه در ٤‌سال گذشته صورت گرفته). بلی این مسائل قابل اعتراض و دستگاه مالیات‌ستانی هم وظیفه دارد از حقوق مالیاتی حمایت کند بدین‌طریق که با ارایه صورتحساب پیمانکار و صورت‌های مالی حسابرسی‌شده چنانچه مشخص شود کارفرمایان در ایفای تعهدات قانونی خود کوتاهی کرده، با کارفرمایان اعم از دولتی، نهادی و خصوصی برخورد شدید کند و حساب‌های آنها را به موجب قانون مسدود و مالیات را از حساب‌های آنها پرداخت کند نه این‌که پیمانکاران را موظف به دوباره پرداخت کند.
 
مگر این‌گونه موارد هم بوده است؟
 
متأسفانه بسیار زیاد به‌ویژه از سوی کارفرمایان دولتی که عمدتاً دستگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی مسبب آن بوده‌اند. جالب است پیمانکاران به دلیل آن‌که بزرگ‌کارفرمایان کشور دولتی هستند نمی‌توانند علیه آنان اقامه دعوی کنند (زیرا در این صورت دیگر به آنها کار ارجاع نخواهد شد) لذا کارفرمایان دولتی به پیمانکاران می‌گویند شما بروید با اداره مالیاتی توافق کنید بعد ما قسط مالیات را به شما پرداخت می‌کنیم (در بهترین حالت) اما جریمه مالیاتی بهرحال دامنگیر پیمانکاران شده است. جالب آن‌که اعتراض به حق پیمانکاران بزرگ حوزه نفت و گاز و پتروشیمی که در سازندگی کشور موثر و دخیل هستند هیچ‌گاه در رسانه‌ها مطرح نشده اما اعتراض صنوف بازاری که برادران قانون‌گذار به آنها عنایت خاص دارند همه در جا در بوق و کرنا مطرح شده و حتی مناظره و میزگرد تلویزیونی هم دراین‌باره به کرات برگزار شده است.
 
بیشترین تخلف از مالیات بر ارزش افزوده را شرکت‌های دولتی مرتکب شدند که به بهانه‌های واهی به‌ویژه در سال‌های ٨٨- ١٣٨٧ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و قراردادهای پیمانکاری عمرانی خودداری و هزینه‌های سنگینی را به پیمانکاران و مهندسین مشاور کشور تحمیل کردند.
 
با این توضیح پس قانون اشکالی ندارد و مردم باید مالیات را بدهند؟
 
خیر من معتقدم چون هرگونه مالیات یک هزینه اجتماعی است دولت باید ما به ازای مالیات دریافتی را به صراحت به مردم از طریق ارایه خدمات اجتماعی مناسب ارایه دهد بدین معنی که وقتی نرخ مالیات و حجم مالیات بالا می‌رود در عمل شاهد تعداد بیشتر مدارس، دانشگاه و مراکز آموزشی و درمان و بهداشتی دولتی ارزان‌قیمت باشیم نه این‌که هر روز و به بهانه‌های مختلف به افزایش بهای خدمات عمومی نظیر آب و برق و گاز و... بپردازیم و از مردم هم توقع داشته باشیم مالیات بدهند در چنین شرایطی بدیهی است مالیات‌گریزی به‌عنوان یک اصل در دستورکار شهروندان قرار خواهد گرفت.
 
مردم می‌گویند اگر این قانون خوب است باید برای همه اجرا شود نمی‌شود بخشی از جامعه مشمول مالیات و بخش دیگر مالیات‌گریز راست راست مصاحبه و مناظره کنند که مالیات نمی‌دهیم!
 
آیا مشخص است درآمد دولت از مالیات بر ارزش افزوده چقدر بوده است؟
 
براساس آمار و اطلاعات منتشر شده درآمدهای دولت بابت اخذ مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم‌ سال ١٣٨٧ تا پایان تیرماه ١٣٩٢ مبلغ مالیات و عوارض ابراز شده معادل ٣٠٢,٨١٥هزار میلیارد ریال و مبلغ مالیات و عوارض وصول شده معادل ٣٨٩.٣٢٥‌هزار ‌میلیارد ریال مالیات (٢٢٢.٣١٢‌هزار ‌میلیارد ریال مالیات و ١٦٧.٠١٣‌هزار ‌میلیارد ریال عوارض) وصول شده که بالاترین مبلغ وصولی مربوط به ‌سال ١٣٩١ بوده است.
 
با این توضیحات عمده فشار مالیات بر ارزش افزوده به مصرف‌کنندگان است نه تولیدکنندگان؟
کاملاً درست است. اساساً این مالیات نوعی مالیات بر مصرف است و برای فعالان حرفه‌ای مشخص نیست چرا تولیدکنندگان می‌نالند زیرا باید مصرف‌کنندگان فغان برآورند. البته در همه جای دنیا برای این‌که زندگی مردم دچار مشکل نشود معافیت‌های خاصی برای موادغذایی، دارویی، عملیات بانکی، مطبوعات و کتاب، انواع دارو و خدمات حمل‌ونقل عمومی، اموال غیرمنقول، انواع خدمات آموزشی، محصولات کشاورزی فرآوری نشده دام و طیور زنده، انواع کود و سم و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته شده است.
 
دولت باید از مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان شمشیری علیه قاچاق استفاده کند. چطور امکان دارد در کشوری که بر مسائل امنیتی محیط شده سالانه ٢٠ الی ٣٠‌میلیارد نخ سیگار، بیش از یک‌میلیارد دلار موبایل و یک‌میلیارد دلار لوازم بهداشتی و به صورت قاچاق وارد و مالیات و عوارض گمرکی (حقوق دولتی) را نپردازند. بعد دولت برای کمبود منابع مالی خود به اقشاری که اساساً مشمول مالیات نمی‌شوند فشار مضاعف وارد کند. بعد دیگر قضیه آن است که منابع مالیات نباید صرفاً بابت تأمین هزینه‌های جاری دولت به کار برود بلکه دولت باید هزینه‌های جاری خود را کاهش و کنترل و منابع مالیاتی مصروف توسعه اقتصادی کشور شود. درحالی‌که حقوق‌بگیران و اقشار آسیب‌پذیر بیشترین مالیات کشور را پرداخت می‌کنند، الطاف مالیاتی متوجه مالیات‌گریزان است.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
قانون تجارت الكترونيکی
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:36
 

 قانون تجارت الكترونيکی

 
 

باب اول – مقررات عمومی

 
 

مبحث اول- در كليات

 

 فصل اول- قلمرو و شمول قانون

ماده 1- اين قانون مجموعه اصول و قواعدی است كه برای مبادله آسان و ايمن اطلاعات در واسط‌های الكترونيكی و با استفاده از سيستم‌های ارتباطی جديد به كار می‌رود.
 
 

فصل دوم – تعريف

 

ماده 2-

الف - «داده‌پيام» (Data Message): هر نمادی از واقعه، اطلاعات يا مفهوم است كه با وسائل الكترونيكی، نوری و يا فناوری‌های جديد اطلاعات توليد، ارسال،دريافت، ذخيره يا پردازش می‌شود.
ب- «اصل‌ساز» (Originator): منشأ اصلی «داده‌پيام» است كه «داده‌پيام» به وسيله او يا از طرف او توليد يا ارسال می‌شود اما شامل شخصی كه در خصوص «داده‌پيام» به عنوان واسطه عمل می‌كند نخواهد شد.
ج- «مخاطب» (Addressee): شخصی است كه اصل‌ساز قصد دارد وی «داده‌پيام» را دريافت كند، اما شامل شخصی كه در ارتباط با «داده‌پيام» به عنوان واسطه عمل می‌كند نخواهد شد.
د- «ارجاع در داده‌پيام» ( By Reference Incorporation): يعنی به منابعی خارج از «داده‌پيام» عطف شود كه در صورت مطابقت با ماده (18) اين قانون جزئی از «داده‌پيام» محسوب می‌شود.
ه- «تماميت داده‌پيام» (Integrity ): عبارت است از موجوديت كامل و بدون تغيير «داده‌پيام». اعمال ناشی از تصدی سيستم از قبيل ارسال، ذخيره يا نمايش اطلاعات كه به طور معمول انجام می‌شود خدشه‌ای به تماميت «داده‌پيام» وارد نمی‌كند.
و- «سيستم رايانه‌ای» (System :(Computer هر نوع دستگاه يا مجموعه‌ای از دستگاه‌های متصل سخت‌افزاری- نرم‌افزاری است كه از طريق اجرای برنامه‌های پردازش خود كار «داده‌پيام» عمل می‌كند.
ز- «سيستم اطلاعاتی» (System Information): سيستمی برای توليد (اصل‌سازی)، ارسال، دريافت، ذخيره يا پردازش «داده‌پيام» است.
ح- «سيستم اطلاعاتی مطمئن» (System Secure Information): سيستم اطلاعاتی است كه:
1- به نحوی معقول در برابر سوء استفاده و نفوذ محفوظ باشد.
2- سطح معقولی از قابليت دسترسي و تصدی صحيح را دارا باشد.
3- به نحوی معقول متناسب با اهميت كاری كه انجام می‌دهد پيكربندی و سازماندهی شده باشد.
4- موافق با رويه ايمن باشد.
ط- «رويه ايمن» (Secure Method): رويه‌ای است برای تطبيق صحت ثبت «داده‌پيام» منشأ و مقصد آن با تعيين تاريخ و برای يافتن هرگونه خطا يا تغيير در مبادله، محتوا و يا ذخيره سازی «داده‌پيام» از يك زمان خاص. يك رويه ايمن ممكن است با استفاده از الگوريتم‌ها يا كدها، كلمات يا ارقام شناسائی، رمزنگاری، روش‌های تصديق يا پاسخ برگشت و يا طرق ايمنی مشابه انجام شود.
ی- «امضای الكترونيكی»(Electronic Signature): عبارت از هر نوع علامت منضم شده يا به نحو منطقی متصل شده به «داده‌پيام» است كه برای شناسائی امضا كننده «داده‌پيام» است كه برای شناسائی امضا كننده «داده‌پيام» مورد استفاده قرار می‌گيرد.
ك- «امضای الكترونيكی مطمئن» ( Secure/Enhanced/Advanced Electronic Signature)
هر امضای الكترونيكی است كه مطابق با ماده (10) اين قانون باشد.
ل- «امضاء كننده» (Signatory): هر شخص يا قائم مقام وی كه امضای الكترونيكی توليد می‌كند.
م- «شخص» (Person): اعم است از شخص حقيقی و حقوقی و يا سيستم‌های رايانه‌ای تحت كنترل آنان.
ن- «معقول» (سنجش عقلانی)، (Reasonableness Test): با توجه به اوضاع و احوال مبادله «داده‌پيام» از جمله : طبيعت مبادله، مهارت و موقعيت طرفين، حجم مبادلات طرفين در موارد مشابه، در دسترس بودن گزينه‌های پيشنهادی و در آن گزينه‌ها از جانب هر يك از طرفين، هزينه گزينه‌هاي پيشنهادی، عرف و روش‌های معمول و مورد استفاده در اين نوع مبادلات، ارزيابی می‌شود.
س- «مصرف كننده» (Consumer): هر شخصی است كه به منظوری جز تجارت يا شغل حرفه‌ای اقدام می‌كند.
ع- «تأمين كننده» (Supplier): عبارت از شخصی است كه بنا به اهليت تجاری، صنفی يا حرفه‌ای فعاليت می‌كند.
ف- «وسايل ارتباط از راه دور» (Means Of Distance Communication): عبارت از هر نوع وسيله‌ای است كه بدون حضور فيزيكی همزمان تأمين كننده و مصرف كننده جهت فروش كالا و خدمات استفاده می‌شود.
ص- «عقد از راه دور»(Distance Contract): ايجاب و قبول راجع به كالاها و خدمات بين تأمين كننده و مصرف كننده با استفاده از وسايل ارتباط از راه دور است. 
ق- «واسط بادوام» (Durable Medium): يعنی وسائل كه به موجب آن مصرف كننده شخصا «داده‌پيام»های مربوطه را بر روی آن ذخيره كند از جمله شامل فلاپی ديسک، ديسک فشرده، ديسک سخت و يا پست الكترونيكی مصرف كننده.
ز- «داده‌پيام‌های شخصی» (Private Data): يعنی «داده‌پيام»های مربوطه به يك شخص حقيقی (موضوع «داده» Data Subject) مشخص و معين.
 
فصل سوم – تفسير قانون 
ماده 3- در تفسير اين قانون هميشه بايد به خصوصيت بين‌المللی، ضرورت توسعه هماهنگی بين كشورها در كاربرد آن و رعايت لزوم حسن نيت توجه كرد.
ماده 4- در مواقع سكوت و يا ابهام باب اول اين قانون، محاكم قضايی بايد بر اساس ساير قوانين موضوعه و رعايت چهارچوب فصول و مواد مندرج در اين قانون، قضاوت نمايند.
 
 

فصل چهارم – اعتبار قراردادهای خصوصی 

ماده 5- هرگونه تغيير در توليد، ارسال، دريافت، ذخيره و يا پردازش داده‌پيام با توافق و قرارداد خاص طرفين معتبر است.
 
 

مبحث دوم- در احكام «داده‌پيام» 

 -نوشته، امضاء اصل
ماده 6- هرگاه وجود يک نوشته از نظر قانون لازم باشد، «داده‌پيام» در حكم نوشته است مگر در موارد زير:
الف- اسناد مالكيت اموال غيرمنقول.
ب- فروش مواد داروئی به مصرف‌كنندگان نهايی.
ج- اعلام، اخطار، هشدار و يا عبارات مشابهي كه دستور خاصی براي استفاده كالا صادر می‌كند و يا از بكارگيری روش‌های خاصی به صورت فعلی يا ترک فعل منع می‌كند.
ماده 7- هر گاه قانون، وجود امضاء را لازم بداند امضای الكترونيكی مكفی است.
ماده 8- هرگاه قانون لازم بداند كه اطلاعات به صورت اصل ارائه يا نگهداری شود، اين امر يا نگهداری و ارائه اطلاعات به صورت داده‌پيام نيز در صورت وجود شرايط زير امكان پذير می‌باشد:
الف- اطلاعات موردنظر قابل دسترسی بوده و امكان استفاده در صورت رجوع بعدی فراهم باشد.
ب- داده‌پيام به همان قالبی(فرمتی) كه توليد، ارسال و يا دريافت شده و يا به قالبي كه دقيقاً نمايشگر اطلاعاتی باشد كه توليد، ارسال و يا دريافت شده، نگهداری شود.
ج- اطلاعاتی كه مشخص كننده مبدأ، مقصد، زمان ارسال و زمان دريافت داده‌پيام می‌باشند نيز در صورت وجود نگهداری شوند.
د- شرايط ديگری كه هر نهاد، سازمان، دستگاه دولتی و يا وزارتخانه در خصوص نگهداری داده‌پيام مرتبط با حوزه مسؤوليت خود مقرر نموده فراهم شده باشد.
ماده 9- هرگاه شرايطی به وجود آيد كه از مقطعی معين ارسال «داده‌پيام» خاتمه يافته و استفاده از اسناد كاغذی جايگزين آن شود سند كاغذی كه تحت اين شرايط صادر می‌شود بايد به طور صريح ختم تبادل «داده‌پيام» را اعلام كند. جايگزينی اسناد كاغذی به جای «داده‌پيام» اثری بر حقوق و تعهدات قبلی طرفين نخواهد داشت.
 
 

مبحث سوم- «داده‌پيام» مطمئن

 فصل اول- امضاء و سابقه الكترونيكی مطمئن 
ماده10- امضای الكترونيكی مطمئن بايد دارای شرايط زير باشد:
الف- نسبت به امضاء كننده منحصر به فرد باشد.
ب- هويت امضاء كننده «داده‌پيام» را معلوم نمايد.
ج- به وسيله امضاءكننده و يا تحت اراده انحصاری وی صادر شده باشد.
د- به نحوی به يك «داده‌پيام» متصل شود كه هر تغييری در آن «داده‌پيام» قابل تشخيص و كشف باشد.
ماده 11- سابقه الكترونيكی مطمئن عبارت از «داده‌پيام»ی است كه با رعايت شرايط يک سيستم اطلاعاتی مطمئن ذخيره شده و به هنگام لزوم در دسترس و قابل درک است.
 
 

فصل دوم – پذيرش، ارزش اثباتي و آتار سابقه و امضای الكترونيكی مطمئن

ماده 12- اسناد و ادله اثبات دعوی ممكن است به صورت داده‌پيام بوده و در هيچ محكمه يا اداره دولتی نمی توان براساس قواعد ادله موجود، ارزش اثباتی «داده‌پيام» را صرفاً به دليل شكل و قالب آن رد كرد.
ماده 13- به طور كلی، ارزش اثباتی «داده‌پيام»ها با توجه به عوامل مطمئنه از جمله تناسب روش‌های ايمنی به كار گرفته شده با موضوع و منظور مبادله «داده‌پيام» تعيين می‌شود.
ماده 14- كليه «داده‌پيام»هائی كه به طريق مطمئن ايجاد و نگهداری شده‌اند از حيث محتويات و امضای مندرج در آن، تعهدات طرفين يا طرفی كه تعهد كرده و كليه اشخاصی كه قائم مقام قانونی آنان محسوب می‌شوند، اجرای مفاد آن و ساير آتار در حكم اسناد معتبر و قابل استناد در مراجع قضائی و حقوقی است.
ماده 15- نسبت به «داده‌پيام» مطمئن، سوابق الكترونيكی مطمئن و امضای الكترونيكی مطمئن انكار و ترديد مسموع نيست و تنها می‌توان ادعای جعليت به «داده‌پيام» مزبور وارد و با ثابت نمود كه «داده‌پيام» مزبور به جهتی از جهات قانونی از اعتبار افتاده است.
ماده 16- هر «داده‌پيام»ی كه توسط شخص ثالث مطابق با شرايط ماده (11) اين قانون ثبت و نگهداری می‌شود، مقرون به صحت است.
 
 

مبحث چهارم- مبادله «داده‌پيام»

 

 فصل اول- اعتبار قانونی ارجاع در «داده‌پيام»، عقد و اراده طرفين

ماده 17- «ارجاع در داده‌پيام» با رعايت موارد زير معتبر است:
الف- مورد ارجاع به طور صريح در «داده‌پيام» معين شود.
ب- مورد ارجاع برای طرف مقابل كه به آن تكيه مي‌كند روشن و مشخص باشد. 
ج- «داده‌پيام» موضوع ارجاع مورد قبول طرف باشد.
 
 

فصل دوم- انتساب «داده‌پيام»

ماده 18- در موارد زير «داده‌پيام» منسوب به اصل‌ساز است:
الف- اگر توسط اصل‌ساز ويا به وسيله شخصي ارسال شده باشد كه از جانب اصل‌ساز مجاز به اين كار بوده است.
ب- اگر به وسيله سيستم اطلاعاتی برنامه‌ريزی شده يا تصدی خودكار از جانب اصل‌ساز ارسال شود.
ماده 19- «داده‌پيام»ی كه بر اساس يكی از شروط زير ارسال ميشود مخاطب حق دارد آن را ارسال شده محسوب كرده، و مطابق چنين فرضی (ارسال شده) عمل نمايد:
الف- قبلاً به وسيله اصل‌ساز روشی معرفی و يا توافق شده باشد كه معلوم كند آيا «داده‌پيام» همان است كه اصل‌ساز ارسال كرده است.
ب- «داده‌پيام» دريافت شده توسط مخاطب از اقدامات شخصی ناشی شده كه رابطه‌اش با اصل‌ساز، يا نمايندگان وی باعث شده تا شخص مذكور به روش مورد استفاده اصل‌ساز دسترسی يافته و «داده‌پيام» را به مثابه «داده‌پيام» خود بشناسد.
ماده 20- ماده (19)اين قانون شامل مواردی نيست كه پيام از اصل‌ساز صادر نشده باشد و يا به طور اشتباه صادر شده باشد.
ماده 21- هر «داده‌پيام» يك «داده‌پيام» مجزا و مستقل محسوب می‌گردد، مگر آن كه معلوم باشد كه آن «داده‌پيام» نسخه مجددی از «داده‌پيام» اوليه است.
 
 

فصل سوم- تصديق دريافت

ماده 22- هرگاه قبل يا به هنگام ارسال «داده‌پيام» اصل‌ساز از مخاطب بخواهد يا توافق كنند كه دريافت «داده‌پيام» تصديق شود، اگر به شكل يا روش تصديق توافق نشده باشد، هر نوع ارتباط خوكار يا مكاتبه يا اتخاذ هر نوع تدبير مناسب از سوی مخاطب كه اصل‌ساز را به نحو معقول از دريافت «داده‌پيام» مطمئن كند تصديق دريافت «داده‌پيام» محسوب می‌گردد.
ماده 23- اگر اصل‌ساز به طور صريح هر گونه اثر حقوقي «داده‌پيام» را مشروط به تصديق دريافت «داده‌پيام» كرده باشد، «داده‌پيام» ارسال نشده تلقی می‌شود، مگرآن كه تصديق آن دريافت شود.
ماده 24- اماره دريافت «داده‌پيام» راجع به محتواي «داده‌پيام» صادق نيست.
ماده 25- هنگامی كه در تصديق قيد ميشود، «داده‌پيام» مطابق با الزامات فنی استاندارد يا روش مورد توافق طرفين دريافت شده، فرض براين است كه آن الزامات رعايت شده اند.
 
 

فصل چهارم- زمان و مكان ارسال و دريافت «داده‌پيام»

ماده 26- ارسال «داده‌پيام» زمانی تحقق مي يابد كه به يک سيستم اطلاعاتی خارج از كنترل اصل‌ساز يا قائم مقام وی وارد شود.
ماده 27- زمان دريافت «داده‌پيام» مطابق شرايط زير خواهد بود:
الف- اگر سيستم اطلاعاتي مخاطب برای دريافت «داده‌پيام» معين شده باشد دريافت، زمانی محقق ميشود كه:
1- «داده‌پيام» به سيستم اطلاعاتی معين شده وارد شود؛ يا 
2- چنانچه «داده‌پيام» به سيستم اطلاعاتی مخاطب غير از سيستمی كه منحصراً براي اين كار معين شده وارد شود «داده‌پيام» بازيافت شود.
ب- اگر مخاطب، يک سيستم اطلاعاتی براي دريافت معين نكرده باشد، دريافت زمانی محقق می‌شود كه «داده‌پيام» وارد سيستم اطلاعاتی مخاطب شود.
ماده 28- مفاد ماده (27) اين قانون بدون توجه به محل استقرار سيستم اطلاعاتی جاری است.
ماده 29- اگر محل استقرار سيستم اطلاعاتی با محل استقرار دريافت «داده‌پيام» مختلف باشد مطابق قاعده زير عمل می‌شود:
الف- محل تجاری، يا كاری اصل ساز محل ارسال «داده‌پيام» است و محل تجاری يا كاری مخاطب محل دريافت «داده‌پيام» است مگر آن كه خلاف آن توافق شده باشد.
ب- اگر اصل‌ساز بيش از يک محل تجاری يا كاری داشته باشد، نزديكترين محل به اصل معامله، محل تجاری يا كاری خواهد بود در غير اين صورت محل اصلی شركت، محل تجاری يا كاری است.
ج- اگر اصل‌ساز يا مخاطب فاقد محل تجاری يا كاري باشند، اقامتگاه قانونی آنان ملاک خواهد بود.
ماده 30- آتار حقوقی پس از انتساب، دريافت تصديق و زمان و مكان ارسال و دريافت «داده‌پيام» موضوع فصول دوم تا چهارم مبحث چهارم اين قانون و همچنين محتوی «داده‌پيام» تابع قواعد عمومی است.
 
 

باب دوم – دفاتر خدمات صدور گواهی الكترونيكی (Certification Service Provider)

 
ماده 31- دفاتر خدمات صدور گواهی الكترونيكی واحدهائی هستند كه برای ارائه خدمات صدور امضای الكترونيكی در كشور تأسيس ميشوند. اين خدمات شامل توليد، صدور، ذخيره، ارسال، تأييد، ابطال و به روز نگهداری گواهیهای اصالت (امضای)الكترونيكی می‌باشد.
ماده 32- آيين‌نامه و ضوابط نظام تأسيس و شرح وظايف اين دفاتر توسط سازمان مديريت و برنامه ريزی كشور و وزارتخانه های بازرگانی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارايی و دادگستری تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
 
 

باب سوم- در قواعد مختلف

 
 

مبحث اول- حمايت‌های انحصاری در بستر مبادلات الكترونيكی

 

فصل اول- حمايت از مصرف كننده (Consumer Protection)

ماده 33- فروشندگان كالا و ارائه دهندگان خدمات بايستي اطلاعات مؤثر در تصميم گيري مصرف كنندگان جهت خريد و يا قبول شرايط را از زمان مناسبي قبل از عقد در اختيار مصرف كنندگان قرار دهند. حداقل اطلاعات لازم، شامل موارد زير می‌باشد:
الف- مشخصات فنی و ويژگی‌های كاربردی كالا و يا خدمات.
ب- هويت تأمين كننده، نام تجاری كه تحت آن نام به فعاليت مشغول می‌باشد و نشانی وی.
ج- آدرس پست الكترونيكی، شماره تلفن و يا هر روشی كه مشتری در صورت نياز بايستی از آن طريق با فروشنده ارتباط برقرار كند.
د- كليه هزينه هائی كه براي خريد كالا بر عهده مشتری خواهد بود (از جمله قيمت كالا و يا خدمات، ميزان ماليات، هزينه حمل، هزينه تماس).
ه- مدت زماني كه پيشنهاد ارائه شده معتبر می‌باشد.
و- شرايط و فرايند عقد از جمله ترتيب و نحوه پرداخت، تحويل و يا اجرا، فسخ، ارجاع، خدمات پس از فروش.
ماده 34- تأمين كننده بايد به طور جداگانه ضمن تأييد اطلاعات مقدماتی، اطلاعات زير را ارسال نمايد:
الف- آدرس محل تجاري يا كاری تأمين كننده برای شكايت احتمالی.
ب- اطلاعات راجع به ضمانت و پشتيبانی پس از فروش.
ج- شرايط و فراگرد فسخ معامله به موجب مواد (37) و (38) اين قانون.
د- شرايط فسخ در قراردادهای انجام خدمات.
ماده 35- اطلاعات اعلامی و تأييديه اطلاعات اعلامي به مصرف كننده بايد در واسطي با دوام، روشن و صريح بوده و در زمان مناسب و با وسايل مناسب ارتباطی در مدت معين و براساس لزوم حسن نيت در معاملات و از جمله ضرورت رعايت افراد ناتوان و كودكان ارائه شود.
ماده 36- در صورت استفاده از ارتباط صوتی، هويت تأمين كننده و قصد وی از ايجادتماس با مصرف كننده بايد به طور روشن و صريح در شروع هر مكالمه بيان شود. 
ماده 37- در هر معامله از راه دور مصرف كننده بايد حداقل هفت روز كاری، وقت برای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جريمه و يا ارائه دليل داشته باشد. تنها هزينه تحميلی بر مصرف كننده هزينه باز پس فرستادن كالاخواهد بود.
ماده 38- شروع اعمال حق انصراف به ترتيب زير خواهد بود:
الف- در صورت فروش كالا، از تاريخ تسليم كالا به مصرف كننده و در صورت فروش خدمات، از روز انعقاد.
ب- در هر حال آغاز اعمال حق انصراف مصرف كننده پس از ارائه اطلاعاتی خواهد بود كه تأمين كننده طبق مواد(33) و (34) اين قانون موظف به ارائه آن است.
ج- به محض استفاده مصرف كننده از حق انصراف،تأمين كننده مكلف است بدون مطالبه هيچ گونه وجهی عين مبلغ دريافتی را در اسرع وقت به مصرف كننده مسترد نمايد.
د- حق انصراف مصرف كننده در مواردی كه شرايط خاصی بر نوع كالا و خدمات حاكم است اجرا نخواهد شد. موارد آن به موجب آيين‌نامه‌ای است كه در ماده (79) اين قانون خواهد آمد.
ماده 39- در صورتی كه تأمين كننده در حين معامله به دليل عدم موجودی كالا و يا عدم امكان اجرای خدمات، نتواند تعهدات خود را انجام دهد، بايد مبلغ دريافتی را فوراً به مخاطب برگرداند، مگر دربيع كلی و تعهداتی كه برای هميشه وفای به تعهد غير ممكن نباشد و مخاطب آماده صبر كردن تا امكان تحويل كالا و يا ايفای تعهد باشد. در صورتی كه معلوم شود تأمين كننده از ابتدا عدم امكان ايفاي تعهد خود را می‌دانسته، علاوه بر لزوم استرداد مبلغ دريافتی، به حداكثر مجازات مقرر در اين قانون نيز محكوم خواهد شد.
ماده 40- تأمين كننده می‌تواند كالا يا خدمات مشابه آنچه را كه به مصرف كننده وعده كرده تحويل يا ارائه نمايد مشروط برآن كه قبل از معامله يا در حين انجام معامله آن را اعلام كرده باشد.
ماده 41- در صورتی‌كه تأمين كننده، كالا يا خدمات ديگری غير از موضوع معامله يا تعهد را برای مخاطب ارسال نمايد، كالا و يا خدمات ارجاع داده می‌شود و هزينه ارجاع به عهده تأمين كننده است. كالا يا خدمات ارسالي مذكور چنانچه به عنوان يك معامله يا تعهد ديگر از سوي تأمين كننده مورد ايجاب قرار گيرد، مخاطب مي تواند آن را قبول كند.
ماده 42- حمايت‌های اين فصل در موارد زير اجرا نخواهد شد:
الف- خدمات مالی كه فهرست آن به موجب آيين‌نامه‌ای است كه در ماده (79) اين قانون خواهد آمد.
ب- معاملات راجع به فروش اموال غير منقول و يا حقوق مالكيت ناشی از اموال غيرمنقول به جز اجاره.
ج- خريد از ماشين‌هايی فروش مستقيم كالا و خدمات.
د- معاملاتی كه با استفاده از تلفن عمومی (همگانی) انجام می‌شود.
ه- معاملات راجع به حراجی‌ها.
ماده 43- تأمين كننده نبايد سكوت مصرف كننده را حمل بر رضايت وی كند.
ماده 44- در موارد اختلاف و يا ترديد مراجع قضائی رسيدگی خواهند كرد.
ماده 45- اجرای حقوق مصرف كننده به موجب اين قانون نبايد بر اساس ساير قوانين كه حمايت ضعيفتري اعمال می‌كنند متوقف شود.
ماده 46- استفاده از شروط قراردادی خلاف مقررات اين فصل و همچنين اعمال شروط غيرمنصفانه به ضرر مصرف كننده، مؤثر نيست.
ماده 47- در معاملات از راه دور آن بخش از موضوع معامله كه به روشی غير از وسائل ارتباط از راه دور انجام می‌شود مشمول مقررات اين قانون نخواهد بود.
ماده 48- سازمان‌های قانونی و مدنی حمايت از حقوق مصرف كننده می‌توانند به عنوان شاكی اقامه دعوی نمايند. ترتيب آن به موجب آيين نامه‌ای خواهد بود كه به پيشنهاد وزارت بازرگانی و تصويب هيأت وزيران می‌باشد.
ماده 49- حقوق مصرف كننده در زمان استفاده از وسايل پرداخت الكترونيكی به موجب قوانين و مقرراتی است كه توسط مراجع قانونی ذيربط تصويب شده و يا خواهد شد.
 
 

فصل دوم- در قواعد تبليغ- (M arketing)

ماده 50- تأمين كنندگان در تبليغ كالا و خدمات خود نبايد مرتكب فعل يا ترک فعلی شوند كه سبب مشتبه شدن و يا فريب مخاطب از حيث كميت و كيفيت شود.
ماده 51- تأمين كنندگانی كه برای فروش كالا و خدمات خود تبليغ می‌كنند نبايد سلامتی افراد را به خطراندازند.
ماده 52- تأمين كننده بايد به نحوی تبليغ كند كه مصرف كننده به طور دقيق، صحيح و روشن اطلاعات مربوط به كالا و خدمات را درک كند.
ماده 53- در تبليغات و بازاريابی بايد هويت شخص يا بنگاهی كه تبليغات به نفع اوست روشن و صريح باشد.
ماده 54- تأمين كنندگان نبايد از خصوصيات ويژه معاملات به روش الكترونيكی جهت مخفی نمودن حقايق مربوط به هويت يا محل كسب خود سوء استفاده كنند. 
ماده 55- تأمين كنندگان بايد تمهيداتی را برای مصرف كنندگان درنظر بگيرند تا آنان راجع به دريافت تبليغات به نشانی پستی و يا پست الكترونيكی خود تصميم بگيرند.
ماده 56- تأمين كنندگان در تبليغات بايد مطابق با رويه حرفه‌ای عمل نمايند. ضوابط آن به موجب آيين‌نامه‌ای است كه در ماده (79) اين قانون خواهد آمد.
ماده 57- تبليغ و بازاريابی براي كودكان و نوجوانان زير سن قانونی به موجب آيين‌نامه‌ای است كه در ماده (79) اين قانون خواهد آمد.
 
 

فصل سوم- حمايت از «داده‌پيام»های شخصی (حمايت از داده- Data Protection)

ماده 58- ذخيره، پردازش و يا توزيع «داده‌پيام»های شخصی مبين ريشه‌های قومی يا نژادی، ديدگاه‌های عقيدتی، مذهبی، خصوصيات اخلاقی «داده‌پيام»های راجع به وضعيت جسمانی، روانی و يا جنسی اشخاص بدون رضايت صريح آنها به هر عنوان غير قانونی است.
ماده 59- در صورت رضايت شخص موضوع «داده‌پيام» نيز به شرط آن كه محتوای داده‌پيام وفق قوانين مصوب مجلس شورای اسلامی باشد ذخيره، پردازش و توزيع «داده‌پيام»های شخصی در بستر مبادلات الكترونيكی بايد با لحاظ شرايط زير صورت پذيرد:
الف- اهداف آن مشخص بوده و به طور واضح شرح داده شده باشند.
ب- «داده‌پيام» بايد تنها به اندازه ضرورت و متناسب با اهدافی كه در هنگام جمع‌آوری برای شخص موضوع «داده‌پيام» شرح داده شده جمع آوری گردد و تنها براي اهداف تعيين شده مورد استفاده قرار گيرد.
ج- «داده‌پيام» بايد صحيح و روزآمد باشد.
د- شخص موضوع «داده‌پيام» بايد به پرونده‌های رايان‌های حاوی «داده‌پيام»های شخصی مربوط به خود دسترسی داشته و بتواند «داده‌پيام»هايی ناقص و يا نادرست را محو يا اصلاح كند.
ه- شخص موضوع «داده‌پيام» بايد بتواند در هر زمان با رعايت ضوابط مربوطه در خواست محو كامل پرونده رايانه‌ای «داده‌پيام»های شخصی مربوط به خود را بنمايد.
ماده 60- ذخيره، پردازش و يا توزيع «داده‌پيام»های مربوطه به سوابق پزشكی و بهداشتی تابع آيين‌نامه‌ای است كه در ماده (79) اين قانون خواهد آمد.
ماده 61- ساير موارد راجع به دسترسی موضوع «داده‌پيام» از قبيل استثنائات، افشای آن برای اشخاص ثالث، اعتراض، فراگردهای ايمنی، نهادهای مسؤول ديدبانی و كنترل جريان «داده‌پيام»های شخصی به موجب مواد مندرج در باب چهارم اين قانون و آيين نامه مربوطه خواهد بود.
 
 

مبحث دوم – حفاظت از «داده‌پيام» در بستر مبادلات الكترونيكی

 

فصل اول- حمايت از حقوق مؤلف(Author's Right/ Copyright) در بستر مبادلات الكترونيكی

ماده 62- حق تكثير، اجراء و توزيع (عرصه و نشر) آتار تحت حمايت قانون حمايت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 3/9/1348 و قانون ترجمه و تكثير كتب و نشريات و آتار صوتی مصوب 26/9/1352 و قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم‌افزارهای رايانه‌ای مصوب 4/10/1379 ، به صورت«داده‌پيام» می‌باشند، از جمله اطلاعات، نرم‌افزارها و برنامه‌های رايانه‌ای، ابزار و روش‌های رايانه‌ای و پايگاه‌های داده و همچنين حمايت از حقوق مالكيت‌های فكری در بستر مبادلات الكترونيكی شامل حق اختراع، حق طراحی، حق مؤلف، حقوق مرتبط با حق مؤلف، حمايت از پايگاه‌های داده، حمايت از نقشه مدارهای يكپارچه قطعات الكترونيكی (Integrated Circuits & Chips) و حمايت از اسرار تجاری، مشمول قوانين مذكور در اين ماده و قانون ثبت علائم و اختراعات مصوبت 1/4/1310 و آيين‌نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجارتي و اختراعات مصوب 14/4/1337 خواهد بود، منوط بر آن كه امور مذكور در آن دو قانون موافق مصوبات مجلس شورای اسلامی باشد.
تبصره 1- حقوق مرتبط با مالكيت ادبی و هنری (Related Rights) كه پيش از اين به عنوان حقوق جانبی مالكيت ادبی و هنری (Neighboring Rights) شناخته می‌شدند شامل حقوق مادی و معنوی برای عناصر ديگري علاوه بر مؤلف، از جمله حقوق هنرمندان مجری آتار، توليد كنندگان صفحات صوتی و تصويری و سازمان‌ها و مؤسسات ضبط و پخش می‌باشند كه مشمول قوانين مصوب 3/9/1348 و 26/9/1352 مورد اشاره در اين ماده می‌باشند.
تبصره 2- مدار يكپاچه (Integrated Circuit) يك جزء الكترونيكی با نقشه و منطقی خاص است كه عملكرد و كارائی آن قابليت جايگزينی با تعداد بسيار زياديی از اجزاء الكترونيكی متعارف را داراست. طراحی‌های نقشه، جانمائی و منطق اين مدارها بر اساس قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1/4/1310 و آيين‌نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب 14/4/1337 مورد حمايت ميباشد.
ماده 63- اعمال موقت تكثير، اجراء و توزيع اثر كه جزء لاينفك فراگرد فني پردازش «داده‌پيام» در شبكه‌ها است از شمول مقرر فوق خارج است.
 
 

فصل دوم- حمايت از اسرار تجاری (Trade Secrets)

ماده 64- به منظور حمايت از رقابت‌های مشروع و عادلانه در بستر مبادلات الكترونيكی، تحصيل غيرقانونی اسرار تجاری و اقتصادی بنگاه‌ها و مؤسسات برای خود و يا افشای آن برای اشخاص ثالث در محيط الكترونيكی جرم محسوب و مرتكب به مجازات مقرر در اين قانون خواهد رسيد.
ماده 65- اسرار تجاری الكترونيكی «داده‌پيام»ی است كه شامل اطلاعات، فرمول‌ها، الگوها، نرم‌افزارها و برنامه‌ها، ابزار و روش‌ها، تكنيک‌ها و فرايندها، تأليفات منتشر نشده، روش‌های انجام تجارت و داد و ستد، فنون، نقشه‌ها و فراگردها، اطلاعات مالی، فهرست مشتريان، طرح‌های تجاری و امثال اينها است، كه به طور مستقل دارای ارزش اقتصادی بوده و در دسترس عموم قرار ندارد و تلاش‌های معقولانه‌ای برای حفظ و حراست از آنها انجام شده است.
 
 

فصل سوم- حمايت از علائم تجاری (Trade Names)

ماده 66- به منظور حمايت از حقوق مصرف كنندگان و تشويق رقابت‌های مشروع در بستر مبادلات الكترونيكي استفاده از علائم تجاری به صورت نام دامنه (Domain Name) و يا هر نوع نمايش برخط (Online) علائم تجاری كه موجب فريب يا مشتبه شدن طرف به اصالت كالا و خدمات شود ممنوع و متخلف به مجازات مقرر در اين قانون خواهد رسيد.
 
 

باب چهارم – جرايم و مجازات‌ها

 
 

مبحث اول- كلاهبرداری كامپيوتری

ماده 67- هر كس در بستر مبادلات الكترونيكی، با سوء استفاده و يا استفاده غير مجاز از «داده‌پيام» برنامه‌ها و سيستم‌های رايانه‌ای و وسايل ارتباط از راه دور و ارتكاب افعالي نظير ورود، محو، توقف «داده‌پيام» مداخله در عملكرد برنامه يا سيستم رايانه‌ای و غير ديگران را بفريبد و يا سبب گمراهي سيستم‌های پردازش خودكار و نظاير آن شود و از اين طريق برای خود يا ديگري وجوه، اموال يا امتيازات مالي تحصيل كند و اموال ديگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از يك تا سه سال و پرداخت جزاي نقدی معادل مال مأخوذه محكوم می‌شود.
تبصره- شروع به اين جرم نيز جرم محسوب و مجازات آن حداقل مجازات مقرر در اين ماده ميباشد.
 
 

مبحث دوم- جعل كامپيوتری

ماده 68- هر كس در بستر مبادلات الكترونيكی، از طريق ورود، تغيير، محو و توقف «داده‌پيام» و مداخله در پردازش «داده‌پيام» و مداخله در پردازش «داده‌پيام» و سيستم‌های رايانه‌ای، و يا استفاده از وسايل كاربردي سيستم‌هاي رمزنگاری توليد امضاء- مثل كليد اختصاصي- بدون مجوز امضاء كننده و يا توليد امضاي فاقد سابقه ثبت در فهرست دفاتر اسناد الكترونيكي ويا عدم انطباق آن وسايل با نام دارنده در فهرست مزبور و اخذ گواهی مجعول و نظاير آن اقدام به جعل «داده‌پيام» داراي ارزش مالی و اثباتی نمايد تا با ارائه آن به مراجع اداری، قضايی، مالی و غيره به عنوان «داده‌پيام»های معتبر استفاده نمايد جاعل محسوب و به مجازات حبس از يك تا سه سال و پرداخت جزای نقدی به ميزان پنجاه ميليون ريال محكوم می‌شود.
تبصره- مجازات شروع به اين جرم حداقل مجازات در اين ماده می‌باشد.
 
 

مبحث سوم- نقض حقوق انحصاری در بستر مبادلات الكترونيک

 

فصل اول- نقض حقوق مصرف كننده و قواعد تبليغ 

ماده 69- تأمين كننده متخلف از مواد (33)، (34)،(35)،(36) و (37) اين قانون به مجازات از ده ميليون ريال تا پنجاه ميليون ريال محكوم خواهد شد.
تبصره- تأمين كننده متخلف از ماده (37) به حداكثر مجازات محكوم خواهد شد.
ماده 70- تأمين كننده متخلف ازمواد (39)،(50)،(51)،(52)،(53)،(54)،(55) اين قانون به مجازات از بيست ميليون ريال تا يكصد ميليون ريال محكوم خواهد شد.
تبصره 1- تأمين كننده متخلف از ماده (51) اين قانون به حداكثر مجازات در اين ماده محكوم خواهد شد.
تبصره 2- تأمين كننده متخلف از ماده (55) اين قانون به حداقل مجازات در اين ماده محكوم خواهد شد.
 
 

فصل دوم- نقض حمايت از «داده‌پيام»های شخصی/ حمايت از داده

ماده 71- هر كس در بستر مبادلات الكترونيكي شرايط مقرر در مواد (58) و (59) اين قانون را نقض نمايد مجرم محسوب و به يك تا سه سال حبس محكوم می‌شود.
ماده 72- هر گاه جرايم راجع به «داده‌پيام» های شخصی توسط دفاتر خدمات صدور گواهي الكترونيكی و ساير نهادهای مسؤول ارتكاب يابد، مرتكب به حداكثر مجازات مقرر در ماده (71) اين قانون محكوم خواهد شد.
ماده 73- اگر به واسطه بی‌مبالاتی و بی احتياطي دفاتر خدمات صدور گواهی الكترونيكی جرايم راجع به «داده‌پيام»های شخصی روی دهد، مرتكب به سه ماه تا يك سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل پنجاه ميليون ريال محكوم می‌شود.
 
 

مبحث چهارم- نقض حفاظت از «داده‌پيام» در بسترمبادلات الكترونيكی

 

فصل اول-نقض حق مؤلف

ماده 74- هر كس در بستر مبادلات الكترونيكی با تكثير، اجرا و توزيع (عرضه و نشر) مواردی كه در قانون حمايت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 3/9/1348 و قانون ترجمه و تكثير كتب و نشريات و آتار صوتی مصوب 26/9/1352 و قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم‌افزارهای رايانه‌ای مصوب 4/10/1379 منوط بر آنكه امور مذكور طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی مجاز شمرده شود، در صورتی كه حق تصريح شده مؤلفان را نقض نمايد به مجازات سه ماه تا يك سال حبس و جزای نقدی به ميزان پنجاه ميليون ريال محكوم خواهد شد.
 
 

فصل دوم- نقض اسرار تجاری

ماده 75- متخلفين از ماده (64) اين قانون و هر كس در بستر مبادلات الكترونيكی به منظور رقابت، منفعت و يا ورود خسارت به بنگاه‌های تجاری، صنعتي، اقتصادی و خدماتی، با نقض حقوق قراردادهای استخدام مبنی برعدم افشای اسرار شغلی و يا دستيابی غيرمجاز، اسرار تجاری آنان را برای خود تحصيل نموده و يا برای اشخاص ثالث افشا نمايد به حبس ازشش ماه تا دو سال و نيم، و جزای نقدی معادل پنجاه ميليون ريال محكوم خواهد شد.
 
 

فصل سوم- نقض علايم تجاری

ماده 76- متخلفان از ماده (66) اين قانون به يك تا سه سال حبس و جزای نقدی از بيست ميليون (000/000/20) ريال تا يكصد ميليون (000/000/10) ريال محكوم خواهند شد.
 
 

فصل چهارم- ساير

ماده 77- ساير جرايم، آيين دادرسی و مقررات مربوطه به صلاحيت جزايی و روش‌های همكاری بين‌المللی قضايی جزايی مرتبط با بسترمبادلات الكترونيكی به موجب قانون خواهد بود.
 
 

باب پنجم- جبران خسارت

 
ماده 78- هرگاه در بستر مبادلات الكترونيكي در اثر نقص يا ضعف سيستم مؤسسات خصوصی و دولتی، به جز در نتيجه قطع فيزيكی ارتباط الكترونيكی، خسارتی به اشخاص وارد شود، مؤسسات مزبور مسؤول جبران خسارت وارده می‌باشند مگر اينكه خسارات وارده ناشی ازفعل شخصی افراد باشد كه در اين صورت جبران خسارات بر عهده اين اشخاص خواهد بود.
 
 

باب ششم- متفرقه

 
ماده 79- وزارت بازرگانی موظف است زمينه‌های مرتبط با تجارت الكترونيكی را كه در اجرای اين قانون مؤثر می‌باشند شناسائی كرده و با ارائه پيشنهاد و تأييد شورای عالی فناوری اطلاعات، خواستار تدوين مقررات مربوطه و آئين‌نامه‌های اين قانون توسط نهادهای ذی‌ربط شود. اين آيين‌نامه‌ها مقررات پس از تصويب هيأت وزيران به مرحله اجرا در خواهند آمد. ساير آيين‌نامه‌های مورد اشاره دراين قانون به ترتيب ذيل تهيه خواهند شد:
الف- آيين‌نامه مربوطه به مواد(38) و (42) اين قانون به پيشنهاد وزارتخانه‌های بازرگانی، امور اقتصادی و دارائی، سازمان مديريت و برنامه‌ريزی كشور و بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
ب- آيين‌نامه مربوط به مواد (56) و (57) اين قانون به پيشنهاد وزارتخانه‌های بازرگانی و فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان مديريت و برنامه ريزی كشور تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
ج- آيين‌نامه مربوط به ماده (60) اين قانون به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان مديريت و برنامه‌ريزی كشور تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد. 
 


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
بخشنامه پلیس فتا به کافی نت ها
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 21:34
پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات ناجا، با هدف تامين امنيت كاربران و استفاده كنندگان از سرويس های دفاتر خدمات اينترنت (كافی نت ها) و به منظور شفاف سازی عملكرد، ساماندهی دفاتر، کاهش مخاطرات و آسیب‌ها و حمایت از فعالیت قانونی مدیران و صاحبان کسب و کار این دفاتر، نکات ذیل را جهت آگاهی و اجرای سریع از سوی مدیران دفاتر، اعلام می‌دارد.مديران دفاترخدمات اينترنت (كافی نت ها) موظفندحداكثر ظرف مدت 15 روز از تاريخ ابلاغ اين اطلاعيه نسبت به اجرای مفاد اعلام شده، اقدام نمايند.
 
پس از طی مدت قانونی اعلام شده، کارشناسان پلیس فتا نسبت به بازرسی تمامی دفاتر خدمات اینترنت در سرتاسر کشور اقدام کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و اجرا نشدن مفاد این اطلاعیه، طبق تبصره‌های 1 تا 3 ماده 7 آیین‌نامه‌ دفاتر خدمات اینترنت (کافی نت) و نیز سایر قوانین و دستور العمل‌های مرتبط در صورت مشاهده‌ی هرگونه تخلف دیگر، اقدامات لازم انتظامی و معرفی متخلفین به مراجع قضایی را صورت خواهد داد.
 
تذکر: 
تنها دفاتری به عنوان دفاتر خدمات اینترنت شناخته می‌شوند که دارای مجوزهای لازم و تاییدیه‌های قانونی از مراکز ذیربط باشند. بنابراین تمامی مراکز و صنوفی که مجوز ارائه خدمات دسترسی ندارند (دفاتر فنی، بازی‌سراها و ....)، مجاز به ارائه خدمات اینترنت نیستند؛ در صورت مشاهده این گونه از مراکز و اصناف که به صورت غیر مجاز نسبت به ارائه‌ خدمات اقدام می‌كنند، برخورد انتظامی و قضایی با آنان صورت خواهد گرفت.
 
دفاتر خدمات اینترنت موظفند نکات ذیر را منطبق با آیین نامه دفاتر خدمات اینترنت (کافی‌نت)، ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های اتحادیه صنف رایانه، داده ورزی و ماشین‌های اداری را رعایت كنند:
 1- مدرک مجوز در محل مناسب و در معرض دید مشتریان قرار گیرد؛ محل این دفاتر باید در معرض دید و نظارت عمومی باشد و تمامی ضوابط اماکن عمومی رعایت شود.
 
2- دفاتر خدمات اینترنت موظفند پهنای باند مورد نیاز خود را الزاماً از طریق شرکت‌های دارای پروانه‌ی ارائه کنندگان خدمات اینترنتی (ISP) تامین كنند بنابراین تامین پهنای باند از ارائه دهندگان غیر مجاز از طریق ماهواره مطابق قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره ، اکیدا" ممنوع است.
 
3_ مدیران دفاتر و دارندگان مجوز فعالیت اینگونه از دفاتر ملزم به رعایت مفاد شرایط عمومی، موضوع ماده‌ 3 آیین نامه دفاتر خدمات اینترنت هستند.
 
4- مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند مدارک لازم در خصوص تامین پهنای باند و رعایت شرایط عمومی را حسب مورد در اختیار بازرسان پلیس فتا قرار دهند.
 
5- ارائه هرگونه خدمات غیر حضوری از طریق دفاتر خدمات اینترنت ممنوع است. 
 
6_ ارائه هر گونه خدمات، غیر از ارائه خدمات اینترنت به صورت حضوری، (فروش نرم افزار، تایپ و پرینت، راه اندازی سیستم‌های بازی رایانه‌ای و ...) ممنوع است.
 
7_ صاحبان مجوز دفاتر خدمات اینترنت موظفند برای تصدی مسئولیت اجرایی از افرادی استفاده كنند که حائز شرايط ذيل باشند:
- متعهد، مجرب 
- دارای حسن شهرت بوده و عدم دارابودن سوء سابقه کیفری و قضایی ن
- متاهل با حداقل 25 سال سن 
 
8_ دفاتر خدمات اینترنت موظفند اطلاعات هویتی کاربران را با دریافت مدارک شناسایی معتبر (ترجیحا" کارت ملی) ثبت و از ارائه خدمات به مراجعه کنندگانی که مدارک شناسایی ارائه نمی‌کنند خودداری كنند.
 
9_ اطلاعات هویتی که بایستی مورد ثبت دقیق قرار گیرند عبارتند از:
- نام و نام خانوادگی
- نام پدر
- کد ملی
- کد پستی 
- شماره تلفن تماس.
 
10_ دفاتر خدمات اینترنت موظفند علاوه بر اطلاعات هویتی کاربران، سایر اطلاعات کاربری شامل روز و ساعت استفاده ،IP اختصاص یافته و فایل لاگ وب سایت‌ها و صفحات رویت شده را ثبت و حداقل تا 6 ماه نگهداری كنند.
 
11_ صورت حساب چاپی زمان و هزینه‌ استفاده بایستی به کاربران تحویل داده شود. 
 
12_ استفاده و در اختیار گذاشتن هر گونه ابزار دسترسی به سایت‌های فیلتر شده، مثل انواع فیلتر شکن‌های قابل نصب روی رایانه، یا معرفی سایت‌های فیلتر شکن و خدمات گیرندگان و یا استفاده از هرگونهVPN روی سیستم‌های رایانه‌ای دفاتر خدمات اینترنت ممنوع است.
 
13_ مدیران دفاتر خدمات دسترسی موظفند شرایطی را فراهم كنند که اطلاعات کاربر پیشین (شامل سایت‌ها ، صفحات دیده شده، فعالیت‌ها،ID ها ، آدرس‌های ایمیل و ......) به محض قطع استفاده کاربر، از بین رفته و برای کاربران بعدی که از آن رایانه استفاده می‌کنند قابل بازیابی نباشد.
 
14_ رایانه‌های استفاده شده در مراکز خدمات اینترنت (کافی‌نت) بایستی الزاماً در حالت کاربر محدود ( Limited  User) در اختیار کاربران قرار گرافته و درگاه‌های ورودی سیستم رایانه‌ای شامل درگاه‌های USB، کارت خوان‌ها و سایر درگاه‌هایی که امکان اتصال حافظه‌های جانبی به آن‌ها وجود دارد، به صورت نرم افزاری مسدود شود.
 
در صورت نیاز کاربر به استفاده یا ارسال فایل رایانه‌ای بایستی انتقال از طریق متصدی اجرایی دفتر خدمات اینترنت و از طریق شبکه‌ داخلی دفتر روی سیستم رایانه‌ای کاربر و پس از اطمینان از سلامت و آلوده‌نبودن فایل رایانه‌ای به بدافزارها ،تروجان‌ها و ویروس‌ها صورت بگیرد.
 
15_ مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند از نرم افزارهای امنیتی معتبر(آنتی ویروس‌ها، نرم افزارهای امنیت اینترنت و دیواره‌های آتش) استفاده کرده و مرتباً نسبت به بروز رسانی نرم افزار اقدام كنند.
 
16_ مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند هر روز در پایان ساعت کاری کافی‌نت نسبت به وارسی سیستم‌های رایانه‌ها از نظر نصب نشدن نرم افزارهای Keylogger، آلودگی به ویروس‌ها و بدافزارها و امحاء اطلاعات باقی مانده کاربران اقدام كنند.
 
17_ نصب دوربین مدار بسته داخلی با قابلیت ضبط تمام وقت، نگهداری تصاویر و امکان بازبینی تا 6 ماه الزامی است.
 
18_ مدیران دفاتر خدمات اینترنت باید نسبت به برقراری امکان فنی ارسال پیام روی سیستم‌های رایانه‌ای دفتر در خصوص اعلام زمان استفاده و هشدارهای کاربری اقدام كنند.
 
19_ مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند به نحو مقتضی نسبت به نصب و نمایش مفاد قانون جرایم رایانه‌ای و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه در دید کاربران اقدام كنند.
 
20_ مدیران و متصدیان اجرایی دفاتر موظفند از استفاده بیش از یک نفر از هر دستگاه رایانه‌ای متصل به اینترنت جزء در مواردی که کاربر نا آشنا قصد استفاده از خدمات عمومی را داشته باشد و از یکی از نزدیکان و آشنایان خود برای کمک و تسهیل امور خود استفاده كند ، جلوگیری كنند.
 
تذکر مهم: 
آیین نامه دفاتر خدمات اینترنت و سایر قوانین و مقررات موجود در وب سایت‌های پلیس فتا (www.cyberpolice.ir) در اختیار مدیران دفاتر قرار گرفته است و مدیران این مراكز می‌توانند آخرین اطلاعیه‌ها و بخش‌نامه‌ها را از طریق این وب سایت دنبال كنند.
 
پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات ناجا


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
شرح مراحل ايجاد يك فروشگاه اينترنتي بصورت مختصر
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:43

شرح مراحل ايجاد يك فروشگاه اينترنتي بصورت مختصر

 

[برای مشاهده لینک ها ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید و یا هم اکنون در انجمن فروشگاه های اینترنتی ایران ثبت نام کنید]

در اين مقاله قصد داريم باهم به بررسي چگونگي ايجاد يك فروشگاه اينترنتي بپردازيم:
در ابتدا ميبايست علت خود را از اينكه ميخواهيم فروشگاه ايجاد كنيم بررسي كنيم. ايجاد فروشگاه اينترنتي ميتواند با هزينه اي كم همراه باشد، اما اين به تخصص شما هم بستگي دارد. با توجه به نياز خود ميتوانيد نوع و ميزان هزينه اي را كه ميخواهيد در اين مسير خرج كنيد مشخص نماييد. اگر ميخواهيد در مدت كوتاه با دردسر كم درآمد خوبي بدست آوريد پيشنهاد ميكنم كه از اين كار منصرف شويد.
درآمدزايي اينترنتي نياز به تخصص مناسب و ذهن خلاق و زمان دارد. البته بسترهايي وجود دارد كه نياز شما را از درگير شدن با مباحث تخصصي طراحي سايت يا نحوه ي انتقال كالا كم ميكند اما درهر صورت بهتر است كنار خود يك متخصص كامپيوتر يا شخص مسلط به امور اينترنتي داشته باشيد يا اينكه آشنايي نسبي را با اين موضوع داشته باشيد.
همكنون انتخاب ايده براي فروشگاه اينترنتي حرف اول را ميزند. چرا كه فضاي اينترنتي مملو از فروشگاه هاي متقلب و متخصص و متنوع شده. يك ايده مناسب ايده اي است كه بازار مناسب را در اينترنت بتواند بدست بياورد. بنظر من فروشگاه فيلم يا بازي به تنهايي نميتواند سود آور باشد، مگر اينكه با سرمايه گزاري مناسب و روشهاي جديد بتواند جلب مشتري كند.
دوستان عزيز نياز به نگراني در رابطه با ميزان هزينه براي شروع كار نداشته باشيد، درصورت آشنايي مناسب با اينترنت و عمليات اينترنتي ميتوانيد با هزينه ي حداقلي كار خود را شروع كنيد اما انتظار معجزه نداشته باشيد. شما نياز به گذر زمان داريد.


بعد از انتخاب ايده و روش نو (يا پيدا كردن بازاري كه هنوز جاي فعاليت داشته باشد) به مرحله پياده سازي فيزيكي ميرسيم. فيزك فروشگاه اينترنتي يعني سايت شما. چقدر با طراحي سايت آشنايي داريد؟ آيا ميخواهيد از متخصص در اين امر كمك بگيريد يا قصد داريد خودتان سايتتان را راه اندازي كنيد. نگران اين موضوع هم نباشيد. خوشبختانه سيستم هاي سايت ساز معروف بنام CMS به كمك شما مي آيند تا بتوانيد سايت فروشگاهتان را راه اندازي كنيد.
اما قبل از راه اندازي سايت فروشگاه به نكاتي توجه كنيد:
1- براي ايجاد فروشگاه CMSهايي مخصوص اينكار وجود دارد. يعني سي ام اس (سيستم مديريت محتوا) براي راه اندازي سايت فروشگاهي. از انواع اين سي ام اس ها ميتوان به پرستا يا اوپن كارت اشاره كرد كه بصورت رايگان موجود ميباشد.
2- راه اندازي فروشگاه با اين سيستمها به مقداري آشنايي به CMS نياز دارد كه در اينترنت مباحث آموزشي فرواني در اين رابطه وجود دارد كه البته فراگيري آنها از صفر زمان بر اما شدني است.
3- شركتهايي خصوصي با اداره پست قرارداد بسته اند تا كالاي شما را گرفته (درصورتي كه محصول فروشگاه شما كالاي فيزيكي باشد) و درب خانه سفارش دهنده تحويل دهند. برخي از اين شركتها براي شما يك سايت رايگان ايجاد ميكنند كه امكانات نسبتا مناسبي را دارا ميباشد و برخي رايگان و برخي ديگر هزينه اي دريافت ميكنند. (البته درصدي هم از پولي كه بابت رساندن كالا به مشتري و دريافت وجه از درب منزل از او از فروش شما كسر ميكنند كه اغلب كم است، معمولا زير 5 درصد.) به اين شركتها به اصطلاح COD يا در تلفظ صحيح سي او دي (به اشتباد كد تلفظ ميشود) ميگويند. پس شما ميتوانيد از اين شركتها هم كمك بگيريد.
نحوه ي دريافت وجه از مشتري:
1- درصورتي كه با يكي از شركتهاي COD قرار داد بسته باشيد توسط اداره پست(اداره پست با شما قرار داد نميبندد و ميبايست يكي از شركت هاي سي او دي را انتخاب نماييد) پس از دريافت بسته از شما (درب منزل خودتان و يا هر محلي كه خودتان تعيين كرده باشيد) و تحويل كالا و دريافت وجه از مشتري (در هر گوشه ايران زمين) اين مبلغ را بحساب شما (باشرايطي كه در هر شركت سي او دي متفاوت است) بشما ميرسانند كه كار را براي شما بسيار آسان ميكند.
2- پرداخت آنلاين توسط مشتري بصورت كارت بكارت بكمك يكي از بانكها كه اين امكان را در وبسايت خود فراهم كرده اند. مثلا اگر مشتري شما در بانك سامان حساب داشته باشد شما در هر يك از بانكهاي عضو شتاب حساب داشته باشيد ميتواند از طريق [برای مشاهده لینک ها ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید و یا هم اکنون در انجمن فروشگاه های اینترنتی ایران ثبت نام کنید] با عمليات كارت به كارت آنلاين وجه را بحساب شما انتقال دهد.
3- واريز بكمك درگاه اينترنتي يكي از بانكهاي عضو شبكه شتاب. در اين روش شما ميبايست در يكي از بانكهاي عضو شتاب حساب داشته باشيد و با بانك خود قرار دادي براي اختصاص درگاه واريز پول بحساب شما در سايتتان بتوافق برسيد كه اين عمل به دو صورت انجام ميشود. ثبت قرارداد با شخص حقيقي و حقوقي كه نيازمند يكسري مدارك خاص ميباشد. از مزاياي اين روش واريز لحظه اي پول بحساب شما و كسر نشده هيچ گونه وجهي از پول شما ميباشد.
4- استفاده از سيستمهاي واسط مانند زرين پال كه شرايط را براي شما كمي آسان ميكند و نياز به تحويل مداركي مانند جواز كسب ندارد. اما در اين روش در تراكنش هاي شما درصدي كسر و براي چند روز پول در نزد شركت به امانت گذاشته ميشود.
ارسال كالا براي مشتري:
1- همانطور كه گفته شد يكي از بهترين روش ها استفاده از شركتهاي COD است
2- هر سفارش را خودتان براي مشتري ارسال نماييد!
ساير مسائل مطرح:
1- براي درآمد زايي و ايجاد فروشگاه فكر وبلاگ را از سرتان بدر كنيد مگر اينكه دركنار وبلاگتان بخواهيد درآمد زايي هم داشته باشيد. نه اينكه وبلاگي براي درآمدزايي تاسيس كرده باشيد!
2- در پنلي كه شركت هاي COD در اختيار شما ميدهند بايد كالاهاي خود را معرفي نماييد.
3- درصورتي كه بخواهيد جداي از سايتي كه شركتهاي كد براي شما ايجاد ميكنند، سايت ديگري داشته باشيد اين امكان براي شما فراهم است كه سايت را خودتان بسازيد و از ساير مزايي معرفي شده شركتهاي سي او دي استفاده كنيد.
4- هوشمندانه هزينه كنيد. خساست در اين راه ممكن است باعث كند و كم اثر شدن فعاليت هاي شما بشود.
مساله ديگر شما نياز نيست حتما محصولي داشته باشيد تا فروشگاه اينترنتي راه اندازي كنيد. شما ميتوانيد از سيستمهاي همكاري در فروش استفاده كنيد و در فروشگاه خود محصولات ديگران را بازاريابي كرده و بفروش برسانيد.

اما تا اينجا درباره ي نحوه ي راه اندازي فروشگاه صحبت شد. براي بفروش رساندن كالاهاي خود بايد چكار كرد؟ شايد در مقاله بعدي مورد بررسي قرار بگيرد!
اين توضيحات خلاصه اي بود كه حس كردم كسي كه ميخواد اين مسير رو شروع كنه نياز به اين اطلاعات داره. سوالات خودتون رو همينجا مطرح كنيد و اگه پيشنهاد اضافه شدن توضيحات بيشتري در بخش خاصي داريد بفرماييد.

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، آموزش، ،
قوانین ایجاد فروشگاه مجازی اصناف
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:40

 

قوانین ایجاد فروشگاه مجازی اصناف

مقررات مجتمع مجازی صنوف

 

1- صاحبان و مدیران فروشگاه های مجتمع مجازی صنوف متعهدند کلیه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضاهای تولید و تبادل اطلاعات را رعایت نمایند. مسئولیت محتوای سایت های فروشگاهی بر عهده مدیران و صاحبان آن ها می باشد. دبیرخانه طرح جامع الکترونیکی اصناف مختار است در صورت مشاهده هرگونه محتوای مغایر با قوانین و مقررات جاری کشور نسبت به رفع و حذف آن ها اقدام نماید.

۲- صاحبان و مدیران فروشگاه های مجتمع مجازی صنوف در قبال خدمات خود به مشتریان مسئول می باشند.

۳- صاحبان و مدیران فروشگاه ها موظفند نسبت به به روزرسانی محتوای فروشگاه خود اقدام نمایند. عواقب هرگونه اطلاعات غیرمعتبر در رابطه با خدمات یا کالاهای فروشگاه بر عهده مدیر و صاحب آن می باشد.

۴- درج هرگونه تصویر یا نوشتار که برخلاف شئونات دینی یا اخلاقی و یا عرفی جامعه ایران اسلامی باشد ممنوع بوده و مدیران و صاحبان فروشگاه ها در این رابطه پاسخگو می باشند.

۵- در جهت حفط منابع مجتمع صنوف و همچنین جلوگیری از سوء استفاده، فروشگاه های آزمایشی و فروشگاه های غیر فعال و بدون محتوا و محصول حذف خواهد شد. همچنین استفاده از لینک های خرید سایت های دیگر مجاز نمی باشد .

۶- صاحبان فروشگاه ها نباید اطلاعاتی را که دارای حساسیت می باشند برروی فروشگاه خود قرار دهند.

۷- فروشگاه هایی که اقدام به انتشار محصولات با تصاویر یا مطالب مستهجن کنند و یا به مقامات ایران ، ادیان و اقوام و نژادها توهین کنند مسدود خواهند شد.

۸- فروش موارد زیر غیر قانونی بوده و در صورت ثبت در فروشگاه غیر فعال خواهند شد:
- فروش محصولات جنسی و زناشویی بدون مجوز بهداشت.
- برنامه عبور از فیلتر و یا اکانت VPN.
- آگهی نصب آنتن ماهواره و یا اینترنت ماهواره‌ای از جمله : DVB و starsat.
- فروش برنامه و یا آموزشهای hack و crackو یا شکستن قفل.
- فروش برنامه های نرم افزاری و یا کتابهای فاقد مجوز قانونی (copyright).
- فروش جزوات درسی بدون اجازه از مرجع مربوطه.
- آگهی شبکه‌های هرمی ” Network Marketing و یا مباحثی شامل پولدار شدن و مانند آن.
- آگهی هر نوع مسابقه و یا قرعه کشی (با جایزه و یا بدون جایزه)
- فروش مکمل های ورزشی.
- هر نوع آگهی مرتبط با سیگار یا ترک اعتیاد.
- هر نوع آگهی فروش مرتبط با لیزینگ ( به جز نمایندگی های مجاز شرکتهای دولتی با ارائه مجوز).
- محصولاتی که شائبه کلاهبرداری در آن مشاهده شود.

۹- مدیران و صاحبان فروشگاه ها مجاز به انتشار اطلاعات محرمانه مملکتی، اطلاعات محرمانه اشخاص ثالث، مطالب نفرت برانگیز، غیر اخلاقی و غیر قانونی در فروشگاه های خود نمی باشند.

۱۰- هیئت امنای مجتمع مجازی صنوف خود را مجــاز بــه کنتــرل مطالبی که بر روی فروشگاه ها قرار می گیرد می داند ولی خود را ملزم به این امر نمی داند. مسئولیت کامل مطالب قرار داده شده روی فروشگاه ها بر عهده صاحب آن فروشگاه خواهد بود.

۱۱- در صورتیکه از مقررات مجتمع مجازی صنوف و مقررات جمهوری اسلامی ایران تخطی شود هیات امنای مجتمع می توانند بدون اخطار قبلی فروشگاه خاطی را مسدود و به حالت تعلیق در آورند.

۱۲- هیئت امنای مجتمع مجازی صنوف دارای قسمت پشتیبانی می باشد و تلاش خود را همواره جهت ارائه خدمات مطلوب می نماید ولیکن تعهدی نسبت به سرعت پاسخگوئی، عدم پاسخگوئی به سوالات و غیره، به علت حجم تماسها ندارد.

۱۳- کلیه محتویات نرم افزاری و ابداعات و طرحهای مجتمع و حقوق مربوط به آن ها متعلق به هیات امنای مجتمع مجازی صنوف می باشد.

۱۴- هیئت امنای مجتمع مجازی صنوف مجاز است به هر نحوی که بخواهد از مطالب قرار گرفته در فروشگاه ها که قانوناً متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری نباشد، استفاده نماید.

۱۵- صاحبان فروشگاه ها مجاز به انتشار هیچ مفهوم و محتوایی که به حقوق انحصاری و تجاری افراد و حق چاپ و نشر و سایر حقوق دیگران تجاوز نمایند، نمی باشند.

۱۶- مطالب مستهجن، افترا آمیز، دشنام و خارج از اخلاق یا بی حرمتی به مقدسات فرهنگی و مذهبی در هیچ یک از فروشگاه ها مجاز نمی باشد. پیشنهاد و یا تشویق به هر نوع فعالیت غیر قانونی مجاز نمی باشد.

۱۷- قراردادن لینک به سایتهای غیر قانونی و غیر اخلاقی و مبتذل و همچنین سایتهائی که به اشکال مختلف روابط و رفتارهای فرهنگی و اخلاقی و عرفی و قانونی جامعه را پایمال نماید مجاز نمی باشد.

۱۸- جعل هویت اشخاص حقیقی و یا حقوقی اعم از شرکتها، نهادها و سازمانها و نسبت دادن بیانات و سخنان دروغین به ایشان مجاز نمی باشد

پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
قوانین مربوط به اصناف ناکارآمد و فرسوده هستند
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:34


قوانین مربوط به اصناف ناکارآمد و فرسوده هستند



نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قوانین فعلی عموما فرسوده و ناکارآمد شده‌اند چرا که برای شرایط تحریم نوشته نشده‌اند.
قوانین مربوط به اصناف ناکارآمد و فرسوده هستند

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اتاق اصناف ایران، درباره تاثیر اصناف بر رونق کسب و کار و نقش آنها در اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه ‌اصناف به دو دسته تولیدی و توزیعی تقسیم می‌شوند، گفت: صنوف تولیدی‌ قطعا نقش مهمی در خود کفایی کشور و ایجاد اشتغال و صادرات دارند، توزیعی‌ها نیز کامل کننده چرخه اقتصادی در اقتصاد کشور محسوب می‌شوند.

 

وی افزود:‌ هر یک از صنوف ذکر شده می‌توانند تاثیر خود را بر اقتصاد مقاومتی بگذارند، از آنجایی که اقتصاد مقاومتي و رسیدن به خوداتکايي با کاهش وابستگي‌ها و تاکيد بر مزيت‌هاي توليد داخل محقق می‌شود، لازم است ‌تولید داخلی را از طریق بسته‌های حمایتی توسعه دهیم.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: همانقدر که اصناف تولیدی‌ بر کاهش وابستگی موثرند، نقش اصناف توزیعی نیزمهم است، چراکه اگر بازارهای کارآمد از طریق این صنوف شناسایی نشود عملا تولید بی‌اثر خواهد بود و رونقی در کسب و کار ایجاد نمی‌شود.

 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای اینکه رونق کسب وکار در اصناف ایجاد شود که در پی آن اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود، باید نگاه مداخله جویانه و تصدی‌گری از بخش‌ خصوصی برداشته شود تا از این طریق اصناف بتوانند در فضائی رقابتی و قانونی با یکدیگر برای رونق رقابت کنند.

 

ندیمی درباره قوانین اقتصادی مربوط به اصناف گفت: قوانین فعلی عموما فرسوده و ناکارآمد شده‌اند چرا که برای شرایط تحریم نوشته نشدند، همین امر باعث شده بسیاری از تنگناهای قانونی راه رشد اصناف را دچار اختلال کند.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد:‌ بسیاری از قوانین گذشته باید اصلاح شوند، همچنین قوانین جدیدی نیز در زمینه رونق کسب و کار که با شرایط امروز کشور متناسب باشد وضع شود. 


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
ثبت بالاترین اظهارنامه الکترونیکی مالیات
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:33
ثبت بالاترین اظهارنامه الکترونیکی مالیات/تشکر رئیس سازمان مالیاتی از مردم



رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، از مشارکت ستودنی مودیان مالیاتی، اصحاب رسانه و تلاشگران خانواده بزرگ مالیاتی در تیرماه، موعد ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی تقدیر و تشکر کرد.
ثبت بالاترین اظهارنامه الکترونیکی مالیات/تشکر رئیس سازمان مالیاتی از مردم

به گزارش اتاق اصناف ایرن به نقل از رسانه مالیاتی ایران، علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: در نظام اقتصادی کشور از تیرماه همواره به عنوان اقتصادی ترین فصل سال و 31 روز ماندگار در تعیین سرنوشت اقتصادی یکساله کشور یاد می‌شود.

روزهایی که اگرچه با ماه مبارک رمضان و گرمای طاقت فرسای تابستان پیوند خورد، اما مانع از خلق حماسه اقتصادی نشد. تیرماه امسال جلوه ای از عزم و اراده ملتی شریف و مودیانی مسئولیت پذیر و وظیفه شناس است که با درک شرایط حساس سیاسی و اقتصادی و پذیرش این مهم که نفت منبعی ارزشمند برای آینده فرزندانمان و مالیات سهم یکایک ما در آبادانی ایران عزیز اسلامی است، علیرغم کاستی ها و محدودیت های موجود، داوطلبانه ایفاگر نقشی بزرگ شده و تعامل حداکثری خود با نظام مالیاتی را به نمایش گذاشتند.‌‌

امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که مشارکت مردم در عرصه اقتصادی، مقصد را دست یافتنی تر از همیشه می‌نمایاند و در این میان نمی توان نقش اصحاب قلم و اهالی رسانه در ایجاد یک باور عمیق در میان آحاد جامعه که همانا مشارکت در سازندگی اقتصادی کشور از طریق پرداخت مالیات است را نادیده گرفت.

اکنون که با استعانت از الطاف بی بدیل ایزد منان و در سایه عزم ملی و مدیریت جهادی با تلاش شبانه روزی همکاران خدوم نظام مالیاتی، تیرماه پر از افتخار و همدلی را با رتبه بالاترین میزان مشارکت در ارسال اظهارنامه های مالیاتی الکترونیکی، پشت سر نهادیم، این دستاورد ارزشمند را قدر دانسته و با سپاس از تمامی تلاشگران عرصه مالیاتی، امیدوارم امانتدار شایسته مردم در ترسیم سیمای روشن اقتصاد و تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، ،
آيين‏ نامه اجرايي نحوه صدور و تمدید پروانه کسب
نوشته شده توسط مهدی باقری شیروان در ساعت 23:27
آيين‏ نامه اجرايي نحوه صدور و تمدید پروانه کسب (موضوع ماده 12 قانون نظام صنفي کشور)



-
آيين‏ نامه اجرايي نحوه صدور و تمدید پروانه کسب (موضوع ماده 12 قانون نظام صنفي کشور)

تعاريف

ماده 1- تعاريف

الف- پروانه کسب: مجوزی است که به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه بصورت دائم (برای مدت پنج سال) و یا موقت (به مدت یک سال) به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین صادر می‏گردد.

ب-  مراجع صدور پروانه کسب: اتحادیه‏های صنفی و دستگاه‏هاي موضوع تبصره ذیل بند (م) ماده 30 و تبصره 3 ماده 26 قانون نظام صنفی.

ج-  فروشگاه بزرگ چند منظوره: فروشگاهي که مجموعه‏ای از کالاها و خدمات مورد نیاز عموم را در یک محل عرضه نماید.

د-  فروشگاه‏های بزرگ زنجیره‏ای: فروشگاه‏هايی که تحت مدیریت متمرکز و با نام تجاری واحد حداقل در دو فروشگاه به عرضه کالا و خدمات مبادرت می‏کنند.

هـ- سامانه صدور پروانه کسب الکترونیکی، پنجره واحد: سامانه الکترونیکی صدور پروانه کسب موضوع ماده 70 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران.

 

مراحل صدور پروانه كسب

 

ماده 2- مراحل صدور پروانه كسب:

1- متقاضیان پروانه كسب مي‏بايست به سامانه صدور پروانه کسب مراجعه و تقاضای خود را ثبت و نسبت به اخذ کدرهگیری اقدام نمایند.

تبصره- مراجع صدور پروانه كسب نیز موظفند درخواست‏های حضوری برای اخذ پروانه کسب را بلافاصله در سامانه صدور پروانه کسب ثبت نموده و نسبت به ارائه کدرهگیری به متقاضی اقدام نمایند.

2- مراجع صدور پروانه كسب موظفند حداكثر طرف مدت پانزده روز پس از دريافت تقاضا، پاسخ متقاضي را مبني بر رد يا قبولي تقاضا بصورت الكترونيكي يا كتبي به وی ابلاغ كنند. عدم اعلام نظر در مدت ياد شده به منزله پذيرش محسوب مي‏گردد.

3- متقاضي پس از قبول تقاضا، موظف است حداكثر ظرف مدت 3 ماه مدارك مورد نياز را از طريق سامانه ارسال و تصویر آن را به مراجع صدور پروانه كسب تسلیم نمايد.

4- مراجع صدور پروانه كسب مكلفند، بطور همزمان نسبت به استعلام‏های مورد نیاز اقدام و كليه دستگاههاي استعلام شونده نيز موظفند حداكثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت استعلام، نظر قطعی و نهایی خود را بصورت الكترونيكي يا كتبي اعلام دارند. اعلام نظر موافق بايد بدون ابهام و هرگونه قيد و شرط و نظر مخالف نيز با ذكر علت و مستند به دلايل قانوني باشد. در غير اين صورت و يا درصورت عدم اعلام نظر در مهلت مقرر، به منزله نظر مثبت تلقی می گردد و پاسخ منفی دستگاه‏های استعلام شونده خارج از موعد مقرر مانع از صدور پروانه کسب نخواهد شد.

5- مراجع صدور پروانه کسب موظفند پس از دریافت مدارک مورد نياز، حداكثر ظرف پانزده روز نسبت به صدور پروانه كسب و تسليم آن به متقاضي اقدام كنند.

شرايط و مدارک

 

ماده3- شرايط صدور پروانه کسب:

الف – شرايط عمومي:

1- سند مالكيت يا اجاره نامه رسمي يا عادي (داراي اعتبار زماني) يا ديگر عقود ناقله (سرقفلي، هبه، وصيت تمليكي، صلح در مقام بيع يا اجاره) يا ارائه قراردادهاي منعقده في مابين متقاضي و اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از دولتي و غير دولتي محل كسب ويااحرازمالكيت طبق عرف محل درروستاها.

تبصره1- اخذ تعهد نامه محضری از دارندگان اسناد عادی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقي ناشي از آن الزامي است.

تبصره2- صدور پروانه كسب براي اماكن تجاري ، اداري يا كارگاهي بلامانع مي­باشد.

2-  گواهي اداره امور مالياتي ذيربط مبني بر تشكيل پرونده يا پرداخت يا ترتيب پرداخت بدهي ماليات قطعي شده.

3- گواهي گذراندن دوره‏هاي آموزشي مرتبط از مركز آموزش اصناف يا مراكز مورد تاييد كميسيون نظارت.

تبصره- متقاضيان پروانه كسب موقت از گذراندن دوره هاي آموزشي معاف مي باشند.

4- تصوير كامل شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر براي اتباع خارجی.

5- تصويرکارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی براي آقايان كمتر از پنجاه سال سن.

تبصره- دفترچه آماده خدمت بدون مهر غيبت يا گواهي اشتغال به تحصيل براي متقاضيان پروانه كسب موقت بلامانع مي­باشد.

6- شش قطعه عكس4×3.

ب – شرايط اختصاصي:

1- کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتي، درماني.

(برای صنوف مشمول قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی)

2- گواهی صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

تبصره1- ضوابط و مقررات مربوط به صلاحيت فردي، انتظامي، و ترافيكي ظرف مدت 3 ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه با پيشنهاد نيروي انتظامي و با همكاري اتاق اصناف ايران توسط دبيرخانه هيات عالي نظارت تهيه و پس از تاييد هيات عالي نظارت به تصويب وزير صنعت، معدن و تجارت خواهد رسيد.

تبصره2- گواهي صلاحيت انتظامي و ترافيكي براي متقاضيان پروانه كسب موقت بلامانع مي­باشد.

3- پروانه تخصصي و فني يا ديپلم فني يا مدارك تحصيلي بالاتر مرتبط، يا حضور يك نفر واجد شروط فوق شاغل در واحد صنفي(براي صنوف مشمول تبصره ماده 13 قانون نظام صنفي).

4- معرفي نامه نماينده هيات مديره (مدير عامل) براي صدور پروانه كسب بنام وي به همراه تصويراساسنامه و آگهي روزنامه رسمي ثبت شركت (براي اشخاص حقوقي)

5- رضایت‏نامه محضری ساير شرکاء برای صدور پروانه كسب بنام يكي از شركاء (براي مشاركت‏هاي مدني).

 

 

پروانه كسب سيار

 

 

 

ماده4- شرايط صدور پروانه كسب:

1-  شرايط مندرج در ماده 3 اين آيين­نامه

2-  به­منظور ساماندهي صنوف سيار، مراجع صدور پروانه كسب موظفند پس از شش ماه از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه طبق مفاد تبصره­هاي 1و3 ماده 3 قانون نظام صنفي ، نسبت به صدور پروانه كسب صرفاً  براي دفاتر اينگونه واحدها اقدام نمايند.

3-  دفاتري كه خدماتي به صنوف سيار ارايه مي نمايند، مي­توانند چندين واحد صنفي سيار را تحت پوشش قرار دهند.

4-  آن دسته از صنوف سيار كه قبل از تاريخ تصويب اين آيين­نامه نسبت به دريافت پروانه كسب اقدام نموده­اند، موظفند حداكثر ظرف مدت سه سال تحت پوشش يكي از اين دفاتر قرار گيرند، و پس از پايان مهلت مذكور تمديد پروانه كسب اينگونه واحدها مجاز نمي­باشد.

 

 

 

پروانه کسب فروشگاههاي بزرگ چندمنظوره و بزرگ زنجيره‏اي

 

ماده 5- شرايط صدور پروانه کسب:

1- وزارت صنعت، معدن و تجارت (مركز امور اصناف و بازرگانان ايران) به منظور حمايت و توسعه سرمايه گذاري در اين بخش، موظف است با درخواست متقاضيان ايجاد فروشگاههاي بزرگ چند منظوره و زنجيره اي نسبت به صدور جواز تاسيس در چارچوب ضوابط ابلاغي وزير صنعت، معدن و تجارت براي اين واحدها اقدام نمايد.

2- دارا بودن شرايط مندرج در ماده 3 اين آيين نامه.

3- داشتن حداقل دو فروشگاه (براي فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي).

4- پروانه كسب فروشگاه‏هاي زنجيره‏اي با ارائه مدارك فوق به نام مدير يا مديرعامل و با نام و علامت تجاري واحد باذكر آدرس فروشگاه مركزي و شعب آن صادر مي شود.

5-­ پروانه كسب فروشگاه بزرگ چند منظوره با ارائه مدارك فوق به نام مدير يا مديرعامل و با ذكر آدرس  فروشگاه صادر مي شود.

      6-­ پروانه كسب فروشگاههاي بزرگ چندمنظوره و فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي مطابق تبصره 3 ماده 26 قانون نظام صنفي توسط اتاق اصناف شهرستان محل استقرار فروشگاه يا دفتر مركزي صادر و پس از تشكيل اتحاديه كشوري از طريق آن اتحاديه انجام خواهد شد.

 

 

تمديد پروانه كسب

ماده 6-  شرايط تمديد پروانه كسب:

1- گواهي اداره امور مالياتي ذيربط مبني بر پرداخت يا ترتيب پرداخت بدهي ماليات قطعي شده.

2-  داشتن كارت معاينه بهداشتي داراي اعتبار زماني.

(براي صنوف مشمول قانون اصلاح ماده 13 قانون موادخوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي)

3- رضايت‏نامه محضري شرکاء (در صورتي كه رضايت نامه قبلي منقضي يا باطل شده باشد) مبني بر موافقت با تمديد پروانه كسب (براي مشاركت هاي مدني).

تبصره- رسيدگي به اختلافات و دعاوي حقوقي في‏مابين شركاء اعم از حقيقي و حقوقي بعد از صدور و تمديد پروانه كسب بعهده مراجع ذيصلاح قضايي مي‏باشد.

4- تصوير آگهي روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران، در صورت ثبت هر نوع تغييرات در شركت.

(براي اشخاص حقوقي)

5-  گواهي گذراندن دوره‏هاي آموزشي مرتبط از سوي مركز آموزش اصناف و يا مراكز آموزش مورد تاييد كميسيون نظارت .

 

 

 

رسيدگي به شكايات

 

ماده 7- رسيدگي به شكايات متقاضيان پروانه كسب:

1-  چنانچه اتحاديه درخواست متقاضي پروانه كسب را رد كند يا از صدور پروانه كسب استنكاف ورزد ، بايد مراتب را باذكر دلايل مستند به طور كتبي به متقاضي اعلام كند.

2-  در صورتي كه متقاضي به آن معترض باشد، مي­تواند اعتراض كتبي خود را ظرف بيست روز از تاريخ دريافت پاسخ به اتاق اصناف شهرستان ذيربط تسليم دارد.

3- اتاق اصناف مكلف است طي پانزده روز به اعتراض متقاضي رسيدگي و نظر نهايي خود را براي اجرا به اتحاديه مربوط اعلام كند.

4-در صورتي كه اتحاديه يا متقاضي به نظر اتاق اصناف شهرستان معترض باشند مي­توانند ظرف بيست روز از زمان ابلاغ نظر اتاق اصناف اعتراض خود را نسبت به نظر اتاق مذكور به كميسيون نظارت منعكس كنند.

5-كميسيون نظارت مكلف است ظرف مدت يك ماه نظر خود را اعلام دارد. نظر كميسيون نظارت در اين مورد معتبر و قابل اجرا است، مگر آن كه هيات عالي نظارت نظر كميسيون نظارت را ظرف يك ماه پس از دريافت اعتراض، نقض كند. در اين صورت نظر هيات عالي نظارت قطعي و لازم الاجرا است.

6-در صورت اعتراض هر يك از طرفين مي­توانند به مراجع ذي­صلاح قضايي مراجعه كنند.

 

 

ساير مقررات

ماده 8- كميسيون نظارت هرشهرستان موظف است ضوابط خاص داخلي اتحادیه صنفی براي صدور پروانه كسب شامل تعيين رسته‏هاي شغلي براساس كد ISIC، تعیین حداقل مساحت، نوع کالا و خدمات قابل عرضه، وسايل و ابزاركار، تجهیزات و تاسیسات ایمنی، بهداشتی و انتظامی رسته شغلی را پس از كسب نظر از اتحاديه و اتاق اصناف، به تصويب رسانده و به اتحاديه ابلاغ نمايد.

تبصره- ضوابط خاص داخلي اتحاديه­هاي كشوري براي صدور پروانه كسب توسط دبيرخانه هيات عالي نظارت و با همكاري اتاق اصناف ايران تهيه و به تصويب وزير صنعت، معدن و تجارت خواهد رسيد.

ماده 9-  درصورت مفقود يا مخدوش شدن پروانه كسب، صدور المثني با درخواست دارنده پروانه كسب و ارائه تعهد محضري مبني بر پذيرش تبعات سوء آن، براي باقيمانده مدت اعتبار پروانه كسب بلامانع خواهد بود.

ماده 10- درصورت فوت صاحب پروانه کسب، حقوق متعارف ناشی از واحد صنفی متعلق به ورثه است. چنانچه ورثه یا نماینده قانونی آنها مایل باشند، درصورت دارا بودن شروط فردی، می‏توانند ظرف مدت دو سال نسبت به اخذ پروانه کسب با ارايه گواهي انحصار وراثت و رضايت تمامي وراث كه امضاي آنان توسط دفترخانه اسناد رسمي گواهي شده باشد، با رعایت مقررات اين آيين نامه اقدام کنند. پس از انقضای مهلت مقرر پروانه متوفی از درجه اعتبار ساقط است.

تبصره1- درصورت محجور بودن مالك يا ورثه، پروانه كسب حسب مورد به نام ولي و يا قيم قانوني محجور صادر ميشود.

تبصره2- درصورتي كه تعدادي از ورثه صغير و تعدادي كبير باشند، صدور پروانه كسب به نام نماينده قانوني (قيم) مستلزم اخذ رضايت محضري ورات كبير و صدور پروانه كسب به نام يكي از وراث كبير نيز منوط به اخذ رضايت محضري از ساير وراث كبير و نماينده قانوني وراث صغير خواهد بود.

ماده 11-  درصورتي‏كه دارنده پروانه کسب بخواهد محل كسب خود را به ديگري واگذار كند بايد درخواست كتبي خود را به مراجع صدور پروانه كسب تسليم دارد، مراجع صدور درصورت واجد شروط قانوني بودن فرد معرفي شده، پروانه كسب متقاضي را باطل و با رعايت ساير مقررات پروانه جديدي به نام فرد معرفي شده صادر مي‏كنند.

ماده 12- مراجع صدور پروانه كسب مكلفند پس از تمديد پروانه كسب اطلاعات آن را مطابق فرم اداره اماكن نيروي انتظامي در اختيار آن ارگان قرار دهند.

ماده 13- متقاضيان مي­بايست اصل مدارك مورد نياز براي صدور پروانه كسب را به منظور تطبيق با تصاوير آنها به مراجع صدور ارايه دهند.

ماده 14- دستورالعمل چگونگي برگزاري دوره هاي آموزشي مورد نياز از جمله احكام تجارت و كسب و كار، توسط دبيرخانه هيات عالي نظارت با همكاري اتاق اصناف ايران و ساير مراجع ذيربط تهيه و توسط دبيرخانه هيات عالي نظارت، جهت اجرا ابلاغ خواهد گرديد.

تبصره- افراد با بيش از هفتاد سال سن از  گذراندن دوره هاي مذكور معاف مي باشند اما در صورت داشتن مباشر، مي­بايست وي را براي آموزش معرفي كنند، همچنين فارغ­التحصيلان رشته­هاي مرتبط دانشگاهي از گذراندن دروس مشابه معافند.

ماده 15- فروشگاههاي زنجيره­اي با داشتن حداقل 500 متر مربع زير بنا موظف به رعايت ضوابط و مقررات مربوط به احداث نمازخانه (موضوع بند ب ماده 16 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور) خواهند بود.

ماده 16- دبيرخانه هيات عالي نظارت موظف است با همكاري اتاق اصناف ايران نسبت به ارتقاء و توسعه سامانه صدور پروانه كسب الكترونيكي به منظور پياده سازي پنجره واحد و تسهيل فرايند صدور پروانه كسب، ظرف مدت يك سال اقدام نمايد. مراجع استعلام شونده نيز مكلفند در اجراي ماده 70 قانون برنامه پنجم توسعه همکاری لازم را به‏عمل آورند.

تبصره- دبيرخانه هيات عالي نظارت موظف است به منظور يكنواختي انواع پروانه كسب اعم از دايم، موقت، المثني، سيار و كارت مباشرت نسبت به تهيه الگو و همچنين فرم هاي لازم براي استعلام و صدور پروانه كسب اقدام نمايد.

ماده 17- این آیین‏نامه در اجرای ماده 12 قانون نظام صنفی مصوب 12/6/1392 مشتمل بر 17 ماده و 13 تبصره در جلسه مورخ 20/12/1392 هیات عالی نظارت تایید و در تاریخ 28/12/1392 به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید و از تاريخ تصويب آن ، آيين­نامه قبلي لغو مي­گردد.


پنجره واحد اصناف و بازرگانان ورود به سایت اصناف

:: موضوعات مرتبط: خبر، اطلاعیه ها، ،

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد